• trasselsudd

Vad händer efter döden?

Vad tror du?

Mamma till Cilla -05 och Vide -09
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad händer efter döden?
  • nur
    Selfish Geene skrev 2010-07-15 23:00:02 följande:
    om tanken ger dig tröst är jag glad för din skull! Som jag sagt tidigare så har jag ingen uppfattning om vad som händer efter döden, men så länge det inte finns något som stödjer tesen att det skulle finnas andar efter döda människor kvar någonstans så väljer jag att inte tro.

Personligen föredrar jag nog att mina döda släktingar inte spionerar på mig.
    Jag tycker att det är helt ok om medvetandet upphör för alltid efter jag dött. Att finnas kvar som "ande" är verkligen inget scenario jag skulle välja om jag hade möjlighet.
    Det är tragiskt att vi ska bara leva högst 100 år sen adios amigos bara så där! Va är meningen med allt detta varför all älende o skit vi ska leva för, det kan vi lika gärna kvitta om livet har bara detta att  erbjuda för!  "tanken ger tröst" ??? det är ingen tanke för mig,en verklighet och du yttrar dig utifrån dig själv därför att du får tala för dig själv!!! Jag vet va jag vet o massa inte vet men en sak jag är jag säker på som va jag heter, jag dör inte sen blir det "game over" utan det är då börjar "action"! Sen kan du tro va du vill det är en annan femma men jag säger inte som du säger till mig, för att förstå mig måste du stå i mina kläder....
  • nur
    Selfish Geene skrev 2010-07-15 23:09:51 följande:
    jag tror att jag är den enda som kommer till himlen och att alla andra brinner i helvetet för evigt
    Varför är du så bitter?
  • nur
    Myrbäret skrev 2010-07-15 23:06:56 följande:
    (Har inte läst något)

Jag tror att allt handlar om vad man tror på och önskar.

Dör man innan man sagt allt så blir man en "ande" och dör man när man sagt allt så hamnar man "i himlen" och dör man utan att tro på något och är alllmänt förvirrad så föds man om på nytt.

(Synd tycker jag eftersom alla pedofiler borde få plågas i evighet men men.)
    Du ser, man kan inte bara glömma bort all skit som har hänt, utan vill man ha en "justice" o det ska ske med eller utan vår tro....
  • Selfish Geene
    nur skrev 2010-07-15 23:13:27 följande:
    Det är tragiskt att vi ska bara leva högst 100 år sen adios amigos bara så där! Va är meningen med allt detta varför all älende o skit vi ska leva för, det kan vi lika gärna kvitta om livet har bara detta att  erbjuda för!  "tanken ger tröst" ??? det är ingen tanke för mig,en verklighet och du yttrar dig utifrån dig själv därför att du får tala för dig själv!!! Jag vet va jag vet o massa inte vet men en sak jag är jag säker på som va jag heter, jag dör inte sen blir det "game over" utan det är då börjar "action"! Sen kan du tro va du vill det är en annan femma men jag säger inte som du säger till mig, för att förstå mig måste du stå i mina kläder....
    En sak många inte verkar medvetna om är att vi inte kan lita på våra sinnen!
    Mänskliga hjärnor är fenomenala på att fylla i luckor och dra (felaktiga) slutsatser utifrån även små mängder information. Om man är medveten om det så förstår man även att personliga upplevelser allt som oftast inte ger tillförlitliga bevis.
    "jag vet vad jag vet" betyder således inte särskilt mycket (du tror naturligtvis att du vet, men det är inte samma sak)
  • Selfish Geene
    nur skrev 2010-07-15 23:14:45 följande:
    Varför är du så bitter?
    jag är inte ett dug bitter, jag är realist.

Därför inser jag det orealistiska i att det skulle handla om "vad man hoppas och tror" (eftersom att olika människors förhoppningar och tro ofta krockar)
  • nur
    Selfish Geene skrev 2010-07-15 23:22:42 följande:
    En sak många inte verkar medvetna om är att vi inte kan lita på våra sinnen!
    Mänskliga hjärnor är fenomenala på att fylla i luckor och dra (felaktiga) slutsatser utifrån även små mängder information. Om man är medveten om det så förstår man även att personliga upplevelser allt som oftast inte ger tillförlitliga bevis.
    "jag vet vad jag vet" betyder således inte särskilt mycket (du tror naturligtvis att du vet, men det är inte samma sak)
    Varför dina bevis ska vara så stark då? Va är dina källor o jag är väl inte den enda som upplevt detta?
    Sen säger du att  "Mänskliga hjärnor är fenomenala på att fylla i luckor och dra (felaktiga) slutsatser utifrån även små mängder information" Du måste ha mkt bra starka mängder information med tillförlitlig källor eftersom du verka vara säker på din tro eller gäller ditt påstående för dig med?
  • Kaosmamma

min pappa gick bort när min bror var 8 år och jag var 19 år.. tänker på honom varje dag och jag vet inte med all säkerhet hur det så klart, det kan nog ingen veta.. MEN jag vill tro att det finns något efter detta liv på jorden och det är med den förhoppningen jag kan leva i lite mer ro efter hand tragiska död.

till och med gjort en barnbok i detta ämne...

• nur
    Selfish Geene skrev 2010-07-15 23:24:31 följande:
    jag är inte ett dug bitter, jag är realist.

Därför inser jag det orealistiska i att det skulle handla om "vad man hoppas och tror" (eftersom att olika människors förhoppningar och tro ofta krockar)
    så länge du inte kan bevisa tvärtom, din tro är lika orealistiskt som min i så fall!
  • Selfish Geene
    nur skrev 2010-07-15 23:29:22 följande:
    Varför dina bevis ska vara så stark då? Va är dina källor o jag är väl inte den enda som upplevt detta?
    Sen säger du att  "Mänskliga hjärnor är fenomenala på att fylla i luckor och dra (felaktiga) slutsatser utifrån även små mängder information" Du måste ha mkt bra starka mängder information med tillförlitlig källor eftersom du verka vara säker på din tro eller gäller ditt påstående för dig med?
    Jag har som sagt ingen uppfattning om vad som händer efter döden, just för att bevisen saknas.

Om du syftar på hur jag vet att våra hjärnor allt som oftast drar felaktiga slutsatser, finns det gott om bevisning som stödjer den saken
  • Selfish Geene
    nur skrev 2010-07-15 23:31:04 följande:
    så länge du inte kan bevisa tvärtom, din tro är lika orealistiskt som min i så fall!
    Min avsaknad av tro är inte orealistisk, det är realistiskt att inte tro på sådant som det inte finns goda skäl att hålla för sanna.

Skulle du säga att det är lika realistiskt att döda människor förvandlas till smurfar som att de blir andar? (två påståenden som båda saknar vetenskapligt stöd)
Svar på tråden Vad händer efter döden?