Inlägg från: nozpa |Visa alla inlägg
  • nozpa

Jag längtar till jul!!!

Hur gör ni för att era pepparkakshus inte ska falla ihop? Här händer det varje år. Så i år tänkte jag skita fullständigt i det där med pepparkakshus. Men dottern på 3½ har nu tjatat i en vecka om att vi ska göra pepparkakshus. Och "Mamma, det gör inget om det inte har något tak". Så, måste väl typ göra ett..
    Men fattar inte varför det alltid, alltid rasar.

Har limmat med smält socker och även superlim, men det är som att det viker sig inåt liksom.

• nozpa

Angående pepparkakshuset. Har både köpt färdigt och testat på det själv. Men blir lika tokigt ändå.
    Ska göra ett sista försök i år igen. Och limma med kristyr, har aldrig testat det då jag inte trodde att dte skulle hålla. Men inget att förlora känner jag.

Molly: Det där med adventskalendern hade kunnat hända mig med. Kändes så konstigt med 1a advent igår, och 1a december idag. Helt okej att snurra ihop det.

• nozpa

Dag 2 för vårat pepparkakshus. Och det är fortfarande helt! Wow. :) Idag gör vi kristyränglar och bakar pepparkakor.

• nozpa
    Koppkaka skrev 2014-12-05 15:29:58 följande:

Yay, jag vann lego till sonen i familjelivs julkalender

Grattis!! :))
  • nozpa
    Koppkaka skrev 2014-12-05 21:30:58 följande:

Såhär ser det ut utanför oss nu

Snurrigt? :) Vill också ha snö! Det lursnöade härom dagen. Och enligt smhi så lovas det snö "imorgon" i ca 1 veckas tid nu. Men när man vaknar upp är det lika tråkigt som dagen innan. Dock är det ett par minus ute. Barnen hade vinterskorspremiär idag.
  • nozpa

Idag har vi varit på luciafirande. Så mysigt! :) Även lite julpysslande. Nu börjar julstämningen infinna sig en aning.

Ni som kollade på julbak med dessertjuryn igår. Vad tyckte ni? Jag ska erkänna att jag blev lite besviken.
    Ser fram emot Ernst ikväll! Det ska bunkras med skumtomtar och julmust!

• nozpa
    fluu skrev 2014-12-13 16:57:38 följande:

Nästa vecka kommer svärfar med vår gran så nu håller jag på att inventera lite bland pyntet och har upptäckt att jag måste köpa en ny ljusslinga (någon som har tips på vad man ska tänka på där?).
    Tänkte ägna nästa vecka åt att pynta och städa klart allt så kan jag lägga hela sista veckan på mat, godis och annat som inte kan förberedas för mycket.

För tillfället sitter jag och tittar på "Chip & Dale Merry Christmas"(för femtioelfte gången i rad kan tilläggas), dottern laddar för fullt inför jul och jullov och ber mig varje dag att på youtube söka på grejer som "tomten", "julmat", "julafton", "julgran" osv. Och varje kväll innan läggdags så står hon i fönstret ut mot gatan och ser om farfar inte kommer med granen snart (jag var ju dum nog att berätta i förväg att farfar kommer med granen snart).

Ja! Sladden får inte vara för kort! Har gjort den missen TVÅ ggr. Hopplöst. :) Alltså sladden från sista lampa till kontakten. Se till att det finns marginal där. Har dock bara råkat ut för det på slingorna med små lampor.

Söt liten tomte du har också. :)

Här är jag och lillplutt ensamma hemma idag. Pappan + barn 1 och 2 begav sig iväg i förmiddags för div. Så jag har passat på att fixa lite julgodis, kolla över listan med julmat och planerat in vilka dagar det ska lagas mat.
    Fick veta att vi blir 2 till här på julafton, vilket betyder att jag måste planera om dukningen. Inte för att det gör något. Tycker dukningen är ett av de roligaste projekten. :)
  • nozpa
    miqkaela skrev 2014-12-13 21:23:42 följande:

När klär ni julgranen?

Vi har gjort olika genom åren. Men blir nog till nästa helg.
  • nozpa

Jaha, jag är ju då inte klar med mina julklappar ännu. Är nästan klar. Men har några till barnen kvar. Både mina och även kusiner till barnen.

Tjej snart 2 år.
    Tjejer 3½ år.
    Kille 6 år (något litet bara)

Behöver även tips till okänd tomte. Eller ja, en herre i 50 års åldern. Men det är grannen så vi känner inte honom så väl för att veta vad han gillar. Jo, han gillar skog och bilar.

• nozpa

Åh, nu är jag frustrerad här i mitt hem. Tänkte göra citronfudge. Antog liksom att det var ett vanligt recept och kollade inte innan vad jag behövde.
    Har ju inga marshmallows hemma. I något var det glykos, har ca ½ dl glykos och det verkar ju inte räcka.

Attans. Jag som köpt "allt" som behövs för julgodis. Men marshmallows hade jag inte alls i huvudet.

Jättefina granar föresten. Gillar att alla ser sådär "vanliga" ut. Avskydde det innan, men det är det som ger mig bäst julstämning. Även om jag mer än gärna vilar ögonen på en noga designad gran också.

• nozpa
    molly50 skrev 2014-12-18 20:23:39 följande:

Fick sådan julstämning idag då det har kommit ganska mycket snö här idag.
    Hoppas det får ligga kvar också.

Gjorde jag också. Samt slog in kolor i papper. :) Vilket pill! Perfekt med Ernst som sällskap.

• nozpa

Hej på er! Hoppas att ni alla hade en underbar julafton. Vi hade det sådär bra som man bara kan utan snö.
    God mat, fullt med folk, inte så farligt stressigt, fina julklappar, rolig tomte, gott godis och allt vad man kan begära. :)

Henrik Dorsin är en person som ger mig rysningar. Men han var okej som julvärd. Men vill inte se honom där nästa år igen.

Nu ska jag och maken dricka upp sista vinglöggen, mumsa choklad, ha myskläder på (okej jag ska iaf), spela lite sällskapsspel med tv:n på i bakgrunden.

Nu så avviker jag från denna tråd tills typ september 2015 eller så. Ha det gott! Och så ett gott nytt år också! :)

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!