Inlägg från: Österbotten |Visa alla inlägg
  • Österbotten

Jag längtar till jul!!!

Här är en till julgalning. :) Tänkte höra om nån har några bra idéer på julkalender till en 1 åring. Funderar lite på paket el dyl men har idétorka.

• Österbotten

Åh jag får julstämning bara av att läsa tråden...Tomte Imorgon är det jag som går ut och köper mig en jultidning och börjar planera på allvar. Det är ju snart november ju! Solig 

• Österbotten

Blir så glad varje gågn jag kommer in på den här tråden. Underbart! Glad Börjar bli lite på hugget nu att köpa julklappar o dyl.

• Österbotten

Köpte Amelia jul och tyckte den var superbra. Är det någon som testat pepparkakspajen med choklad? Tänkte göra polka kakorna också + glögg med skumpa, köttbullar med julmust, farfars senap..... etc.... Glad

• Österbotten
    Misty W skrev 2011-11-04 09:40:39 följande:
    Pepparkakspaj och polka kakor, finns dom recepten någon annanstans också? Eller måste jag löpa Amelias jul?

http://www.arbraangbageri.se/recept4.htm (Pepparkakspaj med kanel och chokladfyllning.)

polka cookies finns i boken Julens godsaker av Mia Öhrn.

150 gr mörk choklad
    100 g smör
    1,5 dl brun farin
    1 ägg
    2 dl vetemjöl
    1,5 dl havregryn
    1tsk bakpulver
    100g krossade polkagrisar 
    ev pepparmint-arom

smält choklad och smör, rör i farinsockret. Blanda ägg, vetemjöl, havregryn och bakpulver. Rör ihop till en tjock smet. Rör ner 2/3 av polkagrisarna (ev några droppar pepparmint-arom). Forma till ganska stora bullar, platta ut glest på ett bakplåtspapper. Strö över resten av polka krosset. Grädda i mitten av ugnen 175 grader 10-12 min.         

Polka kakorna skall bakas imorgon så jag får återkomma med resultatet.   Glad   
  • Österbotten
    Elektra82 skrev 2011-11-04 11:12:02 följande:
    Mmm, måste nog baka den där pajen sen!

Visst låter den sjukt god... (Och jag som ska gå ner 5 kg innan jul... hur ska det gå när det finns så mycket som måste provbakas... Tungan ute)

Nu har jag beställt en luciakron och ett tärnljus i tyg till lilla damen.... Så nu blir det lussetåg för pappa på luciamorgonen... Glad  
  • Österbotten
    Misty W skrev 2011-11-04 18:19:18 följande:
     Tack snälla du!
    Jag väntar med spänning på betyget, jag ÄLSKAR polkagris!

Dom var riktigt goda, jag använde mörkchoklad med mint så det skulle bli lite extra mintigt. Däremot så blir dom sjukt stora, så jag kan rekommendera att göra 20-24 st istället för 10-12 som det stod i receptet. Jag hade alla 12 på samma plåt och de flöt ihop till en jättekaka så jag fick snygga till dom lite efteråt. (Det är som vanligt när jag bakar, resultatet är ofta mindre vackert men gott. Fast hellre det än tvärt om. Skrattande)
  • Österbotten

Kunde ju inte hålla mig så jag bakade idag... Undrar om det blir några kvar till gästerna imorgon..Oskyldig

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!