• trasselsudd

Vad händer efter döden?

Vad tror du?

Mamma till Cilla -05 och Vide -09
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad händer efter döden?
  • nur
    Kaosmamma skrev 2010-07-15 23:29:59 följande:
    min pappa gick bort när min bror var 8 år och jag var 19 år.. tänker på honom varje dag och jag vet inte med all säkerhet hur det så klart, det kan nog ingen veta.. MEN jag vill tro att det finns något efter detta liv på jorden och det är med den förhoppningen jag kan leva i lite mer ro efter hand tragiska död.

till och med gjort en barnbok i detta ämne...
    Ja, om man inte tro eller för mig är en självklarhet, tyvärr har inte den talangen att kan berätta va jag vet ,va jag upplever men så skulle vara den tragiska världen skulle inte va värt att leva för tycker jag...Nogånstans i ens tankar vet man att det finns nåt talar om existensen av liv efter döden,vissa väljer ta fram den vissa int... Jag har mkt starka metafysyska spänningar och upplever saker jag inte kan förmeddla därför blir en självklarhet för mig liv efterdöden fasten ej kan bevisa med så som alla skulle ville se...
  • nur
    Selfish Geene skrev 2010-07-15 23:35:13 följande:
    Min avsaknad av tro är inte orealistisk, det är realistiskt att inte tro på sådant som det inte finns goda skäl att hålla för sanna.

Skulle du säga att det är lika realistiskt att döda människor förvandlas till smurfar som att de blir andar? (två påståenden som båda saknar vetenskapligt stöd)
    Som sagt, att inte tro är samma som att välja inte tro, hade du sagt att "jag vet inte" skulle jag förstå men du starkt påstår att inte tro att finns liv efter död. Då måste du bevisa för mig exakt som du hävdar smurfarna kan du bevisa att de inte förvandlar till det då? Eftersom du väljer att inte tro är också att tro men tvärtom presis som jag mot andra hållet så vi är presis samma varken du eller jag kan bevisa mer än att berätta saker som vi tror att kan vara bevis....
  • Kaosmamma
    nur skrev 2010-07-15 23:38:35 följande:
    Ja, om man inte tro eller för mig är en självklarhet, tyvärr har inte den talangen att kan berätta va jag vet ,va jag upplever men så skulle vara den tragiska världen skulle inte va värt att leva för tycker jag...Nogånstans i ens tankar vet man att det finns nåt talar om existensen av liv efter döden,vissa väljer ta fram den vissa int... Jag har mkt starka metafysyska spänningar och upplever saker jag inte kan förmeddla därför blir en självklarhet för mig liv efterdöden fasten ej kan bevisa med så som alla skulle ville se...
    ja.. som sagt är ett svårt och känsligt ämne, men skulle aldrig tex kunna sägatill mina barn att någon nära och kär till dem bara är borta.. sen vet jag inte med 100% att det finns något efter och vill gärna ha bevis att det finns något mer.. men får jag frågan är man stendöd eller om det finns något mer efter, så säger jag att det finns något efter. Det är det jag vill tro på och då blir det lixom min verklighet och inställning.

vägrar tro att min pappa inte träffat mina barn.. utan att han finns på sitt vis vad det än är.. plus att vi har en dotter som är väldigt sjuk och vissa anfall har det inte varit klart hur utgången blir, skulle det gått åt helt fel håll (vilket det inte gjort) så skulle jag aldrig i hela mitt liv säga att hon är stendöd o inte finns.. never! utan det finns hopp och tröst i att få känna att man kan få ses i ett annat liv efter detta... men sen respekterar jag andras åsikter. men det är hur jag tänker..
  • Myrbäret
    Selfish Geene skrev 2010-07-15 23:09:51 följande:
    jag tror att jag är den enda som kommer till himlen och att alla andra brinner i helvetet för evigt
    Då tror du fel. Du lever i en illusion och alla andra tar det som det kommer.

Nämen okej sluta skoja nu......för det där är mer psyko än vad jag som ganska bildad klararav?.
  • Myrbäret
    nur skrev 2010-07-15 23:17:29 följande:
    Du ser, man kan inte bara glömma bort all skit som har hänt, utan vill man ha en "justice" o det ska ske med eller utan vår tro....
    japp, det är min tro.
  • Selfish Geene
    nur skrev 2010-07-15 23:43:06 följande:
    Som sagt, att inte tro är samma som att välja inte tro, hade du sagt att "jag vet inte" skulle jag förstå men du starkt påstår att inte tro att finns liv efter död. Då måste du bevisa för mig exakt som du hävdar smurfarna kan du bevisa att de inte förvandlar till det då? Eftersom du väljer att inte tro är också att tro men tvärtom presis som jag mot andra hållet så vi är presis samma varken du eller jag kan bevisa mer än att berätta saker som vi tror att kan vara bevis....
    nej det är inte samma sak!
    Om jag sagt "jag tror att man inte blir en ande" är det en tro. Avsaknad av tro är däremot inte en tro.

Vill du svara på frågan? Är det lika troligt att människor förvandlas till smurfar som till andar efter döden?
  • Myrbäret
    Selfish Geene skrev 2010-07-15 23:32:37 följande:
    Jag har som sagt ingen uppfattning om vad som händer efter döden, just för att bevisen saknas.

Om du syftar på hur jag vet att våra hjärnor allt som oftast drar felaktiga slutsatser, finns det gott om bevisning som stödjer den saken
    Jag som vetenskapskåt vill såklart veta vad du syftar på nu?
  • Selfish Geene
    Myrbäret skrev 2010-07-15 23:47:37 följande:
    Då tror du fel. Du lever i en illusion och alla andra tar det som det kommer.

Nämen okej sluta skoja nu......för det där är mer psyko än vad jag som ganska bildad klararav?.
    aha! Så det"beror på vad man tror och hoppas" men bara om man tror och hoppas på rätt saker!

..... verkar logiskt ;)
  • nur
    Kaosmamma skrev 2010-07-15 23:46:50 följande:
    ja.. som sagt är ett svårt och känsligt ämne, men skulle aldrig tex kunna sägatill mina barn att någon nära och kär till dem bara är borta.. sen vet jag inte med 100% att det finns något efter och vill gärna ha bevis att det finns något mer.. men får jag frågan är man stendöd eller om det finns något mer efter, så säger jag att det finns något efter. Det är det jag vill tro på och då blir det lixom min verklighet och inställning.

vägrar tro att min pappa inte träffat mina barn.. utan att han finns på sitt vis vad det än är.. plus att vi har en dotter som är väldigt sjuk och vissa anfall har det inte varit klart hur utgången blir, skulle det gått åt helt fel håll (vilket det inte gjort) så skulle jag aldrig i hela mitt liv säga att hon är stendöd o inte finns.. never! utan det finns hopp och tröst i att få känna att man kan få ses i ett annat liv efter detta... men sen respekterar jag andras åsikter. men det är hur jag tänker..
    Jag förstår dig, vissa kan tro detta som en "tröst tanke" men varför skulle man trösta sig för något om detta inte verkligt? Är man så korkad som vuxen ska ljuga för sig själv? Kolla på youtube de som död o återlivad berättar deras upplevelser o lekarna är förvirrade när deras hjärna va död men de mindes saker o ting var omöjligt. Den som söker sanningen med öppet hjärta finns bevis!  Klart att jag ska träffa min mamma ,jag har till o med träffat min morfar alldrig sett honom men han kom i mina drömmar o sa att han älskar mig o kramade mig skulle komma igen sa han... Så det bara söka sanningen så klarnar det en dag som dag!
  • Myrbäret
    Selfish Geene skrev 2010-07-15 23:24:31 följande:
    jag är inte ett dug bitter, jag är realist.

Därför inser jag det orealistiska i att det skulle handla om "vad man hoppas och tror" (eftersom att olika människors förhoppningar och tro ofta krockar)
    Jag är realist.

Beskriv vad du tror och jämför med vad jag tror.
Svar på tråden Vad händer efter döden?