Inlägg från: nozpa |Visa alla inlägg
  • nozpa

Jag längtar till jul!!!

Loncelot skrev 2014-11-04 20:13:06 följande:
    Mmm helst varje dag haha, köper på ebay mycket finns så mycket mer där
    Det har jag inte ens kikat på där. Men det ska jag absolut göra. :)
  • nozpa
    Aniiee skrev 2014-11-04 23:10:16 följande:
    Jo, jag ska! Här är min idé: Julkalender/recept/lektråd där man MÅSTE posta en jullåt med receptet (länk eller youtubeklipp), ELLER ett julfilmfilmtips ELLER ett boktips. Inget tips inget recept och vice versa. Och sedan, naturlgitvis, får man diskutera och fråga och ha sig bäst man vill.

Receptet måste inte vara till julbordet/julgodis/julbaket, utan kan vara vardagsmat, men med jul/vinter-twist.

Tänkte tjuvstarta på söndag (bara 2 veckor före första advent =P)

Vad tror ni?
    Låter kul. :)
  • nozpa
    Fino skrev 2014-11-04 23:36:42 följande:
    Den hemmagjorda blir oftast godare än den köpta. Jag brukar blanda mörk och mjölkchoklad. Ibland hamnar det även lite annat i, som apelsinsmak t.ex. ;)

Lycka till ^^
    Vit bakchoklad och krossade polkagrisar. Mums!
  • nozpa
    Ann Nelly skrev 2014-11-06 09:21:58 följande:

Ni som är duktiga på att göra mycket julgodis, gör ni sånt precis till julafton? Eller gör ni tidigare och fryser in?
    Annars, hur länge brukar ni räkna med att fudge och tryffel och sånt håller sig fräscht? Funkar det att frysa sånt?

Jag brukar bara baka saffransbullar, mjuk pepparkaka och sånt som jag fryser in. Brukar även göra saffransskorpor men de äts upp ganska snabbt så jag vet inte hur lång hållbarhet det är på sånt egentligen. Någon som vet?

Julgodis brukar jag göra så lite av just för att jag inte brukar hinna precis innan jul (maken fyller år 23/12 också och då brukar det vara fest). Och så brukar det inte gå åt så mycket godis heller.
    Så jag är lite dålig på att planera godis och veta hur och hur länge jag kan förvara det.

Men i år skulle jag vilja göra mer! Och i god tid.
    Riktigt frossa i jul på alla sätt, speciellt eftersom sonen är mer intresserad nu.
    Förra året gjorde jag inget sånt alls, tog det väldigt lugnt pga ett jobbigt år (bröstcancer). Fick en supermysig jul ändå och totalt stressfri, vilket var skönt iof.

Jag gör så det kan stå i kylskåpet, eller ja, i matkällaren. Har aldrig testat att frysa in. I år är julafton en onsdag, så förmodligen gör jag det mesta på lördagen och söndagen. Bakade grejer fryser jag in.
    Ibland testar jag lite nya sorters godis innan, men då äts det upp innan jul. :)
    Men brukar ha 1-2 heldagar med lite folk och göra godis på. Går mycket snabbare om man gör det själv dock.

Har ingen koll på hållbarheter om jag ska vara ärlig. Kanske går det att frysa in tryffel och fudge, men känns som att konsistensen skulle bli annorlunda.
    Fast å andra sidan, just tryffel går säkert bra, bara man skippar det man har på/över. Om man rullar i något, eller har choklad över etc.
    Funkar ju med t ex cakepops att frysa in innan man gör sista detaljerna.

Usch, tråkigt med bröstcancer, hoppas att du blivit friskförklarad nu.
  • nozpa
    fluu skrev 2014-11-06 09:49:36 följande:
    Nice! Här "utnyttjar" vi föräldradagar för att vara hemma kring jul.
    Och vi har det riktigt lyxigt, är hemma bägge 2. Hela december. :) Eller ja, 4 av 5 är hemma hela december, den 5:e (3 åringen) är hemma halva december. Känns som bästa december ever! :)
  • nozpa
    fluu skrev 2014-11-06 10:00:04 följande:
    Lyx!
    Ja, verkligen! :)
  • nozpa
    fluu skrev 2014-11-06 10:05:09 följande:

Nu är även jag helt klar med paketkalendern(eller tomten är det då, det är han som kommer med den hos oss). Allt ska bara slås in och hängas upp efter schemat.

Gaah. Vad har du i din? Jag har tydligen 28 paket kvar. Gick igenom det igår. 18 till blivande 2 åringen, och 10 till 3 åringen. Trodde att jag också var klar. Men det var ju långt ifrån.

Om du vill radda upp så varsågod. :)
  • nozpa
    fluu skrev 2014-11-06 11:00:20 följande:
    Blivande treårings radda:

1 dec: pepparkaksform
    2 dec: klistermärken
    3 dec: magnet
    4 dec: Schleichfigur gris
    5 dec: polkastång
    6 dec: kakform i form av Mumin
    7 dec: studsboll
    8 dec: ett julkort från tomten
    9 dec: Schleichfigur giraff
    10 dec: kritor
    11 dec: tablettask med russin
    12 dec: glitter till granen
    13 dec: ballonger
    14 dec: bamsefigur
    15 dec: boken "Totte bakar"
    16 dec: klubba
    17 dec: Schleichfigur kanin
    18 dec:  Tygkasse med bamse på
    19 dec: badskum
    20 dec: pynt till gran
    21 dec: klistermärken
    22 dec: såpbubblor
    23 dec: pynt till gran
    24 dec: litet tåg
    Tack. Nu fick jag lite mer inspiration att fylla på. :)
  • nozpa
    Ann Nelly skrev 2014-11-06 12:40:31 följande:
    fluu skrev 2014-11-06 09:59:40 följande:
    Just godiset gör jag lite varje kväll från den 20:e och förvarar i kylen eller på balkongen om det är kallt. Jag vågar inte chansa på att det blir bra när det tinas upp igen.
    Bakverk gör jag tidigare och fryser in och det gäller även mat som köttbullar och annat som kan frysas in utan problem. Pepparkakor fryser jag dock inte utan har dem i en plåtburk, de håller sig i ungefär en månad om de inte står för varmt. Har även dem på balkongen, men då bara om det inte blir för kallt istället. Skorpor håller sig länge. Ha dem gärna i en burk som inte sluter helt tätt så blir de inte mjuka.
    Lycka till med din jul och hoppas att du är frisk nu!
    Ok, då gör ni också ett par dagar innan jul och förvarar i kyl. I år infaller ju julen så bra och jag är ledig måndagen och tisdagen så jag ska väl hinna fixa en del godis jag med. Tack för era svar!
    Jag vet ju att man kan prova själv både vad det gäller infrysning och hållbarhet. Det är mer att jag tycker det vore så synd om man lägger ner massa tid på att fixa och så blir det inte bra eller gammalt, men det är nog jag som är lite lat och inte vill behöva göra om (och göra rätt). Därför frågar jag er experter :)

Angående hälsan. Snart dags för min första riktiga kontroll (ett år efter strålbehandlingens avslut), skitnervös faktiskt men försöker att inte tänka på det så mycket. Medicinen får jag äta i totalt 5 år så jag vet inte när man betraktas som frisk riktigt :)
    Men jag tänker på alla de som har det så mycket värre, och de jag känner som har gått bort i cancer av alla möjliga slag. Så det är inget att gnälla om utan man får vara tacksam för vad man har. Men bara för att vara tydlig...FUCK CANCER :)

Ja fuck cancer. Men du, man får gnälla hur mycket man vill. Cancer är en jävla skit pissig orättvis sjukdom.
    Kram. Hjärta
  • nozpa
    molly50 skrev 2014-11-07 22:12:34 följande:
    Samma här!
    Sonen blev överlycklig!

Sen har vi ätit jultallrik ikväll och druckit glögg. Och har en massa levande ljus.
    Mysat med andra ord.
    Va gott. :) Tänkte fixat glögg innan, men var för trött. Och nu sover maken och jag vill inte dricka själv. :P

Men imorgon så blir det glögg här med. Vad hade ni för mat på jultallriken?
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!