• J0SSAN

Första barnet, i Göteborg?

Nu har jag precis kommit hem från mina föräldrar med en säck kläder som jag själv hade som bebis, en hel del som mamma stickat och en jättegullig brun och vitrandig sparkdräkt från polarn och pyret i storlek 50 som jag hade på mig hem från BB. Längtar så efter att krama en lite bebis i den dräkten Hjärta

• J0SSAN

Instämmer, jättekul att höra ifrån dig Djurgårdsrutan och vad skönt det måste vara att äntligen fått komma hem!

Nästa vecka skall jag presentera min licentiatavhandling och efter det är det fritt fram för bebisen att komma ut, men jag är ju inte beräknad förän 6/2 så det lär ju dröja ett tag till, men ärligt talat förstår jag inte hur jag skall kunna få en större mage...

Skall till barnmorskan imorogn så det skall bli intressant att se vad SF måttet hamnar på.

• J0SSAN

Hejsan, våran lilla har också tittat ut!
    Hon överaskade oss rejält med att komma i rasande fart den 5:e en månad för tidigt, 2770g och 46cm. Förlossningen startade med vattenavgång och vi fick åka in för kontroll. Dock hade jag inga värkar att tala om så vi blev hemskickade. Så fort vi kommit hem fick jag kraftiga värkar och efter ca fyra timmar åkte vi in igen, då var jag redan helt öppen och 45 minuter senare var Hedvig ute!

Så pytteliten men helt perfekt! De första dagarna efter förlossningen var rejält kämpiga med amning, pumpning och koppmatning men Hedvig bara fortsatte att gå ner i vikt. Tillslut fick hon sondmatas och då äntligen vände det. Efter 5 dagar fick vi åka hem och nu funkar amningen perfekt. Hon sover bra och vaknar på klockslaget var tredje timma och vill ha mat.

Eftersom hon dök upp lite tidigare än hennes upptagna mor hade tänkt så har det varit lite stressigt senaste veckan - jag försvaraded nämligen min licentiatavhandling igår! Det gick jättebra trots allt och nu känns det otroligt skönt att ha det gjort och bara kunna vara mammaledig.

Längtar efter våren när vi kan ut och promenera och fika på stan Solig

• J0SSAN

Tackar! Jo det var väl lite tajt planerat av mig från början men det gick ju bra med examen i alla fall

Våran väger ju bara ca 2600 och skall hälst inte vara ute så mycket innan hon kommit över 3 kg så jag har husarrest ett tag till tyvärr. Men längtar verkligen efter att komma ut och gå på café så jag hänger väldigt gärna med nästa gång det blir dags.

Jag pumpade och gav ersättning på bb och om man skall ge mjölken inom 4-6 timmar kan man förvara den i rumstemperatur, sedan tog jag bara en kopp med varmt kranvatten och stoppade ner flaskan/koppen med mjölk i den och värmde till lagom temperatur - borde ju inte vara något problem på ett café.

Appropå sova på rygg så har Hedvig aldrig gjort det, jag lägger henne alltid på sidan. Antingen inlindad i sitt täcke i hennes säng eller på min arm. Jag pratade med barnmorskorna om det på bb och de tyckte att det var bra att barnen sov på sidan innan de blev tillräckligt stora för att vrida sig i fall de skulle kräkas.

• J0SSAN

Åh grattis själv Lycklig 2010 vad pigg blick hon har!

Har du amningsnappar till bröstvårtorna? Även om man skall försöka undvika det så att inte barnet vänjer sig vid dem så kan det vara skönt att avlasta bröstvårtorna iaf var tredje gång eller så... Håll koll så att ni inte får svamp också, det kan göra bröstvårtorna extra ömma - i så fall finns det ett väldigt bra husmorstipps: lös lite bikarbonat i vatten och vispa runt med ett finger i barnets mun och på bröstvårtan inför varje amning. Hoppas det ordnar sig snart det skall ju inte vara en plåga...

• J0SSAN
    Jätten gluff gluff skrev 2011-01-17 16:41:34 följande:
    Hur vet man om man fått svamp i såren då?

Just nu sitter jag med citron på bröstvårtorna... också husmorstips. Jävlar vad ont det gör...
    Lättast är nog att se efter i munnen på bebin om det finns vita prickar eller lite "beläggning".  Bikarbonat är ju absolut inget farligt, det dödar svampen eftersom det är basikst. Kan tänka mig att citron också är bra mot det efterom svamp är väldigt pH-känsligt...

Men som sagt du har nog inte det nu men tänkte mest varna så att du behandlar det tidigt ifall det skulle dyka upp...
  • J0SSAN

haha, det där med kinkig på kvällen och bara vilja amma hela tiden kan jag också skriva under på - verkar vara mer regel än undantag det där. 

• J0SSAN

Hejsan, idag har vi haft hembesök från Trygghansa. Jag hade ju gravidförsäkring via dem och förra veckan ringde de och frågade om de fick komma och berätta om barnförsäkringen. Jag hade ju redan bestämt mig för att teckna den när jag valde gravidförsäkringen så det lät ju bra att de kunda komma och förklara alla delarna lite närmare.
    En rätt bra grej var att de tipsade om att eftersom Hedvig är född förtidigt så kunde vi få ersättning för tiden på sjukhus. Vi låg ju på BB i 5 dagar men var inskrivna fram till vi gjorde återbesöket så det blev 9 dagar gånger 200kr Allt har ju gått jättebra med Hedvig så jag hade inte haft en tanke på att kontakta dem om de inte tipsat mig...

• J0SSAN

Det knytsättet har jag inte sett innan men det såg riktigt bra ut!

Det skall bli riktigt spännande att se vad Hedvig väger på torsdag när vi skall till bvc, hon känns rejält mycket tyngre iaf så jag hoppas att hon kommit upp i sin födelsevikt nu, hon blir ju tre veckor imorgon.

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?