Första barnet, i Göteborg?
cotton skrev 2010-07-13 14:02:29 följande:
Björnis, välkommen hem! Berätta om Vietnam! Hur var resan, hur var ständerna, vädret? Är väldigt nyfiken på detta resmål och vi funderar på det som potentiell bröllopsresa kanske... Positivt med Vietnam:
Inte för turistigt ändå, överlag.
Billigt! Går inte att komma ifrån att Vietnam fortf är väldigt billigt att både resa, bo och äta i!
Otroligt VACKERT land. I städerna ser dock ALLT likadant ut. "Vad är det här för gata? Eh, det ser ju likadant ut här som på förra och förrförra gatan...!"
Trevliga människor. Det vi dock lärde oss sist var att vi ska le vad vi än säger för då slipper man jobbiga försäljare. De ger upp fortare om man ler.
Negativt:
Inte så bra mat! De är "kända" för vårrullar och Phõ (nudelsoppa) och även om detta är gott så blir det rätt trist i längden. I Nha Trang och Mui Ne finns det ganska mycket fisk och skaldjur och det är ju nice men annars är det mycket västerländskt. Fransmännen har gjort en del för kosten där borta och det är inte jättekul. Men visst kan man hitta rätt god mat på småhak (billigt) längs vägarna men denna gången vågade jag mig inte på så mkt sånt.
Man blir lite less på allt "ociviliserat" folk. Haha. Eller snarare på hela "röran": trafik, folk som skräpar ner och spottar och har sig och hur man själv tar sig fram (tåg, buss... 20 mil tar 5 timmar i vietnam!). Det är en annan kultur så klart men man blir rätt trött på den. Även Saigon som ju är en sån storstad är ganska osofistikerad i mångt och mycket.
Vi har haft en underbar resa men i efterhand hade jag nog varit lite efterklok och valt färre platser att resa till. Det blev lite mycket kringflackande under dessa 3 veckor...
Jag vet inte om du varit i Malaysia? Jag har bara bara varit i Kuala Lumpur men det är en UNDERBAR stad. Bra shopping, OK priser, bra mat osv plus att Perenthian Islands (och även Langkawi) skall vara fantastiska öar. Vi valde Vietnam nu eftersom vi ju inte fått vår kotte än och även om jag tror att det är fullt möjligt att resa med barn i vietnam så är det många långa och varma resor jag tror man inte gärna gör med ett småbarn. Vi kommer antagligen åka till Malaysia nästa år med kotten. Alt. bila genom USA!
oj va långt jag skrev. Hehe.
När är bröllopet??
Vägde mig förresten förut och jag har gått ner 3 kilo på resan vilket innebär att jag ligger på -3kg från plusset. Bra! Det gör inget för mig eftersom jag inte direkt är nån speta! Haha.