• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • gussilago

Kom på att jag kan dela med mig av vårt julspel. Vi brukar bli en del som firar tillsammans på julafton hos oss. Mina föräldrar, svärmor och hennes man, mina systrar o deras familjer. Vi brukar vara 18-20 pers. Vi vuxna köper inte julklappar till varann, utan spelar alltså detta spel. Alla vuxna som är med köper tre julklappar för totalt en hundring. Som man slår in fint. Lika fint slår man in två "bommar" nitlotter. Sen läggs allt i en hög på bordet. Vi använder ett tidtagarur och tärning. Klockan ställs på 5min. Tärningen kastas vid 6a får man ta ett paket,men får du en 1a måste du lägga tillbaka ett paket. När paketen på bordet är slut får man ta från varandra! Urroligt, vi blir alla som barn, när vi gör detta. Det roligaste är att något paket brukar alltid bli mer attraktivt, som alla tjuvar av varann. Förra året var det en av nitlotterna (en påse sand). För att inte alla ska förstå att det är bommar har vi blivit mer o mer kluriga hur vi slår in dem( med vikter etc) ;) När alla klockan har ringt eller paketen är slut får man öppna sina vinster.

• elinaehn
    gussilago skrev 2012-08-24 17:30:50 följande:
    Kom på att jag kan dela med mig av vårt julspel. Vi brukar bli en del som firar tillsammans på julafton hos oss. Mina föräldrar, svärmor och hennes man, mina systrar o deras familjer. Vi brukar vara 18-20 pers. Vi vuxna köper inte julklappar till varann, utan spelar alltså detta spel. Alla vuxna som är med köper tre julklappar för totalt en hundring. Som man slår in fint. Lika fint slår man in två "bommar" nitlotter. Sen läggs allt i en hög på bordet. Vi använder ett tidtagarur och tärning. Klockan ställs på 5min. Tärningen kastas vid 6a får man ta ett paket,men får du en 1a måste du lägga tillbaka ett paket. När paketen på bordet är slut får man ta från varandra! Urroligt, vi blir alla som barn, när vi gör detta. Det roligaste är att något paket brukar alltid bli mer attraktivt, som alla tjuvar av varann. Förra året var det en av nitlotterna (en påse sand). För att inte alla ska förstå att det är bommar har vi blivit mer o mer kluriga hur vi slår in dem( med vikter etc) ;) När alla klockan har ringt eller paketen är slut får man öppna sina vinster.

åh vad skoj det verkar!!
  • Neelah

I morse när jag vaknade var det alldeles vitt och dimmigt och man kunde nästan tro att det var vitt av snö. Jag tog på mig mysbyxor och ylletofflor och riktigt kände julen närma sig. Skrattande

Följ dina drömmar var de än leder
  • NicoDylansMamma

Har precis suttit och kollat julklappar till barnen och det kommer bli mycket playmobil, grabbarna är 5,5 år och 3,5 år dom kommer vara nästan 6 år och 4 år. Dom fyller båda år i januari så det är alltid svårt att hitta på bra födelsedagspresenter sen.
    Vad ger ni andra er barn i julklapp som är i den åldern? 

• Carolaj83
    NicoDylansMamma-alla mina barn fyller också år nära jul, brukar bestämma vad jag ska ge o sen bestämma vad dom ska få när.

jag fyller även 30 i mars och hoppas att jag lyckas spara så jag kan ta med mig mannen o barnen utomlands.

har bara börjatmina funderingar än

sonen som blir 6 (19 dec) ska få en egen kamera att ha inför resan, han älskar lego så det blir det nog, någon bok.

dottern som blir 4(9 dec) väldigt tjejig o klädmedveten så kläder, hårsaker, barbie

sonen som blir 1(29 jan) ABSOLUT IDE  TORKA   kanske trä klossar           

Rasmus 061219*Nora 081209* Trean januari 2012
  • elinaehn

köpte (webshoppade) julklappar på toysrus igår under deras "kampanj". Varför vänta til jul och köpa til fullpris när de har fina saker till kampanjkpris? det blir nog ett varv per månda in där nu och fylla på lådorna här. Två av tre kusiner helt klara
    Men vad sjutton ger man sin åttaåriga tös?? pysselgrejer gilla rhon så det blir det. men nåt mer? 

• molly50

Min son som är 5 år är ju helt galen i allt vad Bilar (Cars) och Blixten Mc Queen  heter så det blir nog något i den vägen åt honom. Min dotter som snart blir 1 år är det lite värre med. Men jag kommer väl på nå´t. De brukar alltid finnas roliga saker till barn i den åldern.

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • lollsanT

Carolaj83 - min son blir 1 i november och vi har köpt en startbox Brio tågbana, en startbox stort lego (vanligt lego fast stora bitar) samt en liten träkrokodil man drar i snöre. Har funderat på träklossar också.
    Av farmor och farfar kommer han få ett gungfår och av mormor och 'morfar' får han en egen fåtölj.

I övrigt har jag handlat en hel del julklappar faktiskt Älskar julen  

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!