• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Pigelinen

Så nu är det istortsett klart inne, ska göra pepparkakshus med barnen också men det gör vi inte denna veckan. Idag ska förlängningssladd till utebelysningen köpas så är det klart där också. Har lagt fram granris och även stoppat ner i krukor tillsammans med äpplen, ska ta bilder o lägga i bloggen sen.

• fluu

Är hemma och är sjuk så idag ska jag titta på julfilmer. Julfritt och Mupparnas jul blir det nogGlad

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • MTG

Och jag avskyr elf :)

Skurat köket nu, bara spisen kvar. Pust, vilket jobb! Tur att barnen har roat varandra idag så jag har kunnat skura :) får se om jag hinner stryka lite gardiner oxå, lilla ska snart sova och stora har åkt och fikat med farmor. Skulle mest vilja lägga mig i soffan och läsa tidningar istället!

• stjärnfrukt
    sofieann skrev 2011-11-23 09:58:18 följande:
    Hoppar in i tråden jag också

Igår bakade jag lussebullar och pepparkaksmuffins och fryste in. I frysen ligger även saffranskladdkaka i muffinsformar. Nästa helg, 2 advent, ska vi lite kalas och då tänkte jag ställa fram pepparkakspinnar med en ädelostdipp och en lingondipp (färskost med lingon och lite florsocker).
    pepparkaksmuffins & saffranskladdkaka/muffins låter inte dumt! Lust att dela med dig av recept? :)
    eller tips på någon hemsida som du hämtat det ifrån???  

Väntar liten igen så jag hade tänkt satsa på att baka frysbara godsaker i år, för man vet ju aldrig vad man kommer orka eller hinna med :) 
  • ems87

Tack för alla kramar! Mormor gick bort i söndags, och det är tufft. Tittade på julsaker i måndags på Åhlens, men det gick inte. Det var svårt att glädjas liksom.

Nåja, nog om det.

På fredag ska jag göra pepparkaksdeg tänkte jag, för i helgen ska jag baka saffransbullar med choklad och pepparkakorTomte. Igår sattes julgardiner upp, tänkte kanske ta fram ljusstakar och julstjärnan med... men väntar nog tills imorgon eller fredag ändå.

Nästa lördag ska vi till Lisebergs julmarknad, ska bli väldigt mysigt! Förra året var också väldigt mysigt, men det var ändå jobbigt för det var ju 11 minusgrader, det var verkligen så vidrigt kallt! Men det verkar ju inte bli så i år, jag har ju ändå vårjacka fortfarande Obestämd Inte för att jag vill ha 11 minusgrader, men vad f*n... var är kylan, var är snön?

• Flisan79
    ems87 skrev 2011-11-23 17:48:59 följande:
    Tack för alla kramar! Mormor gick bort i söndags, och det är tufft. Tittade på julsaker i måndags på Åhlens, men det gick inte. Det var svårt att glädjas liksom.

Nåja, nog om det.

På fredag ska jag göra pepparkaksdeg tänkte jag, för i helgen ska jag baka saffransbullar med choklad och pepparkakorTomte. Igår sattes julgardiner upp, tänkte kanske ta fram ljusstakar och julstjärnan med... men väntar nog tills imorgon eller fredag ändå.

Nästa lördag ska vi till Lisebergs julmarknad, ska bli väldigt mysigt! Förra året var också väldigt mysigt, men det var ändå jobbigt för det var ju 11 minusgrader, det var verkligen så vidrigt kallt! Men det verkar ju inte bli så i år, jag har ju ändå vårjacka fortfarande Obestämd Inte för att jag vill ha 11 minusgrader, men vad f*n... var är kylan, var är snön?
    Saffransbullar med choklad? Nu blev jag nyfiken
    En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • ems87
    Flisan79 skrev 2011-11-23 17:54:41 följande:
    Saffransbullar med choklad? Nu blev jag nyfiken
    www.kokaihop.se/recept/saffransbullar-med-vit-choklad-2

Tänkte testa det här receptet, men  ska nog ha kesella i degen också. Det var nån som tipsade om saffransbullar med choklad tidigare i tråden, några sidor sen. Jag tyckte det lät riktigt gott Drömmer
  • molly50
    ems87 skrev 2011-11-23 17:48:59 följande:

Nåja, nog om det.

Beklagar sorgen! Tröstekramar! Jag vet hur det är.

Saffransbullar med choklad lät gott! :) Funderar på att baka pepparkakor och lussebullar med sonen i helgen. :)
    Längtar tills vi ska börja med ljusstakarna och det. Antingen imorgon eller på fredag. :) Några grannar har redan börjat,har jag sett. :)   
    Vi hade tänkt att börja på fredag,men vi får väl se om jag klarar att hålla mig så länge. ;)  
    Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • Flisan79
    molly50 skrev 2011-11-23 18:33:03 följande:
    Beklagar sorgen! Tröstekramar! Jag vet hur det är.

Saffransbullar med choklad lät gott! :) Funderar på att baka pepparkakor och lussebullar med sonen i helgen. :)
    Längtar tills vi ska börja med ljusstakarna och det. Antingen imorgon eller på fredag. :) Några grannar har redan börjat,har jag sett. :)   
    Vi hade tänkt att börja på fredag,men vi får väl se om jag klarar att hålla mig så länge. ;)  
    Hehe, här har en stjärna och en ljusstake mystiskt kommit upp Oskyldig
    En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!