• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • sassus

Kom på att min bror och hans sambo har urfula kaffemuggar. Vågar man köpa det så här tidigt tror ni? Tråkigt om de köper nya liksom Å andra sidan drabbades han nyligen av en hjärnblödning, och de ska snart ha en liten bebis, så de kanske inte prioriterar att gå och köpa nya muggar mitt i allt...

• fluu

Idag har det varit riktigt höstigt i luften,mys!  Längtar så till jul nu och nu är det ju baaara 4 månader kvar så nu tycker jag att jag får börja drömma och planera utan att skämmas ;)
    Tror att jag kommer spåra ur ordentligt i år,första julen med barn och allt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Zorba1980

Gossipgirl: den va okej men inte som ja hade hoppats på.

Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128, Tilde 090718 & Melvin 111116.
  • sassus

Mysteriet på Greveholm II. Såg aldrig när det gick, så kan inte uttala mig om det

• solosss

Längtar också till julen :) Älskar att baka och laga mat, pyssla och sånt! Fast det blir inga julklappar förutom till dottern. Jag och min pojkvän är inte materialister och ser inte riktigt vitsen med julklappar till vuxna människor. Har hellre en fest några dagar innan jul för våra nära där vi bjuder på god mat och har trevligt!

Sen att vi firar Jesu födelse är inte helt fel :) 

• molly50
    Koppkaka skrev 2012-08-23 15:21:15 följande:
    Såna som Fandango är bara att ignorera. Den bittra människan gick ju bara in hit för art provocera, och det är mer sjukt än att älska julen.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Mariohn
    Fandango skrev 2012-08-23 00:29:11 följande:
    Jul är mest bara jobb och slit, kravfylld och stressig. Pepparkakor är goda, men det kan man äta utan julstress och krav. Människor som är helt besatta i julen, som dig då ( hmm, färga skägget enbart för julen...låter lite väl hyper) är enligt mitt tycke inte helt friska. Bu för julen.
    Tack för din åsikt. Trevlig helg. 
  • Koppkaka

Skulle tro att fandango inte har någon att umgås med över jul och är därmed svårt bitter över den här tråden.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!