• Cecese

    Ålandstråden

    Jag läste i tidningen att dom slutat med besök på bb även för förstföderskor just för att spara pengar. Hur det är med blöjor m.m. vet jag inte, ring dit och fråga om du inte får svar av någon annan.

    Det absolut viktigaste att ha med är kameran och se till att det finns batterin samt om det är digitalkamera att det finns rum på minneskortet. Sen att rgd-kortet är med. Allt annat går ju att hämta efteråt men kameran vill man inte missa.

    I övrigt så har jag haft med
    hygien: schampo, duschtvål, deo, borste, snoddar, läppfett, tandborste, tandkräm
    kläder: amningsbh, byxor, sockor samt ett ombyte till hemresan
    ett ombyte åt mannen
    häfte, pennor så man kan skriva upp vad som händer. Under sista förlossningen så hade vi blocket med inne på rummet och antecknade klockslag och liten anteckning om vad som hände då.
    Kläder åt bebisen till hemresan
    lite tidningar


    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Cecese

    För min del har amningen funkat bra alla gånger. Jag har haft bra med mjölk och sluppit sår och andra problem.
    Första barnet så kunde jag dock inte slappna av så det var bara jobbigt och obekvämt att amma. Hon blev sjuk när hon var 4 veckor och blev matad med sond i 2 veckor och sen när hon blev frisk nog att äta vägrade hon bröstet.

    Inför andra barnet hade jag inte några större förhoppningar med tanke på hur det kändes med första barnet. Så när jag väntade henne sa jag att jag ger det 2-3 veckor max och trivs jag inte då så slutar jag. Den avspända attityden till det hela gjorde att jag kunde slappna av och jag stormtrivdes med att amma. Tyvärr fick hon kolik när hon var 5 veckor och efter 2 veckor med det sinade mjölken. Jag var ju helt ensamstående utan avlastning så...

    Tredje och fjärde har det funkat riktigt bra med.

    Första barnet åt på klockslaget var 4e timme redan från början. Andra, tredje och fjärde barnet åt oftast med 2-3 timmars mellanrum men inget som var jobbigt. Dom åt lika ofta när jag ammade som när jag gav ersättning.

    Första sonen började tom äta oftare på nätterna när jag slutade amma och bara gav ersättning. När jag ammade kunde han sova 3-4 timmar i sträck och på ersättning började han äta varannan timme dygnet runt. Så han var mer nöjd och höll sig mätt längre med bara bröstmjölk än bara ersättning.


    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Cecese

    Jag som hade sett framemot en fartfylld ridtur i det vackra vädret insåg snabbt att det inte blir något alls idag :( Vänster fram så hade hon bara en halv sko kvar. Normalt skulle stallägaren snabbt slagit i en ny men det är ca 2 månader sen hon skoddes sist så det är dags att göra det ordentligt så nu får hon gå utan sko ett par dagar tills hon hinner sko henne. Så tråkigt för det är så härligt att fara ut i skogen med henne.

    Vi har haft riktigt otur. Jag har haft henne i nästan 2 månader. Efter ca 3-4 veckor tappar hon ena framskon, den fick hon på dagen efter. Sen efter ett par veckor till får hon juverinflammation och vila ca 1 vecka med pencillin. Och nu då skon igen. Visst det är sånt man får räkna med när man har djur men ack så trist ändå. Sen är det inte så kul att köra typ 23 km enkel väg heller... Skulle helst vilja ha henne närmare för det är ju inte direkt gratis att köra dit men å andra sidan är det bra att ha hjälp av stallägaren med t.ex. skoning. Speciellt om hon tappar skor och sånt. Jag trivs ju bra med stallet men det skulle gärna få flytta typ 20-25 km hitåt ;)


    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Cecese

    Äntligen hemma igen efter en helg på stungan på Kökar. Vi for i torsdags och jag kom hem ikväll. Mannen och barnen stannar till onsdag så det blir några dagar lugn och ro för min del. Jag saknar familjen och det är så tomt utan dom men ändå så är det skönt med lugn och jag tänker njuta till max för sen blir det full fart i några veckor.


    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Cecese
    snöfall skrev 2010-06-28 08:19:45 följande:
    Härligt att få några dagar av egentid, och bara få "vara".

    Vi firade midsommar på mina föräldrars stuga, det var härligt, lugnt och skönt. och så fick jag liite extra lugn o ro eftersom Malvina är typ fastklistrad i sin morfar o min mamma passade oscar rätt så mycket! Bra med en familj som hjälper till, annars sku man nog inte orka va en trevlig mamma så länge...
    I helgen ska barnen till sin pappa, då ska jag nog bara vara! hoppas på fint väder så jag sku kunna ta mig till en strand och sola i lugn och ro för första gången på typ 3 år!
    Ja det är så skönt att slippa allt som hör till när man har 4 barn. För även bra dagar så är det nästan alltid nån som tjatar/gnäller/bråkar m.m.. Är ju inte så ofta som jag får chansen till att vara helt barnfri så jag tar verkligen vara på tiden. Att dela på barnen så man har bara 2 st är ju nästan lyx ;).

    Så idag blir det stallet. Hästen har stått en vecka igen eftersom hon tappade halva framskon förra veckan så det lär vara en pigg dam som vill ut. Blir nog en fartfylld tur så hon får springa av sig :) Sen blir det att handla för det var rätt tomt i kylskåpet.

    Men innan jag ska till stallet ska jag pusta sadel och träns. Jag tog hem det i tisdags men hann inte putsa varken tisdag eller onsdag och sen for vi ju till stugan. Känns dumt att släpa dit det och hem igen för att putsa ikväll så jag gör det nog innan.

    Hoppas alla får en bra dag i det fina vädret :)
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Cecese

    Fy farao vad det är varmt, 25 grader har vi i skuggan. Är ju svalare inne än ute... "bara" 23 grader i sovrummet. Fortsätter den här värmen så blir det nog att ta fram stora poolen åt barnen. Själv vägrar jag stranden helt. 2001 var jag 2 timmar där med äldsta dottern som då var 2,5 år och det resulterade i stora blåsor på halva kroppen. Jag klarar inte alls av sol och ska jag vara i solen minsta lilla så är det solskyddsfaktor 50 som gäller och även med det kan jag känna av att det bränner i huden på kvällen.

    Har just stått och handdiskat massa disk för det verkar som diskmaskinen gett upp *suck*. Mannen kommer hem i morgon så då får han titta på den och se om det går att fixa eller om det blir att köpa ny. Gah alla våra besparingar har ju typ gått åt eftersom växellådan på bilen gick sönder för 1,5 månader sen så det blir nog att handdiska ett tag till. Man kan ju ha roligare än att diska typ 3 ggr om dagen...Nog för att jag handdiskat förr men då var vi 3 i familjen, nu är vi 6 så det blir ju mycket disk alla dagar.

    Ikväll blir det stallet och hjälpa till att hålla hästen lugn när hon ska bli skodd. Efter det ska jag förhoppningsvis få en skön ridtur i skogen.

    Emilia: Jobbigt med allergi. Hoppas hon inte blir hästbiten då för det är ju så tråkigt om dom vill men inte kan pga sjukdom.


    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Cecese

    Gah skrev just ett inlägg men efter att dom gjorde om här så klickar jag oftast på fel ställe så inlägget försvinner istället för att skickas...

    Iaf så har jag tröttnat rejält på värmen och funderar på att emigrera till antarktis eller nåt. Orkar inget alls i den här värmen. Saknar hästen och ridningen massor men i den här värmen och med alla insekter så har hon fått semester. Skulle väl funka att rida typ 6 på morgonen men jag vill nog sova lite längre än så.

    Me81: Tråkigt att det inte kom så mycket folk. Vet inte hur det är med nyan men jag vet att gamlan inte har med loppisar i kalendern mera. Vet inte varför dom tog bort det men dom gjorde det för ett bra tag sen så nu måste man fixa en riktig annons i tidningen och det kostar ju pengar. Är tråkigt för oss som gillar loppisar för nu missar vi dom flesta.


    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Cecese

    Jag har kommit hem från stugan. Varit där sen onsdag och har inget internet där. Tråkigt men ändå skönt att umgås med familjen utan massa måsten. Passade på att fara ut till källskär och gick en lång vandring bland bergen och snåren.


    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Cecese
    Me81 skrev 2010-07-25 19:31:58 följande:

    Åter hemkommen från BB då..

    Tack Stjärnstig..d va kul att ni kom o hälsa på..
    E faktiskt otroligt mycket piggare denna gång..kände mig nästan oförskämt pigg första dagarna..sen har d väl varit ngn natt m lite skrik som har gjort en lite tröttare då men annars mår vi alla bra


    Grattis!!
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Cecese

    Mitt andra barn var inte lugnare/lättare.

    Första barnet sov ca 20 timmar/dygn. På dagen sov hon 2 st 3-4 timmas pass. Hon åt nästan på klockslaget var 4 timme.

    Andra barnet sov ca 8 timmar per dygn första året. Dagtid sov hon korta tupplurar på ca 5-10 minuter. När hon var 5 veckor fick hon kolik som varade i nästan 3 månader.

    Konstigt nog så minns jag bäst hur 2 första barnen var. Svårare att minns pojkarna fast dom är mindre. Med Trean var lättare än fyran. Trean sov nog ca 18-20 timmar/dygn och fyran kanske 15-16 eller nåt sånt. Trean sov längre pass på dagen än fyran gjorde. Trean sov och flera pass på dagen än fyran. Trean sov nog 2 pass om dagen tills han var kanske 1,5 år medans fyran började sova 1 gång på dagen när han var runt 8 månader.


    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Cecese

    Hej. Jag hittade också hit igen.

    Jag heter Jenny och är 33 år.
    Jag har 4 barn som är 14 år, 9,5 år, 6 år och 4 år. 2 första är flickor och sen fick jag 2 pojkar.
    Till familjen hör också 2 katter sen ett par månader samt 1 islandshäst.
    Jag bor i Kroklund, Saltvik.

    Jag studerar 100 % på distans och har gjort det ca 3 månader. Har dock insett att 100 % inte innebär 40 timmar i veckan utan oftast mycket mer :/ Jag får studera minst 6 dagar i veckan och när det är som värst kan det ta 70-80 timmar i veckan. 
    Jag har inte så mycket intressen, finns inte riktigt tid för det. Men jag försöker komma ut med min häst när det finns tid. Jag träffar vänner när det finns tid och ork, ibland är jag ute och festar samt att jag ägnar en del tid åt min nya pojkvän. 

    Jag är ensamstående sen mars -12 då jag separerade från barnens pappa. Barnen bor varannan vecka med mej, ja utom äldsta dottern som bor heltid med pappan. Jag bor alldeles för trångt för att hon ska vilja bo med mej. Det enda jag fick tag på när jag separerade var en 2a vilket är tajt med 3 barn och jag söker större men det går trögt *suck* 

  • Cecese
    ccecy skrev 2012-10-25 18:28:16 följande:
    Brukar ni "fira" halloween på något speciellt sätt? slog mig att de är väl nu i helgen ?
    Vi är så tråkiga att vi inte firar alls faktiskt. Den 31a brukar barnen få gå ut och göra "bus eller godis", fast dom får såklart inte göra bus om dom inte får något godis. 
  • Cecese

    Jag spenderar fredagskvällen hemma med mina barn och karln ska komma hit lite senare när han varit på julmiddag med jobbet. Känns som en alldeles lagom fredagkväll efter en väldigt händelserik vecka.

    I onsdags så var vi över till sverige och hämtade hem min nya häst. Ni har säkert sett på nyheterna att vädret var allt annat än bra. Vi hamnade i rejäl snöstorm :/ Var riktigt läskigt bitvis att åka (slapp köra som tur var) för det låg massor med bilar, lastbilar m.m i diket och knappt nån sikt alls långa bitar. Blev oplanerad övernattning i norrtälje, tur att vi hade kontakter. Skönare än att sova i bilen och hästarna hade det betydligt skönare i varsin box än att ev. spenderat natten i släpet eller åkt över på en gungande färja som gick ut 4 timmar för sent. Vi kom iaf hem, dock typ 1 dygn senare än tänkt men hellre det och helskinnad.

  • Cecese

    Här händer det inte så mycket verkar det som. Jag fick iaf världens bästa julklapp när dom ringde från kommunen förra veckan och meddelande att jag äntligen får större lägenhet, en trea i huset brevid där jag bor nu. Flyttar nästa vecka när barnen är hos pappan hela veckan.

    Blir fortfarande trångt med 4 barn på 70 kvm men betydligt bättre än tvåan på 57 kvm jag bor nu i. Flickorna får dela på ena sovrummet, pojkarna delar det andra och jag fortsätter sova i vardagsrummet. Känns så bra att äntligen få lite mer yta efter att ha trängts i 10 månader.

  • Cecese
    snöfall skrev 2013-01-31 12:32:14 följande:
    Någon som vet... kan man få pessar som preventivnedel här på åland? P-piller o nuva ring funkar inte för mig mer... blir så himla konstig av dem... O oroar mig för hormonstav/minipiller får mig att må likadant.. Kopparspiral är nog inte heller det bästa när jg redan har fruktansvärd mensvärk o blöder rätt mycket i många dagar... Kan de inte hitta nåt alternativ till piller som killar kan ta!? Nå som sagt, frågan var om nån vet om det går att fä tag i pessar på åland?
    Jag är inte säker på vad som gäller nu eftersom jag inte behövt fundera på preventivmedel på 5-6 år. Men före det när jag hade enorma problem att hitta något (tål inte hormoner och extremt lätt att bli gravid) så kunde man inte få pessar här iaf. Men det kan ju vara att dom ändrat det sen dess så du kan ju ringa och höra. 
  • Cecese
    snöfall skrev 2013-01-31 15:59:36 följande:
    okej, ja jag ska ringa o höra (när jag lyckas komma ihåg telefontiden nån dag...). men helt galet att det ska va så himla svårt att kunna komma på nåt bra preventivmedel utan hormoner...
    hoppas de har ändrat, o att man kan få tag i såna här. känns liksom som sista alternativet... 
    Jag vet precis vad du menar. Är inte alls kul att vara i sitsen att ha problem med preventivmedel, speciellt inte när jag var sån som blev gravid extremt lätt. Jag löste det med sterilisering när sista barnet kom med akutsnitt och det är det bästa jag gjort. Så skönt att slippa oroa mej för graviditet varje månad och slippa alla hormoner.
  • Cecese
    snöfall skrev 2013-01-31 19:26:12 följande:
    mmm, börjar kännas som sterilisering är enda alternativet som kommer att fungera... meeeen jag vet ju inte om jag är helt klar med barnafödande än... :) så måste nog hitta någon annan lösning
    Nej då ska du inte göra det. Man ska vara väldigt säker på att man är klar innan man gör det. Men om man vet att man är klar så kan jag helt klart rekommendera sterilisering :) Hoppas verkligen du hittar nåt som passar för så kul att det inte med avhållsamhet eller riskera graviditet ;)
Svar på tråden Ålandstråden