M C skrev 2010-07-01 09:13:40 följande:
Men de är inte jobbiga personliga problem. Krig är för alla att bekymra sig om och djurplågeri berör inte människors inre demoner.
Förstår du?
Jag diskuterar inte gärna om fetma, anorexi, dyslexi, barnlöshet eller annat sånt som människor har svårt att göra något åt. (Ja, dyslexi tränar man bort/blir bättre på)
Folk blir väldigt lätt sårade av att nån självutnämnd förståsigpåare "vet" hur lätt deras problem är. "Det är väl bara..." är så otroligt korkat att säga, det säger bara att man faktiskt inte har en susing själv.
Det är väl bara att köpa en hink färg om man ska måla huset - där funkar det. För det är verkligen bara att köpa.
Men Det är väl bara att banta har inte samma betydelse.
Förstår du?
Så länge du fortsätter att utgå från att det är enkelt kommer folk fortsätta bli sårade och ibland rent av elaka i respons till dina frågor.
Bättre då att trösta och försöka vara en bra vän, empatisk och givande istället.
Alla världens problem löser man inte med enkla frågor, ibland är de bättre att vara en bra kamrat bara.
Jag håller helt och hållet med dig. Givetvis.
Jag kan heller inte tro att det är särskilt vanligt med överviktiga som har fertilitetsproblem som beror på övervikten, och inte vet om det själva. Jag tror alltså inte att den tråden är särskilt informativ faktiskt. De flesta är nog smärtsamt medvetna om vad de borde göra.
När man försöker få barn under en längre tid riskerar man att bli fullständigt galen. Jag för min del som bara får missfall hela tiden kan inte ens dricka kamomillté för att lugna nerverna, eftersom läkaren sagt att det finns risker med det. Som barnlös är man jävligt medveten om varenda grej man gör och har man väl fått komma till en läkare och är överviktig så kan jag garantera att man också får höra det också. Fan, du kan inte ens ha tandvärk som överviktig utan att få rådet att gå ner i vikt först. Det är ju sanningen. Det är inte så att det sitter en massa okunniga fatson och trycker i sig majonäs och chips hela dagarna, och sedan lipar över att de inte blir gravida. Det är bra mycket mer komplicerat än så, och ibland kan sorgen och stressen ta överhanden så till den grad att man inte klarar just då annat än att gå upp på morgonen och dra upp persiennerna.
Och där har den tråden ingen som helst funktion. Den sporrar inte, den peppar inte, den är inte empatisk för fem öre. Vad man ser som barnlös när man halkar in på den tråden, är en människa med barn som tipsar barnlösa om att sluta gnälla och göra något åt sin situation. Det spelar i det läget ingen roll hur många poänger den människan har, för det är allt man ser. Och dessutom suger den åt sig en massa hjärndöda individer som ser det som sin chans att uttrycka sitt förakt mot överviktiga, vilket inte TS kan lastas för men som går att räkna ut på förhand. Överviktshatande människor blandas med ledsna överviktiga och vanliga barnlösa, eller en massa "tyckare" som inte kan låta bli tangenterna. Och vad är det bra för? Vem i helvete blir hjälpt av det?