Kiaa: Ja det är lite trist. Vad det beror på att vissa kvinnor får det vet man inte, men kroppen klarar helt enkelt inte av alla de förändringar som sker hormonellt. Som tur var försvinner det vid förlossningen. Det är ingen fara att ha det så länge man har bra värden, varken för mig eller bebisen. Nu första veckan ska jag kolla mina värden 6 ggr/dag, men om de ligger okej så behöver jag bara kolla varannan vecka efter det. För att vara säker på att ha bra värden ska man äta bra och motionera och det gör jag redan så det ska nog gå bra. Får bara lägga av med semesterlaterna (lite för mycket glass, juice till frukost, vitt bröd)
Man får veta det genom att något värde är för högt vid normala prover hos mvc och sedan en glukosbelastning då man får dricka sockerlag och testa hur kroppen hanterar det. Mina värden var precis på gränsen, men bättre att det säkra före det osäkra.
Jag försöker se det positivt = ytterligare en anledning att motionera och äta bra vilket förhoppningsvis leder till lättare förlossning och en lagom viktökning
Hur gick det med lägenheten förresten?