Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Jag längtar till jul!!!

Jag tvivlar på min badrumsglögg... Antingen har den jäst dåligt eller är det jag som inte begriper mig på den där mätaren (fast jag läst sjuttioelva gånger) för den visar på en alkoholhalt av max 2,5% och alla andra jag läst om som följt ungefär samma recept har fått minst 10... Får väl testa med jäsningsmätare med och se om det ö h t jäst som det ska. Det är kanske tur att jag har en nödlösning också om inte detta funkar ;)

• Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2014-12-14 13:38:22 följande:
    Tidigast skolavslutningsdagen.
    Och så blev vi bortbjudna den dagen, lördagen är fullspäckad med annat och på söndagen ska vi fira jul omgång 1 av 2. Så granen får kläs redan på torsdag. Aningens tidigt men det får bli så.
  • Jennie med ie

Vi ska snart fira första "julafton" hemma hos mina föräldrar, det mest riktiga julfirandet i år med alla ingredienser utom Kalle Anka. 

• Jennie med ie

Idag är årets omgång glögg satt. Och jag har råkat köpa lite dukar och lite pynt också. Man kan väl kalla det för tröstshopping eftersom jag till slut har fått ge mig och inse att vi får sluta med äkta gran, mina allergier har blivit to much... Så det blir plastgran fr o m i år och det gör ONT i hjärtat på mig. Fast jag försöker göra nåt bra av det, jag använder det som motivering att få köpa nya julgranskulor trots ett helt skåp fullt. Jomen den färgen jag vill ha i år finns inte där, faktiskt. Men nästan alla andra

Jag är inte alls lika jultokig som många av er andra, och jag börjar absolut inte pynta långt före advent  Men, det är viktiga saker det där med stakar och stjärnor och lyktor och granar och... och jag är diktator på den fronten. Nåde den som försöker lägga sig i...

• Jennie med ie
    Aniiee skrev 2016-11-06 15:46:37 följande:

Är jag knäpp som håller på att räkna på vad julbordet kommer gå på i år? Ja, jag är förmodligen knäpp....

Troligen

Jag har köpt julgranskulor idag som tröst för att vi måste sluta med riktig gran p g a allergier. I år ska det för första gången bli vita kulor. Vitt och silver blir det i granen i år. Och vitt är en av de få färger jag inte haft tidigare
  • Jennie med ie

Jag har inget genomgående färgtema i hela huset, utan granen har sina färger, vardagsrummet sin tydliga accentfärg, i köket finns en viss men mer subtil röd tråd (som inte måste vara röd ) o s v. Och nu när granen inte ska stå i vardagsrummet behöver de två inte passa ihop . Vi ska ha julfest 10 december för en hel del folk, då kommer granen inte att vara uppe (jo en liten minibordsgran ) . I vardagsrummet där vi kommer att vistas mest och borden kommer att dukas kommer det att gå i rött, grönt och silver eftersom jag hittade röda bordsdukar till ett bra pris. På dem kommer det att ligga fejkgrangirlander med batteridrivna ljusslingor virade runt på nåt sätt och så blir det silverljuslyktor.

• Jennie med ie

Jag har köpt en ny julskiva i år, det var länge se'n. Gabriel Forss skiva blev det, mest för att "min" gospelkör körar på två av låtarna  

Sanna Nielsen som julvärd blir nog bra, jag trodde hon skulle bli det redan förra året (blir inte förvånad om det visar sig att hon tillfrågades redan då men inte kunde). Jag tror SVT är väldigt måna om att inte få så mycket negativ kritik för sitt val i år, därför kör de lite safe som fluu var inne på.

• Jennie med ie
    Fiiee skrev 2016-11-22 12:47:31 följande:

Hur många här inne är klara med julklapparna?

Om inte? Hur många kvar? Till vilka?

Jag har PROBLEEEEEM!!! Vad i hel*ete köper man till en 13 årig tjej och en 10 årig kille som inte önskar sig något???

Vi var på GeKås i Ullared förra veckan när vi hade vägarna förbi. Och julklappar till alla barnen är klara. D v s gudbarnen, egna sonen och systerbarnen. Återstår bara maken för min del, plus julklappssspelet vi vuxna brukar köra då vi inte ger sinsemellan (förutom partnern då).

Sonen på 13 år är tjatig och tråkig men lätt, det är Star Wars lego som gäller ???? Bara.
  • Jennie med ie

Lite mer julklappar inhandlade... fast jag i princip redan var klar Men jag fick nya tips till syskonbarnen så i stället för en gemensam sak + en summa pengar vardera så får de en gemensam sak + en sak vardera. Kul att kunna ge nåt annat än kontanter...

Jag har önskat mig "mandala för vuxna" av maken. Det känns som nåt jag skulle kunna fördriva lite tid med och utmana hjärnan lagom med nu när sjukdom sätter stopp för mycket annat.

• Jennie med ie

Vi hade julfest här hemma med kompisar i helgen, en fest som oftast äger rum EFTER julhelgen (typ sista lördagen före 20:edag Knut). Det har ställt till det i min julskalle, för när jag var på ICA Maxi igår tänkte jag "Oj så mycket julgrejer de har kvar fortfarande, t o m en del nytillkomna saker, fast julen är över. Jag trodde de skulle ha med nyårsfestprylar nu". Det tog ett tag innan jag insåg att julafton inte ens varit än. Jösses. Här ska vi fira jul på lördag och sen igen den 24:e, fast på olika sätt.

Jag har förresten en advenskalender på min blogg. Eller julkalender kanske. I alla fall, nu är vi ju över halvvägs men det GÅR ju att läsa bakåt...

jenniesbloggeri.blogspot.se/

• Jennie med ie

Vi ska fira jul på lördag med glöggmys, småplock, klapplek och kanske besök från tomten hos syrran eftersom de är bortresta själva julhelgen. Jag har varit riktigt kass ett par dagar (kronisk sjukdom som går i skov, God jul till mig!) men mår jag bättre imorron (eller idag egentligen) ska jag göra ett gäng vita chokladtryfflar med smak av blåbär att ta med mig. Jättegott! Det är helt enkelt tryffel av choklad och grädde och så torkat blåbärspulver som finns i bakhyllan i större affärer. Man får smaka av så man får såpass mycket blåbär som man vill ha.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!