Dorian Ertymexx skrev 2010-07-14 11:35:29 följande:
Det är nog jag som frågat det oftast, just eftersom man ofta talar om "kung och fosterland" i nationalistiska kretsar. Vilket blir litet absurdt när man vill kicka ut Carlos som är andra generationens invandrare, men glatt kan tänka sig att hylla Silvia, som kommer från samma land som Carlos, och verkligen inte planerar att kicka ut Vickan, Madde eller Carl-Philip, trots att de är exakt lika mycket andra generationens invandrare.
Man vill också göra sig av med romer, fast de varit i Sverige lika länge, eller längre, än nämnda valloner. Så frågan är i högsta grad relevant.
Fast jag anar förstås att det inte har ett skvatt att göra med hur länge någon eller dennes förfäder bott i Sverige, så mycket som dennes utseende kanske..?
Nästa vecka ska jag på bröllop borgeligt, i en park) mellan min syster och hennes sambo (sambo, hur svenskt är inte det?) sedan 8 år. Han är syrian, född i Turkiet men har bott här sedan han var 4 månader. Han har ett "svenskt" namn, pratar perfekt stockholmssvenska, hejar på Djurgården, är bl a systemtekniker med lång universitetsutbildning, känns svenskare än mina egna bröder i sina maner och vanor. Han
känner sig dessutom väldigt svenskt, apropå Sverigedemokraternas defintion på vem som är svensk.... Men likförbannat ser han ut som en "turk" och har haft det skit-tufft på många områden, bl a på arbetsmarknaden, och har fått jobb långt under sin kompetensnivå. Han kommer alltid på intervju när han söker jobb (och jag lovar, han kan tala för sin sak), men sen skräms många av hans utseende, dvs ursprung... Så det spelar ingen roll hur svensk han är och hur svensk han känner sig, andra ser honom främst som invandrare.