• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • har 2 vill ha 3

Till Fandango: Om det nu är så jobbigt med julen och allt som du skriver varför är du då här inne på denna sida ??? Helt okej att tycka som du skriver men snälla låt oss hålla på att pyssla och älska julen hur mycket vi vill ...

• molly50
    har 2 vill ha 3 skrev 2012-08-23 08:15:22 följande:
    Till Fandango: Om det nu är så jobbigt med julen och allt som du skriver varför är du då här inne på denna sida ??? Helt okej att tycka som du skriver men snälla låt oss hålla på att pyssla och älska julen hur mycket vi vill ...
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    Fandango skrev 2012-08-23 00:29:11 följande:
    Jul är mest bara jobb och slit, kravfylld och stressig. Pepparkakor är goda, men det kan man äta utan julstress och krav. Människor som är helt besatta i julen, som dig då ( hmm, färga skägget enbart för julen...låter lite väl hyper) är enligt mitt tycke inte helt friska. Bu för julen.

Och det står dig fritt att tycka så. Men då förstår jag inte vad du gör i en tråd för de som tycker raka motsatsen.
    Jag kan också tycka att det är lite sressigt ibland,men jag tycker ändå om det. 
  • GossipGirl
    Zorba1980 skrev 2012-08-22 23:49:08 följande:
    Köpte Amelia höst idag och fick en sån otrolig längtan tills alla jultidnngar kommer! Krypa upp i soffan med ett juligt te och bläddra och mysa med jultidnngar :)
    Var den bra?
    Jag längtar också efter jultidningarna. Har gjort det några veckor, haha. :)
  • GossipGirl
    Fandango skrev 2012-08-23 00:29:11 följande:
    Jul är mest bara jobb och slit, kravfylld och stressig. Pepparkakor är goda, men det kan man äta utan julstress och krav. Människor som är helt besatta i julen, som dig då ( hmm, färga skägget enbart för julen...låter lite väl hyper) är enligt mitt tycke inte helt friska. Bu för julen.

Angående stressig och kravfull jul... Tänker att det också blir vad man gör det till? Om man liksom jag tycker det är kul med allt stök och älskar allt som hör julen till så läggar man ofta ribban högt. Varför skulle jag inte vara frisk för det? Du har säkert intressen jag inte delar men inte skulle jag kalla dig sjuk för det. I den här tråden är vi trevliga mot varandra, trots möjligheten att vara anonym.

Men om man vill kunna njuta av julen så kanske man kan minska lite på kraven. Räcker med att mysa till det med ljus och pepparkakor under advent, kanske kan äta julbordsknytis hos någon släkting för att slippa dra hela lasset själv på julafton, bestämma vem som köper julklapp till vem eller kanske skippa julklapparna? Köp er en gemensam julklapp (typ sällskapsspel, liten resa, hotellnatt - ja, vad som, beroende på budget) och låt julen vara en möjlighet att varva ner.

Har tusen tips om det är så att det är stressen och kraven som är bu.  Men om det är så att du bara tycker illa om julen så är det väl inte lönt att skriva här?
  • molly50
    GossipGirl skrev 2012-08-23 10:38:13 följande:

Angående stressig och kravfull jul... Tänker att det också blir vad man gör det till? Om man liksom jag tycker det är kul med allt stök och älskar allt som hör julen till så läggar man ofta ribban högt. Varför skulle jag inte vara frisk för det? Du har säkert intressen jag inte delar men inte skulle jag kalla dig sjuk för det. I den här tråden är vi trevliga mot varandra, trots möjligheten att vara anonym.

Men om man vill kunna njuta av julen så kanske man kan minska lite på kraven. Räcker med att mysa till det med ljus och pepparkakor under advent, kanske kan äta julbordsknytis hos någon släkting för att slippa dra hela lasset själv på julafton, bestämma vem som köper julklapp till vem eller kanske skippa julklapparna? Köp er en gemensam julklapp (typ sällskapsspel, liten resa, hotellnatt - ja, vad som, beroende på budget) och låt julen vara en möjlighet att varva ner.

Har tusen tips om det är så att det är stressen och kraven som är bu.  Men om det är så att du bara tycker illa om julen så är det väl inte lönt att skriva här?
  • NicoDylansMamma

Jag har också stressat massa förut och det blev bara kaos. Förra julen var den första som jag verkligen såg fram emot vi gjorde den till vad vi ville. Bakade och pysslade tog fram tomtar osv.
    Höjdpunkten varje dag var julkalendern när vi satt i soffan tillsammans hela familjen och när barnen öppnade sina kalendrar varje morgon. Julen är underbar och jag verkligen längtar till den här julen.
    Hur mycket pengar lägger ni på era barns julklappar varje år?
    Vi har ju 2 januaribarn så det är tajt att få ihop det men det här året har vi bestämt oss för att dom ska få några få och rejäla julklappar istället för massa småskit bara för att det ska vara många.   

• Koppkaka

Såna som Fandango är bara att ignorera. Den bittra människan gick ju bara in hit för art provocera, och det är mer sjukt än att älska julen.

• sassus

Funderar på att börja köpa julklappar lite smått, men så här tidigt är det ju ingen som vet vad de önskar sig. Har ni några tips på vad man kan köpa till mamma, pappa, bror och hans sambo, något som är kul att få trots att man kanske inte önskat sig det

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!