Inlägg från: Mina 78 |Visa alla inlägg
  • Mina 78

Första barnet, i Göteborg?

Bjornis skrev 2011-01-17 15:53:14 följande:
    Låter bra med måndag. Det är makens första jobbdag så jag är ENSAM. Hu. Jag kan när som... 

Idag gick vi ner till BVC och satte oss i aminngsrummet och planen var att väga Sixten före och efter amning för att se hur mkt han får i sig. Han verkar nöjd efter amningen jämt utom på kvällarna (amningen innan "nattning"). Han kan äta från kl 19 till 22 med 5-10 min mellanrum typ och brösten känns som slappa påsar. Det finns nog lite mat i dem men jag kör ju amningsnapp och är tveksam om Sixten är tillräckligt stark för att få ur den mjölken... Iaf, vi gick runt på stan tills han höll på att vakna men det blev ändå som en väckning för honom på BVC så han åt rätt dåligt, somnade hela tiden. Haha. På 40 minuter hade han gått upp från 4350 till 4420. Alltså 70 ml borde han fått i sig (var en våg som bara vägde med två decimaler). Vilket kändes lite men vår BM som vi råkade på sa att det var helt OK och det var som sagt en kass amning. Han åt igen när vi kom hem efter 45 minuter och lätt att han fick i sig lika mkt. Det var skönt för mig att få en känsla för hur mkt han får i sig. 
    Är fortf osäker på kvällsmaten dock. I två dar nu har vi gett runt 50 ml ersättning i nappflaska efter badet (som han älskar och blir trött av). Det känns inte bra för magen verkar bli lite trögare... 50 ml är ju inte mkt heller men han går mkt bättre i däck på ersättning plus att jag ju ammat och ammat....
    Vi har precis samma "bekymmer" Inez blir inte riktigt mätt på kvällarna. Hon äter i flera timmar i sträck men är ändå gnällig så vi ger ersättning mellan 50 och 120 ml. Jag tycker att det fungerar bra med ersättning och det har inte påverkat amningen
  • Mina 78
    Jätten gluff gluff skrev 2011-01-17 16:41:34 följande:
    Hur vet man om man fått svamp i såren då?

Just nu sitter jag med citron på bröstvårtorna... också husmorstips. Jävlar vad ont det gör...
    Man får göra en odling på bvc, men man får inte svamp på en gång utan efter några veckor, så du har nog inte det tror jag... smörj med bepanthen och se till att hon har bra grepp. Vi körde med amningsnapp några dager tills såren läkte. det hjälpte.  Lycka till, du ska se att det snart blir bättre 
  • Mina 78

Vi ger Baby Semp 1, Inez bajsar lite mer sällan nu än i början, men jag är inte säker på att det beror på ersättningen, det kan ju också bero på att hon blivit äldre. Inez pruttar också en del men hon är inte ledsen... eller åtminstone hjälper bröstet alltid mot all ledsenhet

• Mina 78
    MorMaria81 skrev 2011-01-17 21:12:11 följande:
    Grattis Lycklig 2010! Bra jobbat, vilken sötnos!

Jag funderar också på om Ronja inte blir nöjd för mellan 21-02 är hon väldigt skrikig och vill bara amma hela tiden men när hon väl ammar så suger hon en liten stund och sen somnar hon eller börjar vifta med armar och ben. Vet inte om har ont i magen och inte vet om det är hunger eller knip. Har hört att de kan förväxla det. Men hur vet man om man har nog och hur mycket man får ut? Kan man pumpa ur och se hur mycket det kommer eller hur fungerar det hela?

Jag träffas gärna på en fika på måndag om natten har varit ok och om allt känns ok.
    Ibland blir det lite kaos och då orkar jag inte ta mig ut riktigt..
    Det är tydligen väldigt vanligt att små barn är kinkiga på kvällen och inget att oroa sig för. Vi hade också problem med vikten och jag hade bekymmer med ömma bröst så därför ger vi ersättning. Angående pumpande så får jag inte till det alls, det kommer nästan ingenting, så det är inget bra sätt att kolla hur mycket mjölk man har

• Mina 78

Jag har haft mjölkstockning några gånger i början, en gång fick jag jättehög feber, det var riktigt obehagligt. Mitt tips är att duscha varmt och då försöka mjölka ur det ömma bröstet genom att massera det och sen att amma massor, försök att amma i konstiga ställningar, typ med henne åt fel håll. Man kan också lägga barnet i sängen och ställa sig på alla fyra över och amma, allt för att tömma de mjölkgångar som stockar sig. Lycka till!!

Har du ingen sjal eller sele? Det är guld värt när man har en liten närhetsknarkare 

• Mina 78

Nej som du skriver Tarda så kan man inte skämma bort dem, snarare tvärtom, ju äldre barnet blir desto tryggare blir det. Om det då fått vara nära och fått svar på sina rop på hjälp blir det tryggt i att det kommer att få hjälp även nästa gång och att mamma kommer tillbaka och då kan det också vara själv längre stunder. Det blir också lättare när de kan se lite längre och kan se mamman när hon är i närheten samt när de kan fästa blicken och börjar intressera sig för annat än att amma. Det har hänt jättemycket med vår tjej de senaste veckorna 

• Mina 78

Förr skulle man ju amma på vissa klockslag, vänja barnet vid att vara själv och även låta barnet skrika ibland för att öva lungorna. Så är det inte längre, så det gäller väl att inte lyssna för mycket på de äldre :)

• Mina 78

Vilken fin bild Kiaa. Villa Belparc blir bra. Jag kommer vid halvtre för jag har BVC tid 13.15

• Mina 78
    Bjornis skrev 2011-01-23 18:25:38 följande:
    Jag får se om jag kommer för det är en bit att ta sig och det är vår första dag utan pappa imorn så det kan va så att jag nöjer mig med att ta mig från sängen till soffan alldeles själv. Haha. Amningskudden ska med, amningsnapparna ska diskas och med, mat?
    Hur gör ni som redan är hemma ensamma?? Är nervös.
    Man klarar mer än man tror.  Efter ett klarar man att göra det mesta med barnet på armen, kanske t.o.m ammandes. Har du sele eller sjal? Det underlättar en hel del. Babysitter, i alla fall nu efter några veckor, hon kan roa sig i den en stund om jag är inom synhåll

Lycka till, du kommer att klara det galant 
  • Mina 78

Jag ska nog också testa sjalen idag, det såg ju så lätt ut när du gjorde det Maria. Tack för länken Bjornis. 

Vi började med ersättning för att Inez inte gick upp i vikt ordentligt. Om de går upp i vikt behöver man nog inte oroa sig 

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?