• trasselsudd

Vad händer efter döden?

Vad tror du?

Mamma till Cilla -05 och Vide -09
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad händer efter döden?
  • Weyoun

Jag tror på reinkarnation, och har alltid gjort det. Det är inget jag är säker på, men jag tror på det för att inte ha sån ångest.

Jag tror att: Jag känner mig som Viccy nu, och sen kommer jag att känna mig som ngn annan.

Jag har läst vissa böcker och rapporter som styrker min teori/tro, men det är bara min tro.

• ViceGuy
    Selfish Geene skrev 2010-06-29 22:38:43 följande:
    Ni som tror att något händer (eller inte händer) efter döden, varför tror ni?
    ViceGuy skrev 2010-06-29 13:56:01 följande:
    Jag har en tanke om att man eventuellt skulle kunna utveckla ett nytt medvetande, fast i en annan kropp med en annan hjärna. På nåt sätt känns det oändligt chanslöst att just jag och mitt medvetande skulle börja leva.

Nu vet jag inte tillräckligt mycket om medvetande för att kunna påstå det, men om jag har rätt så skulle det kunna ses som reinkarnation.
    Du får gärna svara på mina tankar om detta. Har som sagt dålig koll på det här med medvetande, men då det känns oändligt otippat att just jag skulle födas, så kan det väl  lika gärna hända igen?

Just nu kanske jag springer runt med 57 andra medvetanden, men då jag är bunden till denna kropp så känner jag inte personligen av dom, även om de personerna som "jag" är gör det.

Dvs "jag" kommer uppleva medvetande igen.
    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Selfish Geene skrev 2010-06-29 22:38:43 följande:
    Ni som tror att något händer (eller inte händer) efter döden, varför tror ni?
    Anledningen är i mitt fall mycket enkel, det finns inget som tyder på att medvetandet är något annat än elektriska och kemiska impulser. Om så är fallet så är sannolikheten att medvetandet fortsätter efter att dessa impulser har upphört väldigt liten, gränsande till noll.

Därför ser jag ingen anledning att tro på idéer som reinkarnation eller själavandring, helt enkelt eftersom det inte finns något som tyder på det utan det är av allt att döma önsketänkande och förhoppningar.

Eller den korta versionen: jag är materialist.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • MysTic PrincesS

Jag kommer att vara stendöd och leva vidare i andra livsformer via the cirkel of life... kan jag misstänka iaf

Himlen vill inte ha mig och Helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Suck och suck

Jag tror att man bara sover, i djup sömn (känns lite skönt) och sen blir man jord, och en blomma. Jorå, jag kommer kanske återuppstå som en blåklocka i framtiden, som någon plockar. Det känns trevligt att tänka så.
    Men visst, jag är öppen för förslag när jag ligger där under jord, jag är inte sån.

• Bellis perennis
    jennyc skrev 2010-06-16 22:55:44 följande:
    efter att vi förlorat vår son för två veckor sen vill jag tro på nåt efter döden...ett nangijala för våra små...de ger en tröst i våra hjärtan
    Beklagar verkligen {#emotions_dlg.flower}

Som svar på Ts så tror jag faktiskt vi/vår själv far vidare. I alla fall efter vad jag upplevt då jag nästan dog samt min mamma som var död men återupplivades.
    Vi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • Selfish Geene
    ViceGuy skrev 2010-06-29 23:02:46 följande:
    ViceGuy skrev 2010-06-29 13:56:01 följande:
    Jag har en tanke om att man eventuellt skulle kunna utveckla ett nytt medvetande, fast i en annan kropp med en annan hjärna. På nåt sätt känns det oändligt chanslöst att just jag och mitt medvetande skulle börja leva.

Nu vet jag inte tillräckligt mycket om medvetande för att kunna påstå det, men om jag har rätt så skulle det kunna ses som reinkarnation.
    Du får gärna svara på mina tankar om detta. Har som sagt dålig koll på det här med medvetande, men då det känns oändligt otippat att just jag skulle födas, så kan det väl  lika gärna hända igen?

Just nu kanske jag springer runt med 57 andra medvetanden, men då jag är bunden till denna kropp så känner jag inte personligen av dom, även om de personerna som "jag" är gör det.

Dvs "jag" kommer uppleva medvetande igen.
    Visst är det möjligt (eftersom det i rimlighetens namn inte kan betraktas som omöjligt, då det saknas bevis åt båda håll)
    Men det är varken mer eller mindre troligt att din tanke är korrekt än att någon annans ide är den "rätta" (ni skulle alla kunna ha rätt. Eller fel)

Jag undrar hur man beslutar vad man tror på! (förutom tanken som ger mest tröst, det har jag förståelse för)
  • Selfish Geene
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-06-29 23:21:41 följande:
    Anledningen är i mitt fall mycket enkel, det finns inget som tyder på att medvetandet är något annat än elektriska och kemiska impulser. Om så är fallet så är sannolikheten att medvetandet fortsätter efter att dessa impulser har upphört väldigt liten, gränsande till noll.

Därför ser jag ingen anledning att tro på idéer som reinkarnation eller själavandring, helt enkelt eftersom det inte finns något som tyder på det utan det är av allt att döma önsketänkande och förhoppningar.

Eller den korta versionen: jag är materialist.
    Jag håller inte med om att det finns tillräckligt med faktaunderlag i frågan för att dra några slutsatser öht.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Selfish Geene skrev 2010-06-30 07:40:00 följande:
    Jag håller inte med om att det finns tillräckligt med faktaunderlag i frågan för att dra några slutsatser öht.
    Därför finns det ingen mening med att dra långtgående slutsatser, utan man får kolla på den evidens som finns. Vi vet att medvetandet är elektriska och kemiska impulser, i varje fall till viss del (om det är något annat också är inte relevant, det har inte upptäckts). Vi vet också att dessa impulser upphör när kroppen lägger av.

Det är helt enkelt den enklaste förklaringen som passar in på all evidens vi har på och inte motbevisas av något. En arbetshypotes kan man väl säga.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Vad händer efter döden?