Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

Att bo i invandrartät förort.

Dorian Ertymexx skrev 2010-07-17 20:46:12 följande:
    Meh, du är ju från Iranistan, där alla är fundamentalistiska islamister (ja, inte för att det finns någon annan sorts muslimer förstås, de är alla bara ute efter att få spränga västerlänningar)! Veeet du väl!! ;)
    Jajo, som jag har sagt tidigare så sover vi här hemma med automatvapen, mamma är redan igång att ordna tvångsäktenskap åt mina söner och försöker samla byns flickor till en gemensam auktion. :)
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I
    Dorian Ertymexx skrev 2010-07-17 20:51:54 följande:
    Ah, skönt att du har en ansvarstagande mor!
    Ja, vad mer kan man begära. Skrattande
  • I Blackrose I
    Dorian Ertymexx skrev 2010-07-17 20:56:13 följande:
    Är det din far Mustafa eller din bror Omar som sitter med dig nu när du surfar? Eftersom du givetvis inte får surfa på egen hand. :P
    Har ingen bror och min far vaktar min syster. Har istället två söner och en MENA-man. Tycker du inte det räcker? Lite rättviss får man va ju.

Ha det gott.
  • I Blackrose I
    nollåtta skrev 2010-08-11 09:56:23 följande:
    Men på riktigt? Kista? Kista (där jag har bott i under hela min uppväxt) är inte att betrakta som högstatusområde, det är slummigt som fan. Vissa delar av Spånga är okej, typ villaområdena, resten är också slum. Vilka delar av Bromma är det mycket invandrare i? Har bott där också nämligen. Solna? Hagalund syftar du på eller? Det är verkligen inte att betrakta som ett högstatusområde..
    Nu gällde det att Dorian skulle ge exempel på invandrartätaområden som INTE är lågstatus. Kista/Solna/Spånga/Delar av Bromma/Farsta ÄR inte lågstatusområden.
    Kista är inte slummigt som fan som du beskriver det. Hur menar du då? Vad är det som är slummigt enligt dig?
    Vad menar du med Hagalund i Solna? Att alla Solnas invandrare bor i Hagalund eller? Obestämd
  • I Blackrose I

Sen ska vi inte glömma bort Ärvinge...

• I Blackrose I
    Argo skrev 2010-08-11 19:26:30 följande:
    *Eller, nä, inte ens om man kommer från botten blir Kista ett HÖG-statusområde eftersom det finns så många områden som är mer eftertraktade*

Givetvis finns det inte en chans att det är nåt som helst "högstatus" över ett område som Kista. Inte ens om de bättre beställda invandrarna i Husby/Tensta/Rinkeby driver upp lägenhetspriserna några 100.000 när de flyttar över fältet - för att markera att de kommit upp sig i världen.

Lågstatus på väg mot lägre "normal-status". Möjligen. Det beror på vart utvecklingen tar vägen med det området.

Talar vi högstatus inom Stockholm kommun så talar vi exempelvis om villaområdena i Bromma. Sådana som Äppelviken, Norra Ängby och Stora Mossen.  Eller motsvarande i Älvsjö eller i Enskede förståss. Eller Innerstaden. DET är högstatus.
    Det första stycket var väl ändå liiiite att ta i?! 
    Var är det som är lågstatus med Kista tycker du? läs gärna Dorians exempel. Ärvinge har Stockholms minst antal brott och sist jag kollade så bodde där fler invandrare än svenskar. 

" Inte ens om de bättre beställda invandrarna i Husby/Tensta/Rinkeby driver upp lägenhetspriserna några 100.000 när de flyttar över fältet - för att markera att de kommit upp sig i världen. "

Det här får du gärna utveckla för jag hängde INTE med. Ja, för invandrare och speciellt Iranier är Kista/Solna attraktiva områden. Fel med det? Jag personligen skulle begå självmord om jag blev tvungen att flytta till Älvsjö/Enskede. Enskede är för mig en levande begravningsplats. Vandrande Zombies. Skulle aldrig i mitt liv flytta till Enskede frivilligt men det är en smaksak som allt annat här i livet.

Det kommer ALDRIG finnas invandrartäta områden som kommer se ut som Älvsjö/Enskede. Invandrare är för glada och livliga för att områdena ska se ut som spökområden.
  • I Blackrose I
    Lizz skrev 2010-08-12 15:05:08 följande:
    Ja sekelskiftshus med prunkande äppelträdgårdar är verkligen fasansfulla, tacka vet jag hederliga betongområden maxade med höghus. Som en (mar?)dröm!
    För mig personligen är det viktigare hur gemenskapen i området är men som sagt vill man bo med Zombieliknande varelser är det upp till var och en.

OCH det är inget fel på bostadsrättsområdet i Kista/Ärvinge.
  • I Blackrose I
    nollåtta skrev 2010-08-12 17:16:52 följande:
    Jag bor i Enskede. Zombies? Nej normala människor som pratar allmänt med grannarna i trapphuset lagom avmätt, precis som jag vill ha det. Jag hade inte flyttat till Ärvinge om jag så fick betalt. Spenderade 10 år av mitt liv där, det var alldeles tillräckligt.
    Får man fråga vad det var för fel på Ärvinge?

Nu tog jag i lite väl för mycket men så fick vissa smaka hur det känns när dom uttalar sig lika hård om invandrartäta områden.

Jag bor för närvarande i en 80% Zombieliknande område. Inte långt ifrån dig. Hade det inte varit för shoppingcentret vi har i närheten hade jag DÖTT men så brukar jag "rymma" till Kista/Farsta flera gånger per vecka också för att få lite luft.
  • I Blackrose I
    nollåtta skrev 2010-08-12 20:50:28 följande:
    Jag gillar inte Kista övht. Trivdes aldrig i skolan, med folket som bodde där. Skolan var dålig, eleverna hårda och tuffa. Jag borde ha gått i en mjuk waldorfskola istället Det var så mycket attityd och ilska som genomsyrade hela min barndom och uppväxt, tyvärr. Jag har svårt för hela konceptet liksom...

Jag har aldrig trivts så bra som jag gör idag, jag älskar att bo där jag bor. Det är lugnt (okej bortsett från riksväg 73), nära till stan, nära bort från stan osv osv) Men alla är ju olika och det är ju tur.

Det är ju inte heller alla förunnat att själva kunna välja vart man vill bo...
    Ok, det kan jag köpa. Alla kan ju inte komma överens. Man kan inte gilla alla. Jag vill ha liv och rörelse omkring mig annars blir jag galen.

Gick i skolan i en liten byhåla nere i Skåne med en massa skinnskallar så jag har erfarenheter av den biten. Byn jag gick i skolan i är känd för nassehålet.

Kista gillar jag skarpt även om man aldrig kunde gå ut utan att se ut som moviestar. Kyss Det var väl det enda nackdelen med kista. Här kan jag gå ut med mjukisbyxor utan att nån lägger märke till mig. I kista var jag tvungen att stå och sminka ihjäl mig bara jag skulle ut och köpa mjölk annars fick jag svara på en massa frågor om jag är sjuk, om det har hänt något m.m men men.
  • I Blackrose I
    nollåtta skrev 2010-08-12 21:29:39 följande:
    Haha ja det där känner jag igen, alla var fixade hela tiden.

Jag får liv och rörelse där jag bor tycker jag, det är ju inte helt isolerat liksom, vi bor ju nära Globen där det alltid är massor av folk. Fast jag blir mest irriterad, borde kanske bosätta mig i en stuga på landet där jag slipper människor.
    OJ. Förvånad
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.