• trasselsudd

Vad händer efter döden?

Vad tror du?

Mamma till Cilla -05 och Vide -09
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad händer efter döden?
  • Selfish Geene
    Myrbäret skrev 2010-07-15 23:50:37 följande:
    Jag som vetenskapskåt vill såklart veta vad du syftar på nu?
    våra hjärnor är duktiga på att se mönster (och att leta efter mönster där inga mönster finns) vi vill gärna förstå bakomliggande orsaker till våra upplevelser. Vi har särskilt lätt för att se och känna igen ansikten, det är därför vi ser ansikten i allt från rostade frallor till molntussar.

Orsaken har troligtvis med vår relativt höga intelligens att göra.
  • Selfish Geene
    Myrbäret skrev 2010-07-15 23:54:25 följande:
    Jag är realist.

Beskriv vad du tror och jämför med vad jag tror.
    jag tror inte.
  • nur
    Selfish Geene skrev 2010-07-15 23:49:33 följande:
    nej det är inte samma sak!
    Om jag sagt "jag tror att man inte blir en ande" är det en tro. Avsaknad av tro är däremot inte en tro.

Vill du svara på frågan? Är det lika troligt att människor förvandlas till smurfar som till andar efter döden?
    vänd på den " är det lika troligt att människor INTE förvandlas till smurfar efter döden" ? var så god du svara först!!!
  • nur
    Selfish Geene skrev 2010-07-15 23:55:20 följande:
    jag tror inte.
    att inte tro är också en tro ;)
  • Selfish Geene
    nur skrev 2010-07-15 23:55:41 följande:
    vänd på den " är det lika troligt att människor INTE förvandlas till smurfar efter döden" ? var så god du svara först!!!
    ja det är lika troligt att människor inte förvandlas till smurfar som att de inte förvandlas till andar
  • Myrbäret
    Selfish Geene skrev 2010-07-15 23:51:26 följande:
    aha! Så det"beror på vad man tror och hoppas" men bara om man tror och hoppas på rätt saker!

..... verkar logiskt ;)
    Oj...

Min tro handlar inte om religion eller om vad som är rätt eller fel enligt någons regelverk.
  • Selfish Geene
    nur skrev 2010-07-15 23:56:26 följande:
    att inte tro är också en tro ;)
    att inte samla på frimärken är också en hobby....
  • Selfish Geene
    Myrbäret skrev 2010-07-15 23:57:16 följande:
    Oj...

Min tro handlar inte om religion eller om vad som är rätt eller fel enligt någons regelverk.
    Så du menar att "det handlar om vad man hoppas och tror" men bara om man tror på samma sak som du?
  • nur
    Selfish Geene skrev 2010-07-15 23:57:12 följande:
    ja det är lika troligt att människor inte förvandlas till smurfar som att de inte förvandlas till andar
    du grundar på?
  • Myrbäret
    Selfish Geene skrev 2010-07-15 23:54:46 följande:
    våra hjärnor är duktiga på att se mönster (och att leta efter mönster där inga mönster finns) vi vill gärna förstå bakomliggande orsaker till våra upplevelser. Vi har särskilt lätt för att se och känna igen ansikten, det är därför vi ser ansikten i allt från rostade frallor till molntussar.

Orsaken har troligtvis med vår relativt höga intelligens att göra.
    Nej, jag har både dåligt minne och har dåligt för att känna igen ansikten...(detta är jag tyvärr skrämmande medveten om)

Nästa hypotes?
Svar på tråden Vad händer efter döden?