Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Jag längtar till jul!!!

Jag kan inte säga att jag längtar till jul, förrutom för det faktum att jag för en gångs skull ska vara långledig. Däremot ser jag fram emot adventstiden med all mysig belysning av både elektrisk och "levande" art. Och som ett första steg satte jag idag glöggen så att den är klar 1 advent.

• Jennie med ie
    molly50 skrev 2014-10-19 21:33:40 följande:
    Gör du egen glögg?

Vill du dela med dig av receptet? smile1.gif
    Mattias och Hannah.
    Ett ögonblick!
  • Jennie med ie

Det finns ett grundrecept som ofta kallas garderobsglögg eftersom de flesta har den stående i garderoben under jäsningen. För att undvika glöggluktande kläder har jag min i badkaret Och så har jag ändrat lite på mängder och så men det mesta är sig likt så att säga... 

Jag tar 4 skivade potatisar, 1½ kg socker, 250 g russin, 1 stor bit kanelstång, skalad färsk ingefära till en storlek av en vuxen stortå ungefär , ett par msk kardemummakärnor och ett par msk hela nejlikor och blandar det i en stor spann. Minst 5 liter stor. ½ paket jäst smulas ner. Och så häller jag över 3 liter svagdricka, Farfars använde jag i år men det har varierat, och rör om ordentligt. Sen på med plastfolie som jag sticker några hål i. Och så får det stå i rumstemperatur och jäsa i 4-6 veckor. Sen får man hitta valfritt sätt att få upp det på flaskor utan att grumliga rester följer med  

• Jennie med ie
    hjärtat06 skrev 2014-10-19 21:55:28 följande:

Här har det också satts igång med årets glögg! Ungefär samma ingredienser som din, Jennie med ie, men lite andra mängder. Det kommer att lukta sååå gott här hemma de närmaste veckorna!!!!

Det var länge sedan jag gjorde denna varianten, så jag kör en safe-variant också Där låter jag kryddorna dra i okryddad sprit i minst en månad, sedan silas spriten och används sedan för att spetsa vin när det är dags att dricka. Lite värme på det, och lite socker, och så har man vinglögg. 
  • Jennie med ie
    molly50 skrev 2014-10-19 21:57:57 följande:
    Tusen tack!
    Det kan kanske vara värt att testa!
    Gör det. Det är inte nån dyr grej direkt... En dryg hundring eller så.
  • Jennie med ie
    Aniiee skrev 2014-10-20 00:24:43 följande:

Är att göra glögg från grunden hör jag. Det skippar jag. Jag håller mig till den alkoholfria glöggen "från grunden", och röstadrickan. Så tråkig är jag, som inte dricker sprit.... Solig

The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
    Jag dricker inte heller sprit.
  • Jennie med ie

Jag kan berätta att "badrumsglöggen" hittills är en succé. Har hört från säkra källor att den effektivt neutraliserar oönskad odör vid toalettbesök.

• Jennie med ie
    Koppkaka skrev 2014-10-24 20:31:33 följande:

Hörrni! I november avslöjas årets julvärd.

Vem gissar vi på? Eller vem hoppas ni på?
    Jag hoppas fortfarande på någon ur Galenskaparna och After Shave. Hade varit fantastiskt smile1.gif annars typ... Anders Bagge smile2.gif

Han den där brittiske trädgårdsmästartypen på TV och i radio kanske. Bl a i Pernilla Månsson Colts program. Taylor nånting tror jag. Han verkar mysig.
  • Jennie med ie

Mest av en slump har första julmaten fixats. Jag gjorde bönbiffar, hade lite för mycket smet och omvandlade det som var kvar till julbönbullar med smak av bl a senap. In i frysen med dem... så nu har jag i princip min mat klar Nej men förrutom nån form av bollar samt julmust så är det få saker som är måsten på mitt julbord. Hade jag ätit kött hade det kanske varit annorlunda men antagligen mest vad gäller sillen. För julskinka åt jag inte innan jag blev vegetarian heller, och inte brun- röd- eller nån annan kål, och inte gravad lax, och inte sylta, och inte... det mesta ;) Jag åt Jansson, sill och ägg, och så köttbullar och prinskorv. I princip. Men det är många jular sedan nu.

• Jennie med ie

Jag gör inte tusen sorters julgodis men gärna 2-3 olika sorters chokladtryfflar. Som t ex randig nougattryffel.

1. Smält 200 g mörk choklad i vattenbad, tillsätt 100 g nougat och 1/2 dl vispgrädde. Rör tills nougaten också smält. Rör till sist ner en liten klick smör. Häll ut smeten i en form klädd med bakplåtspapper.

2. Smält sedan 150 g nougat med 50 g choklad och en skvätt grädde. När steg 1 stelnat lite grann breder man nougatblandningen ovanpå i formen.

3. När steg två stelnat lite halverar man steg 1 och brer den blandningen överst.

4. Ställ svalt tills allt stelnat. Skär i oregelbundna bitar och pudra över snö = florsocker. Njut!

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!