• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • I Blackrose I
    sverker11 skrev 2010-07-14 11:02:18 följande:
    Varför är så kallade "antirasister" (nu påstår jag inte att du är en av dem) så intresserad av att dra upp folks ursprung? I varje disskusion som jag läst på nätet måste de dra upp att kungen är en invandrare och att vallonerna är invandrare.

Vallonerna (de som åsyftas) kom hit på 1600-talet och ändå anses de uppenbarligen inte som svenskar av "antirasisterna".
    En fråga ( Förbannar mig själv att jag ger mig in i diskussionen igen )

När blev valloner "svenskar"? vilken århundrade stämplades dom som "svenskar"? Nyfiken.

Invandrarna som kom hit på 70-talet som arbetskraft. Anses alla dessa vara "svenskar"?
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Dorian Ertymexx
    sverker11 skrev 2010-07-14 11:02:18 följande:
    Varför är så kallade "antirasister" (nu påstår jag inte att du är en av dem) så intresserad av att dra upp folks ursprung? I varje disskusion som jag läst på nätet måste de dra upp att kungen är en invandrare och att vallonerna är invandrare.

Vallonerna (de som åsyftas) kom hit på 1600-talet och ändå anses de uppenbarligen inte som svenskar av "antirasisterna".
    Det är nog jag som frågat det oftast, just eftersom man ofta talar om "kung och fosterland" i nationalistiska kretsar. Vilket blir litet absurdt när man vill kicka ut Carlos som är andra generationens invandrare, men glatt kan tänka sig att hylla Silvia, som kommer från samma land som Carlos, och verkligen inte planerar att kicka ut Vickan, Madde eller Carl-Philip, trots att de är exakt lika mycket andra generationens invandrare.

Man vill också göra sig av med romer, fast de varit i Sverige lika länge, eller längre, än nämnda valloner. Så frågan är i högsta grad relevant.

Fast jag anar förstås att det inte har ett skvatt att göra med hur länge någon eller dennes förfäder bott i Sverige, så mycket som dennes utseende kanske..?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Veladis
    Dorian Ertymexx skrev 2010-07-14 11:35:29 följande:
    Det är nog jag som frågat det oftast, just eftersom man ofta talar om "kung och fosterland" i nationalistiska kretsar. Vilket blir litet absurdt när man vill kicka ut Carlos som är andra generationens invandrare, men glatt kan tänka sig att hylla Silvia, som kommer från samma land som Carlos, och verkligen inte planerar att kicka ut Vickan, Madde eller Carl-Philip, trots att de är exakt lika mycket andra generationens invandrare.

Man vill också göra sig av med romer, fast de varit i Sverige lika länge, eller längre, än nämnda valloner. Så frågan är i högsta grad relevant.

Fast jag anar förstås att det inte har ett skvatt att göra med hur länge någon eller dennes förfäder bott i Sverige, så mycket som dennes utseende kanske..?
    Nästa vecka ska jag på bröllop borgeligt, i en park) mellan min syster och hennes sambo (sambo, hur svenskt är inte det?) sedan 8 år. Han är syrian, född i Turkiet men har bott här sedan han var 4 månader. Han har ett "svenskt" namn, pratar perfekt stockholmssvenska, hejar på Djurgården, är bl a systemtekniker med lång universitetsutbildning, känns svenskare än mina egna bröder i sina maner och vanor. Han känner sig dessutom väldigt svenskt, apropå Sverigedemokraternas defintion på vem som är svensk.... Men likförbannat ser han ut som en "turk" och har haft det skit-tufft på många områden, bl a på arbetsmarknaden, och har fått jobb långt under sin kompetensnivå. Han kommer alltid på intervju när han söker jobb (och jag lovar, han kan tala för sin sak), men sen skräms många av hans utseende, dvs ursprung... Så det spelar ingen roll hur svensk han är och hur svensk han känner sig, andra ser honom främst som invandrare.
  • Dorian Ertymexx
    Veladis skrev 2010-07-14 11:44:23 följande:
    Nästa vecka ska jag på bröllop borgeligt, i en park) mellan min syster och hennes sambo (sambo, hur svenskt är inte det?) sedan 8 år. Han är syrian, född i Turkiet men har bott här sedan han var 4 månader. Han har ett "svenskt" namn, pratar perfekt stockholmssvenska, hejar på Djurgården, är bl a systemtekniker med lång universitetsutbildning, känns svenskare än mina egna bröder i sina maner och vanor. Han känner sig dessutom väldigt svenskt, apropå Sverigedemokraternas defintion på vem som är svensk.... Men likförbannat ser han ut som en "turk" och har haft det skit-tufft på många områden, bl a på arbetsmarknaden, och har fått jobb långt under sin kompetensnivå. Han kommer alltid på intervju när han söker jobb (och jag lovar, han kan tala för sin sak), men sen skräms många av hans utseende, dvs ursprung... Så det spelar ingen roll hur svensk han är och hur svensk han känner sig, andra ser honom främst som invandrare.
    Sorgligt som tusan det där. :(
  • Joppis
    Dorian Ertymexx skrev 2010-07-14 13:55:48 följande:
    Sorgligt som tusan det där. :(
    Annars har många turkar börjat flytta hem till Turkiet igen. Dom tycker det blivit för mycket invandrare i Sverige.
  • I Blackrose I
    Joppis skrev 2010-07-14 15:59:27 följande:
    Annars har många turkar börjat flytta hem till Turkiet igen. Dom tycker det blivit för mycket invandrare i Sverige.
    Och det tycker du är lösningen på Sveriges invandrar-problem?
  • Joppis
    I Blackrose I skrev 2010-07-14 16:23:51 följande:
    Och det tycker du är lösningen på Sveriges invandrar-problem?
    Öhhh? Näää. men vissa turkar tycker ju tydligen det. Hade själv en turk till granne i förra radhusområdet. Han var trött på alla syrianier, irakier som flyttade hit. Dom hade planer på att flytta hem igen.
  • Dorian Ertymexx
    Joppis skrev 2010-07-14 16:27:34 följande:
    Öhhh? Näää. men vissa turkar tycker ju tydligen det. Hade själv en turk till granne i förra radhusområdet. Han var trött på alla syrianier, irakier som flyttade hit. Dom hade planer på att flytta hem igen.
    Men du, varför flyttar du inte till uralområdet som germanerna först kom ifrån, om du är så trött på invandrare? Om flytta hem funkar för andra, kanske det är lösningen även för dig?
  • I Blackrose I
    Joppis skrev 2010-07-14 16:27:34 följande:
    Ja, det hade väl dom flesta invandrare gjort om det gick att flytta "hem" igen utan att man riskerade fängelse. Nu handlar inte diskussionen enbart om turkar utan "invandrare" som en klump i Sverige. Vad ska vi göra för att den här klumpen ska få känna att dom ÄR värda ett skit i samhället?

Exemplet i inlägg #1264 är så tragiskt men det förvånar mig inte alls. Maken min har det omvända problemet. Hans namn skriker från flera kilometers håll att han är utlänning ( Dock en mer accepterat utlänning ) men hans utseende är mer som en svensk och folk har sååååå jäkla mycket fördomar så det finns inte.
    Innan han börjar prata och folk för sig att han inte är svensk så har jag fått höra dessa:
    " Hur var det med dina föräldrar, fick du gifta dig med en svensk? "
    Han Ringde alltid eller besökte stället personligt när han ville söka jobb. Det är sååå sjukt att det finns så förutfattade meningar.
    Själv pratar jag flytande svenska och ingen skulle få för sig att jag är blatte tills dom träffar mig. Tragiskt värre.
  • I Blackrose I
    Dorian Ertymexx skrev 2010-07-14 16:45:50 följande:
    Men du, varför flyttar du inte till uralområdet som germanerna först kom ifrån, om du är så trött på invandrare? Om flytta hem funkar för andra, kanske det är lösningen även för dig?
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.