Inlägg från: Lillebäcks mamma |Visa alla inlägg
  • Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Oj, vad många vi är nu Skrattande Va roligt!
    Hur mår ni alla blivande mammor?

Jag fick enorm huvudvärk igår så jag gick och la mig tidigt, trodde att jag skulle kunna sova bort den. Men den slog till när jag gick upp och kissade i natt och igen sen när jag gick upp i morse. Nu har den varit med mig hela dagen och det börjar bli väldigt frustrerande. Känns som om det är något min kropp vill ha, men vad?!
    Har druckit mängder av vatten, juice, mjölk, ätit diverse olika saker som jag trott att kroppen kan tänkas vilja haft samt tagit min mineral/vitamintablett. Min sambo masserade mig igår med men ingenting hjälper! 

• Lillebäcks mamma

qatterlin: Åååh, va underbart! Jag håller tummarna för din kompis och lilla barnet. Va mysigt att hon snart får träffa sin lilla skatt Jag ringde till sjukvårdsupplysningen för att höra om de visste något som kunde hjälpa. Då säger sköterskan att jag måste åka till Sahlgrenska och gynakuten A.S.A.P för att det kan vara havandeskapsförgiftning. Jag höll på att trilla ur soffan när hon sa det och blev ju såklart jätteorolig. Sambon visade att han kommer klara av resan till förlossningen galant när han innan jag pratat klart hade kört mig till Sahlgrenska. Väl där blev vi omringade av underbart söta läkare, sköterskor och barnmorskor. De blev lite arga på hon som hade sagt att det kunde vara havandeskapsförgitning, eftersom man inte har det förrän efter vecka 20. Så de tog lite prover och allt var jättebra. 2 panodil (läkaren ville ge mig citodon men där tvärvägrade jag) och så fick vi åka hem. Vi tog vägen förbi Maxi och handlade alla grönsaker vi kunde hitta. Så nu sitter jag här och dippar och hoppas på att må bättre i morgon

• Lillebäcks mamma
    Fialisan skrev 2010-06-16 22:00:45 följande:
    Jag har också haft väldig huvudvärk på sistone, ingen aning om varför heller. Inte uttorkad eller något. Sen börjar jag bli grymt trött på dessa jäkla hormoner. usch för dem. Är så känslosam så hälften hade vart nog =P Ledsen ena sekunden, sen glad, sen ledsen, sen arg, uppgiven, ledsen igen, glad igen osv :D Något jobbigt

Jag har precis grinat sönder ögonen och blött ner hela sambons tröja och bröst. Vad som hade hänt? Jag kunde inte bestämma mig huruvida jag skulle åka med honom till hans familj i helgen eller om jag skulle åka till min. Inget utav det är hemsk, det var bara så ledsamt att behöva välja....eh.... Tror kanske att den här dagen varit lite väl mycket känsloturer med orostur till sjukhuset och allt. Men jag förstår verkligen vad du menar. Jag grinar för allt nu för tiden...
  • Lillebäcks mamma
    Bjornis skrev 2010-06-17 10:48:25 följande:
    Åååååå va skönt (?!) att höra att ni andra också har huvudvärk.  Brukar ni ha huvudvärk annars ibland också? Nån som brukar ha migrän? Alltså jag har nästan alltid huvudvärk vid mens men har varit väldigt förskonad från huvudvärk under början av graviditeten. Nu dök den upp igår morse som ett brev på posten, spänner över ögonen och i tinningen. Gick inte över inatt och alvedon biter bara litegrann... Blir lite orolig. Är ju i v 12+5 idag och tänker så klart: ska jag börja blöda nu eller? Men hoppas det bara är moderkakan som producerar massa progesteron som gör att hormonerna racar i kroppen! Imorn bär det iaf av på semester och jag ska BARA njuta, vila, sola och äta massa god mat! Var på inskrivning hos Karin Möller på Kungshöjd idag. ÅÅÅ va söt hon var. Grät gjorde jag också när vi började prata oro och att jag önskar att det syntes nåt eller KÄNDES nåt eller vad som helst! Men hon var så lugnande så. Fosterljud lyssnar de inte på förrän v 20+ men fått en extratid den 5 aug för just detta. Då är jag i 19+5. For att stilla min oro. Annars skulle vi inte träffats förrän i v 25! Haha. Galet vad långt det är mellan inskrivning och nästa besök egentligen!

Det händer att jag har huvudvärk annars, men inte migrän. Brukar få ont i huvudet första mensdagen och runt däromkring. Så har min mamma och mina systrar med så vi kallar det "menshuvudvärk". Huvudvärken har tyvärr inte gått över på mig, trots frosseri i grönsaker och de två panodil jag fick på sjukhuset igår. Möjligtvis att huvudvärken är lite snällare idag, men man vet ju inte hur den ter sig senare på dagen. Lite tröttsamt... Jag gör, enligt ultraljudet, min andra dag på vecka 13 idag och i början av veckan sa det typ "poff" och så fick jag en liten bebismage. Nu passar inte mina byxor längre (jag kan tvinga igen dom runt magen men då ser jag ut som jag är i 5:e månaden). Så nu har jag bara klänningar...känns för tidigt att köpa mammabyxor, jag hade ju inte trott att jag skulle få mage förrän i vecka 20...
  • Lillebäcks mamma
    frökenelin skrev 2010-06-17 11:50:10 följande:
    Idag ska jag träffa en läkare och förhoppningsvis få göra ett VUL. Ska bli jättespännande. Har inte fått se om det finns något i magen ännu, så det är på tiden tycker jag Tungan ute (v 7+4)
    Om det syns något på VUL-et så ska vi berätta för våra familjer i helgen. Kan inte hålla det hemligt längre Flört Är så dålig på hemlisar, vill bara skrika ut det nu.
    Nästa torsdag har jag tid för tidigt UL på BMG, så om det inte syns något idag så borde det ju göra det då?

Symptomen har varierat friskt: allt från bara ömma bröst och trötthet till illamående, huvudvärk och supertrötthet. Har tagit Postafen när illamåendet varit som värst och det har hjälpt, även om jag blir väldigt trött av dem.
    Något som dock består är andfåddhet (orkar typ inte gå upp för en trappa utan att flåsa som om jag sprungit ett maratonlopp) och har börjat få blodtrycksfall flera gånger, ser stjärnor och så. Någon mer som upplever detta?
    Andfåddheten skriver jag under på! Jag försöker ta en promenad varje dag, mellan 30-90 minuter och jag som annars brukar gå fort (har långa ben) får strosa som om jag gick och skulle kolla i butiker eller nåt. Man låter ju förskräcklig, som om man aldrig rört på sig under hela livet tidigare.

Blodtrycksfallet får jag också rätt var det är. Jag har lågt blodtryck vanligtvis (kollade senast igår då det låg på 110/69) och min barnmorska trodde att svimningsattackerna berodde på en kombination av lågt blodtryck och lågt blodsocker i mitt fall. Så numera när jag är på promenad tar jag med mig en flaska med saft, ganska starkt blandad. Det funkar! Glad 
  • Lillebäcks mamma
    Kiaa skrev 2010-06-17 15:59:09 följande:
    Är det nån här som fått sina järndepåer kollade? Jag hade 8,8 i järndepåer vilket tydligen var lågt (riktvärdet ligger mellan 15-100).

Hur mycket har ni gått upp i vikt hittills? Jag har precis gått in i vecka 13. Fram till vecka 8 gick jag upp 2-3 kg och började fundera på om jag skulle rulla fram innan det var dags att föda, men sen vecka 8 har jag inte gått upp alls (snarare ner nått kilo). Så kanske var det att kroppen samlade på sig vätska och sånt i början?
    Jag vet inte vad jag fick på det testet, men jag fick ett brev hem i veckan om att jag ska börja med järntillskott i vecka 20. Gissar att det är ganska standard. 

Vad det gäller vikten så har jag bestämt mig för att inte väga mig alls under graviditeten, vilket jag heller inte gjort. Jag mår helt enkelt bättre av det, för vikthetsen på blivande mammor stör mig och stressar.
    På mvc väger de mig och håller koll, men de håller för på vågen och berättar inte för mig vad den visar. Det är möjligt att jag ber om den slutgiltliga siffran för graviditeten efteråt, men för nu så mår jag bäst av att strunta i det.
    Jag har helt slutat med godis och onyttigheter så det jag lägger på mig är bebis och mat, därför anser jag mig inte ha användning för information kring hur mycket jag gått upp i vikt. För vad ska jag göra med den? Det enda jag kan göra är ju att må dåligt. Känns destruktiv. 
  • Lillebäcks mamma

Välkommen hit Kajsa30 och grattis till ditt plus! Solig
    Underbart att få se sin lilla skatt så snart! Ska ni kika på om det är en kille/tjej eller ska det bli en överraskning? Glad

• Lillebäcks mamma
    Kajsa30 skrev 2010-06-17 19:01:34 följande:
    Tack så mycket, jag tyckte att detta kändes som en grupp med mycket värme och jag verkar ha rätt =). Vi kommer inte kolla könet, mest för att min sambo inte vill veta. Jag hade kunnat tänka mig att veta så jag kommer nog kolla lite extra ;). Hörde dock av någon att man tar i lite extra på förlossningen om man inte vet könet  av ren nyfikenhet men det är säkert en myt.

Hur ska ni andra göra?
    Haha ja, det står så i boken "du ska bli pappa" som min sambo läser. Vi skrattade gott åt det uttalandet. Som att man på riktigt skulle ligga där på förlossningen och säga "nej, jag behöver inte kämpa för jag vet redan vad det är. Jag skiter i det". Som att man inte skulle vara nyfiken på sin son eller sin dotter. 
    Äsch, det får vara en man till ett sånt uttalande!

För oss känns det som en självklarhet att kolla, vi vill ju veta allt vi kan om vårt lilla pyre. Att slippa säga "den" om vårt barn ska bli skönt, för vi får en släng av dåligt samvete varje gång det sker. Dessutom är det ju mysigt att veta om det är lilla Lo eller lilla Emilia som befinner sig där inne Skrattande 
    Verkar vara ganska många killar som inte vill veta innan dock, kanske är någon killgrej...

Vi har en fika inplanerad tisdagen 29 juni kl. 17:30 på Condeco i Linné. Du får gärna följa med om du kan och vill Glad 
  • Lillebäcks mamma

Våran heter Lillebäck tills vi vet Glad Det är lite mysigt det med. 
    Jag tror inte att vi kommer att berätta för familj och vänner, utan mest ha det för oss själva - vem det är som döljer sig där inne. De andra får nog snällt vänta på sms:et från BB Drömmer 

Kul om du kan följa med, om inte annat så lär det bli fler fikor framöver! 

• Lillebäcks mamma

Hej på er tjejer!

Nu är jag tillbaka efter en helg i Stamseryd/Jönköping Glad Härligt att se att tråden används flitigt!
    Åhh...allt RUL-snack får mig att LÄNGTA tills det är dags för oss, men det är det ju inte förrän den 29:e juli. Långt dit Tungan ute 

Cotton: Nu är det snart dags, eller hur? Onsdag bör vara the Day om jag inte minns fel? Mår du bra? Fick du igenom barnvagnsönsket hos mannen? Flört 

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?