• J0SSAN

Första barnet, i Göteborg?

Kiaa skrev 2011-01-28 17:54:19 följande:

Vilken bredd ska man ha på bärsjalen?
    Ska köpa en Mysak men de är allt från 50 till 63 cm breda. Längden verkar vara ugf den samma - runt 5,50m.

Det funkar nog lika bra vilket som men min mysak-sjal är sydd med avsmalnande ändar så då kan den ju lika gärna vara lie bredare när det ändå är smalt i ändarna...

Jag tipsar om tradera - jag fick min för 175:-

• J0SSAN

Jag är så glad och stolt över min lilla!
    Jag har ju känt att hon blivit tyngre och hoppades på att hon kommit upp i sin födelsevikt på 2,8 kg och så visade det sig att hon vägde strax över 3 kg (ökat 400gpå 1,5 vecka!). Så nu är våran isolering slut och det är fritt fram att gå ut på barnvagnspromenad Solig

Så nästa fika hänger jag gärna med

• J0SSAN

Hedvig har också börjat få lite mer dygnsrytm, jag blev nästan orolig först för det var så stor skillnad från bara en dag till nästa. Från att ätit var tredje timma och istort sett sovit mesta tiden där emellan gick hon från att vara vaken 5 timmar i sträck på kvällen och sedan sova 5 timmar, matas och sova 5 timmar till Glad

För er som har bebisarna på magen kan ju ett tips vara att ligga på sidan och amma med bebisen mage mot mage, då ligger ju bebisen redan i sängen och när den somnat kan man flytta lie på sig själv istället för bebisen. Dessutom är det ju bättre på sidan än på magen. Jag brukar dessutom värma Hedvigs täcke mot kroppen innan jag flyttar över henne till hennes säng annars vaknar hon alltid om man lägger henne i den kalla sängen...

• J0SSAN

Lillebäcks mamma

Jag har bäddat väldigt likt dig! Hedvig trivdes genast mycket bättre i sin säng när det blev lite trångt, dessutom lägger jag henne ofta på sidan och då känns det bra med lite stöd så att hon inte kan rulla runt och hamna på mage.

Mina 78 - naturligtvis får man lyssna på bebben Solig Jag har Hedvig på magen när hon har magknip och om hon kinkar när jag lägger henne i sängen så får hon sova bredvid mig istället - hon sover aldrig hela natten i sin egen säng men det är rätt skönt att hon gör det några timmar per natt.

• J0SSAN

Mina 78 - Bra att det funkar i alla fall. Det är ju väldigt mysigt att ha dem hos sig också, det var egentligen mest för att jag började få ont som jag började träna Hedvig att sova själv. Jag låg ju alltid på sidan med henne på armen och jag fick så ont i höften/bäckenet av att ligga så still på sidan...

Det med att amma liggandes på sidan tänkte jag framför allt kanske var ett tips till Bjornis, för det lät ju inte så bra att Sixten bara vill sova på mage även i sängen med tanke på plötslig spädbarnsdöd och så (på mammas mage är det ju ingen fara).

• J0SSAN

Bjornis - Jaja har man en bebbe med bestämd vilja så har man Cool och vi har ju överlevt att sova på mage så...
    Men iaf vad jag har läst och hört från barnmorskorna på bb så är enda faran med att sova på sidan att de kan vända sig och hamna på mage. Ur kräk-synpunkt är det faktiskt bättre med sidan än ryggläge dessutom.

• J0SSAN

Hejhej, jag blir också tvungen att missa fikat, vi skall få leverans av vitvaror idag någon gång mellan 10-14 plus att rörläggarn skall komma någon gång under dagen (bra med klara besked) så det blir till att sitta hemma och vänta för mig tyvärr.

• J0SSAN

Tråkigt med mjölkstocknig Kiaa.
    Igår hade jag ont i bröstet upp mot armhålan och trodde att det kanske var nåt sånt på gång men det var nog bara träningsverk från vagnkörandet

Nu har lilltösen fyllt 1 månad och skulle varit ute ur magen enligt BF Hjärta mammas älskling, saknar henne nästan när jag täker på att hon borde varit i magen och att jag inte skulle ha fått krama om henne den här månaden som gått - konstig känsla

• J0SSAN

Kan också instämma i att dagarna med magknip kan vara en pärs. Undrar hur länge det håller i sig, innan magen vant sig menar jag...

Sen har Hedvig börjat kräkas allt mer. Ibland undrar jag om något av maten stannat kvar över huvud taget - är det nån som känner igen sig?

Nu har jag börjat planera för dopet. Det är kul med lite pyssel, fixa inbjudningskort, välja musik mm

• J0SSAN
    Lillebäcks mamma skrev 2011-02-20 17:49:51 följande:
    På tal om matning (vid amning) så har jag blivit varse om följande: 

Den första mjölken som kommer är törstsläckande och har hög halt av laktos. Senare kommer den lite fetare, mättande mjölken. Därför ska man försöka låta bebisen äta så länge som möjligt på samma bröst. Om bebisen får i sig för mycket av den törstsläckande mjölken så får den för mycket laktos = ont i magen.
       Om man dessutom ammar för ofta så hamnar man liksom i en ond spiral så bebisen orkar bara äta den första mjölken innan den är mätt, men blir då snart hungrig igen. Då blir det för mycket laktos igen och det resulterar ju i skrik. Dessutom får detta "hattande" av mjölk negativa effekter på sömnen, eftersom bebisen då äter för ofta och sover för lite.

Jag hade ingen aning om detta men kände igen mig direkt jag hörde talas om det. Så var verkligen mönstret hos oss och kvällarna blev allt mer gnälliga (för att inte tala på hur jobbigt det var att inte få ha tuttarna ifred några längre stunder). Nu äter Emilia med ungefär 2,5-3 timmars mellanrum och sover gott mellan matningarna. Såå skönt att dessutom kunna dricka en kopp kaffe (medan det är varmt) och inte behöva kämpa med gnällig bebis hela kvällarna.

Sen vet man ju aldrig, saker funkar en period och sen inte och så skiljer det sig ju från barn till barn. Men den informationen hjälpte i alla fall oss Solig 
    Mycket bra info!
    Hedvig åt var 3:e timma och hade inte problem med magen första månaden medans det sista tiden har varit mycket gaser och ont och då vill hon gärna tröstäta så det blir amning oftare och oftare vilket antagligen lett till mer gaser...
    Man kanske skall pumpa lite innan amningen då för att komma till rätta med det.
  • J0SSAN

jag pumpade mest när vi fortfarande var kvar på bb och då rekomenderade de att göra precis som du gör bjornis - så det räcker säkert

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?