Inlägg från: Bjornis |Visa alla inlägg
  • Bjornis

Första barnet, i Göteborg?

MorMaria81 skrev 2011-01-30 12:59:30 följande:
    Åh i natt har Ronja sovit bredvid mig i sängen! Hon sov mellan 02.30-08.30! Jag blev helt chockad när jag tittade på kl. Hoppas hon kan göra det till en vana! :) Känns så skönt att sova lite...
    Jag maxade henne med mat hela kvällen så det kanske var därför.
    Och sixten sov 5,5 timma! Från 23.30 till 05.00! Var det nån slags konstig måne inatt?
    Sixten har de senaste dagarna sovit nästan 5 timmar i sträck just från först "nattsovningen" men 5,5! Jag vaknar några ggr under tiden dock, en gång för att pumpa ut det värsta ur mina stinna bröst, vågar dock inte pumpa massor ifall han skulle vakna till inom kort tid (men kom ju på nu att du är det ju bara att ge honom det i flaska. Hur tänkte jag?! Haha, ska börja pumpa ur ALLT för efter ett par timmar är det ju fullt igen). Iaf jag vaknade vid 2 då han sprattlade lite och jag tänkte "men ska han vakna nu??!" men nä, han är rätt livlig av sig i sängen vilket gör att jag vaknar så lätt. Det är rätt trångt att vara 3 i en 160 säng. Maken var på konferens ons-lör och OJ va gött med plats vi hade och jag sov så gott så inatt ska jag försöka se till så att Sixten sover iaf den långa perioden i SIN säng.
  • Bjornis
    Mina 78 skrev 2011-01-30 17:14:31 följande:
    Ja tjejer det verkar varit nåt med just denna natt Glad Vi får hoppas att det håller i sig. Min tös sover ovanpå mig så jag vaknar ganska lätt också Bjornis, Funderar på när hennes egen säng sa introduceras...kanske hon kan lära sig att sova BREDVID mig först  Tyst
    Hehe. Sixten somnar gärna ovanpå men sen kan jag lägga ner honom bredvid mig (på mage så klart så han inte "fattar" att han hamnar nån annanstans) men han måste ha somnat in ordentligt. Så gör jag när jag ammat på nätterna nu. Låter honom somna PÅ mig för det går så mkt fortare.
    Haha, men du måste ju vakna jätteofta? Eller är hon hyfsat still? Sixten är jättesparkig och har ett par ggr i timman iaf perioder då han sprattlar och sparkar i sömnen. Hehe, sen lyckas han ofta "kasta sig" åt ett håll så han trillar av mig. Då får man tänka snabbt och fånga upp honom halvvägs.
  • Bjornis
    J0SSAN skrev 2011-01-31 17:56:01 följande:
    Mina 78 - Bra att det funkar i alla fall. Det är ju väldigt mysigt att ha dem hos sig också, det var egentligen mest för att jag började få ont som jag började träna Hedvig att sova själv. Jag låg ju alltid på sidan med henne på armen och jag fick så ont i höften/bäckenet av att ligga så still på sidan...

Det med att amma liggandes på sidan tänkte jag framför allt kanske var ett tips till Bjornis, för det lät ju inte så bra att Sixten bara vill sova på mage även i sängen med tanke på plötslig spädbarnsdöd och så (på mammas mage är det ju ingen fara).
    Ja, jag ammar liggandes ibland för det är så Sixten somnar lättast. OCH jag somnar oftast innan honom så då slipper jag ligga och fundera på när han ska somna! Haha.

MEN att sova på mage är det enda som funkar om man vill att han ska sova mer än 2-3 timmar (speciellt på natten). På mage kan han ju sova 5! Annars sparkar han och vevar sig själv i ansiktet och väcker sig själv. Så himla sprattlig unge!
    Vi har funderat på andningslarm med tanke på att jag gärna lägger honom på mage men jag vet inte...  Han kan ju sov apå sidan också men som jag fattat så är det nästintill "lika illa" som på mage isf...

Lillebäck: FIN säng! Vi har också bäddat Sixtens säng så ytan på han sovplats är minimal men det faller honom inte helt på läppen. Han vill nästan helst att man andas på honom känns det som! Hehe.
    Men kan du alltså lägga ner en VAKEN unge och sen somnar hon själv? Napp?
    Sixtens nappteknik är så där och hade den varit hundra hade vi nog kunnat göra det för är nappen i är han oftast nöjd och tyst men iom att nappen trillar ur mest hela tiden så måste jag ligga och hålla i den och jag får kramp att göra det genom spjälorna.
    En vaken sixten utan napp eller mamma eller pappas bröst känns kört!
  • Bjornis
    J0SSAN skrev 2011-01-31 20:39:45 följande:
    Bjornis - Jaja har man en bebbe med bestämd vilja så har man Cool och vi har ju överlevt att sova på mage så...
    Men iaf vad jag har läst och hört från barnmorskorna på bb så är enda faran med att sova på sidan att de kan vända sig och hamna på mage. Ur kräk-synpunkt är det faktiskt bättre med sidan än ryggläge dessutom.
    Ah, OK. Jaja, tror inte risken är så jättestor ändå. Eller jag intalar mig själv det.

Ikväll har sixten ätit från båda brösten OCH de 70 ml extra bröstmjölk jag pumpat ur. Detta på lite mer än en timma! Omättlig. Har inte mer bröstmjölk nu och vill inte ge ersättning. Bara hoppas att han köper detta nu och somnar...
  • Bjornis

Å, nästa gång får jag allt hänga på också. Vi har inte riktigt fått "rutin" på saker och ting än men efter inatt är jag hoppfull igen. Haha.

GUD vilken unge han var inatt. Igår kväll var det lite kinkigt men kl 23 (han somnar "alltid" mellan 22.30 och 23.30 iaf) så somnade iaf jag (efter att ha liggammat och legat och hållit i nappen ett tag) och han väckte mig inte så antar att han också däckade. Strax för 3 vaknade jag av att han stånkade lite i sömnen och brösten värkte men jag hade lyckats sova över 3,5 timma så kände mig pigg! Iaf pumpade lite och när han nästan var vaken smög jag upp honom på amningskudden och lyckades amma honom nästan sovande. Blev lite rapning, blöjbyte (också nästan i sömnen) och så lite mer amning och sen somnade han vid bröstet. Han brukar alltid vakna när jag lägger ner honom igen men inatt så stoppade jag bara in nappen så sov han igen!! WOW. Amning, byte och nattning på 30 min! Aldrig hänt. Sen vid 5.30 ungefär så vaknade jag av att han stånkade igen och tänkte att "nej nej, inte riktigt än du..." och slängde över honom på mage och så sov han en timma till! Så 6.30 blev det amning och så gick vi upp och åt frukost med pappa och mös och sen lite mera mat och sen däckade han igen. Han har mer eller mindre sovit konstant sen kl 8 nu!
    VA?
    Haha. Haft 3 ganska jobbiga dar denna veckan så är inte bortskämd med detta. Jag som tänkte gå ner på stan en sväng men ingen idé att slösa en hårt sovande bebis i vagnen där han ju alltid sover så har städat lite och ätit lite.

• Bjornis
    MorMaria81 skrev 2011-02-08 19:08:02 följande:
    Jag vill också gärna fika nästa vecka, kan alla dagar utom onsdag. Sen undrar jag om vi kanske kan variera oss lite och ta ett café lite närmre centrum någon av gångerna? Jag åker gärna en bit men åker gärna kortare någon gång ibland. Det tar dryga halvtimmen för mig att ta mig till slottskogen nämligen. Det kanske blir krångligt för er som har så nära?
    JA! I stan. Kanske glädjebubblan då? Iof är inte det i stan utan vid handels men det ska ju va väldigt barnvänligt.
    Jag ska våga mig ur min komfortzon nästa gång och följa med plus att nästa vecka och veckan efter är maken ledig så då är det lugnt.

Nu vaknar knodden och ska äta. Haft en MKT bra dag idag. Igår trodde jag att jag skulle flippa ur. Denna berg- och dalbana! Har ni andra också så? Att ena dagen är ungen LJUVLIG - sover, äter, bajsar osv. och nästa är det gnälligt, sömnlöst och magknipigt? 

• Bjornis
    Jossan: Sixten började kräkas för kanske en vecka sen. Det är inte mycket men ibland kommer det så där oväntat. Pratade med min kompis vars dotter är en vecka äldre och hon sa att det kom för typ två veckor sen hos dem också så tydligen är det nåt de bara börjar med så där. Haha.

Vi har varit hos doktorn idag också klippt i sixtens tungband. Jag har ju misstänkt att det är kort iom att vi haft problem med amningen, att han inte fått grepp. Nu anv vi ju amningsnapp vilket funkar bra men jag ville ändå kolla upp detta. BM på bvc sa att "nä, det är inget man gör nåt åt ändå och det ser inte konstigt ut". Sen när vi var hos BVC läkaren så höll hon med oss och skickade oss till vasakliniken och där var jag idag och läkaren tittade och gjorde sen ett klipp! Så jävla skönt att få rätt men OM detta nu skulle göra att han kan dreppa om bröstet så blir jag jävligt sur, sånt där ska de kolla på BB där jag ju sa att han itne får bra grepp!
    Jaja, glad iaf och Sixten skötte sig gudomligt! Somnade mitt i gråten. Haha. Typiskt honom.

Jag kan fika både mån och tis. Tisdag är dock bäst.
  • Bjornis

Gud va man skriver mycket fel när man är stressad över att knodden är på väg att vakna och att man ska amma. Haha. Hoppas ni fick ihop mitt inlägg.

• Bjornis

Vi har tvättid (ett måste) och har haft två asjobbiga nätter här. Inget skrik men en bebis som vägrat sova vilket lett till väldigt lite sömn. Maken är ledig imorn så jag kanske kommer ändå, allt beror på om Sixten vill sova inatt. Dagen idag har dock vairt mkt bättre än de föregående så jag håller tummarna!

• Bjornis

Hur var glädjebubblan då?

Vi hade en hemsk dag igår. Började jättebra men från kl 12 så skrek Sixten i omgångar. Har har ju skrikigt extremt lite fram tills nu så vi blir helt ställda om han skriker trots att vi plockat upp honom. Det enda som hjälpte var mat fast det verkade göra det hela värre också.
    Han fick Minifom från i förrgår eftermiddag men efter att han bajsade supervattnigt igår förmiddag så la vi ner det. Han har ju haft lite ont i magen innan och så och jag tänkte att minifom kanske var en lösning men det kändes som att det gjorde allt värre. Slutade med minifomen vid 15 igår, vet inte om det tar ett tag för det att gå ur kroppen. Inatt har sixten sovit kalas 23-04 och från 05 till nu (sover fortf). Helt ljuvligt. Men han fick inte ur sg nåt bajs i amningenspauser inatt, vi fick dock ur honom lite gas och lite lite bajs med en Windi som tur var men det var några timmar sen han bajsade nu bilket ju gör en nervös inför uppvaknandet.
    Men han verkar ha problem med uppstötningar i sömnen (men även annars). Ibland smackar han till och grimaserar (och till och med gråter till lite) och det fttar man ju inte är så festligt... Ringt BVC så hoppas få en snabb tid om inte så får vi ringa barnmedicin, vill inte att han ska ha ont mer!

• Bjornis
    MorMaria81 skrev 2011-02-20 10:27:51 följande:
    Åh jag längtar tills vi kan gå på babysim också. Det låter så mysigt! Tror vi ska försöka oss på en kurs i april. Jag kan i nuläget fika den 1/3. Jag längtar redan, det var ju så länge sedan för mig nu.
    I två nätter har Ronja sovit 8 timmar utan att amma. Jag har sovit som en stock och inte märkt det. Är det så att man ska väcka henne tror ni om hon inte säger till själv? Hon äter liksom "upp sig" på kvällen. Hon äter som en tok fram till ca 22.30 och sedan slocknar hon efter ganska mycket gnäll. Hon är också vaken ( inte så nöjd) väldigt lång period på kvällen.
    Låter som sixten. Han har i många nätter sovit jättebra. Mellan 5-7 timmar isträck men inatt sov han från 22.30 till 6. 7,5 timma! Jag vägrar väcka honom för hna äter sämre om han blir väckt för då är han så arg. Men amtidigt tänker jag ju som du med mat å så men men... tror (hoppas) de reglerar sånt själva!
    Idag har han iaf hittills varit på strålande humör och bajsat massor (för oss hänger det mesta på tarmtömningen, funkar itne den, funkar inte han...).

Ser fram emot fika jag med!
  • Bjornis
    Lillebäck: Ja, det där hittade jag när jag kämpade med amningen i början. Man kunde "blockamma" läste jag också. Alltså bara ge samma bröst ca 3 timmar i rad men det gick ju bara i början när han åt så lite. Nu äter han ur båda totalt under en amning.  
    Om brösten är överfulla (händer mest på natten) så pumpar jag ur det första för att han ska få dricka den fetare mjölken fortare och även slippa slafset med den första sprutande mjölken. Tycker vi hittat en bra rytm med amningen. Kanske att han "borde" äta oftare på natten och inte sova så länge men jag vet inte. Många verkar ha bebisar som sover många timmar i sträck. Jag hoppas att om en-två månader så hittar han rytmen ännu bättre och vi har fått nån slags system.

Usch min lille Sixten snorar och låter inte alls bra, slemmar massa också.
    Träffat ovanligt mycket folk denna vecka, bland annat våra kompisars ettåring...
    Gah, får panik om han blir sjuk nu. Stackarn.  
  • Bjornis
    Lillebäcks mamma skrev 2011-02-20 21:15:59 följande:
    Bjornis: Usch, hoppas inte lillkillen blivit sjuk! Jag håller tummarna {#emotions_dlg.flower}
    Tidigare ammade jag bara ett bröst i taget men nu verkar hon vilja ha bägge, eller ja - det verkar som att hon blir lite törstig efter första bröstet så då äter hon liksom bara av "toppen" på det andra bröstet.
    Hur gör du med pumpen; jag har varit supernoga med att diska alla delar och sen koka innan varje användning, men JISSES vilket jädra jobb alltså! Blir ju inte så ofta man orkar med det där företaget... Obestämd
    Jag kokar på sin höjd en gång om dagen men diskar/sköljer efter varje användning. Beror på hur länge den får "stå" med mjölk i. På natten kan det bli en timma och då dikar jag lite mer noggrannt men visst borde man kanske koka lite oftare.
  • Bjornis

Jag hade också gärna velat komma men Sixten är fortf sjuk. Snor och rossel och vill inte utsätta er för det. PLUS att det ju är skid-VM och jag är skidtokig och fikan är ju mitt i 15 km klassisk för herrar så jag hade nog itne kommit ändå!

• Bjornis
    Mina 78 skrev 2011-04-25 17:01:24 följande:
    Hej allihop,

Tråkigt att tråden verkar självdö tycker jag. Ingen som vill fika nån dag i nästa vecka?  
    Ja det är trist. Jag hänger i den andra göteborgstråden som drogs igång parallellt med denna, där är det mer ös med fikor osv. Tänkte om nån vill hänga på!!
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m58016279.html
  • Bjornis
    Kiaa skrev 2011-05-11 09:17:15 följande:
    Vi försökte med sittdelen för ett par veckor sedan, men tyckte det såg så ostadigt ut. Kanske dags för ett nytt försök?! Har ni kuddar vid sidorna för att göra det mera stabilt eller funkar det ändå? Just nu är det mest Babybjörnen (sittandes framåt) som gäller - och det är minst sagt tungt i längden *pust*
    Låter precis som oss!! Han vägrar liggdelen, både liggande och uppallrad av kuddar. Ligga på mage funkar ett tag tills han blir för trött i nacken och på kullersten är det så där...
    Babybjörnen framåt är det som gäller. Ibland inåt om han är tillräckligt trött, då kan han skrika nån minut och sen däcka (men oftast bara hos pappa). Sittdelen provade vi för ca 2 v sen men vi har sittdel framåt och han verkade lite förvirrad (lika gnällig som i liggdelen alltså) då men kanske ska prova igen för nu har han åkt mkt babybjörn framåt. Je herregud. Hur länge har de strulat för er med att han inte gillar vagnen? Vi är inne på en månad nu... Jag bara hoppas det vänder snart!
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?