• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • NicoDylansMamma

Mina barn är nog för stora för en sån sköldpadda vi har haft stjärnor i taket men dom har inte tyckt att det har vart nåt vidare. Men till nästa barn tror jag det kan vara mysigt.
    Jag längtar verkligen nu till att få beställa dom första julklapparna och baka dom första lussebullarna och julpynta så klart! 

• Thulan

Oj, råkade skicka för tidigt. Skönt att slippa köpa allt i december när det är så mycket annat som kostar då. Visserligen har jag de dyraste presenterna kvar till barnen och maken men det tänkte jag sprida ut och köpa under hösten. Kollade igenom julklappsgömman, 15 julklappar, 15 paket till dotterns julkalender och samtliga paket till vår julklappslek som vi leker på julafton. Jag har skrivit en lista med vad jag ska köpa till vem så man enkelt har koll på vad som är kvar att köpa.

• wildlife

Håller på och planerar julklappsinköpen, åker till Ullared om en månad och kommer förhoppningsvis köpa alla julklappar då. Det brukar vara svårast att köpa till minsta dottern, hoppas det går bättre i år...

• Carolaj83

köpte faktiskt en sådan sköldpadda  när han låg i magen, men äldsta sonen tyckte så mycket om den o hade lååång period med mardrömmar, så han fick ärva den och minsta fick en jättefin gås lampa i dop present....men dragleksak är ju smart....

vad ger ni föräldrar/svärföräldrar    

Rasmus 061219*Nora 081209* Trean januari 2012
  • Mama Mia

Igår köpte jag årets första "jultidning". En engelsk broderitidning hade med ett litet julbroderikit på köpet, i övrigt var det tyvärr inget juligt i den men iaf en liten smygstart. Så nu när resten av huset sover middag ska jag börja knåpa lite på det.

Annars tror jag att jag är mer eller mindre klar med barnens kalenderpaket. Ska göra en ordentlig inventering ikväll.

Nån som har något kul/fint tips hur jag kan göra med själva kalendern? Jag har ingen sån kalendertavla och har inga planer på att skaffa nån heller. Jag vill ha andra idéer hur jag kan presentera paketen.

• gussilago

Åh vilka fina advents kalendrar. Mama mia om du inte vill knåpa så mycket på en adventkalender; lägg alla paket i en korg, draperad med med ett fint jultyg. Eller ta in en maffig gren o häng paketen i, kanske en liten adventgran, lägg dem i en hög cylinderformad glasvas. Kanske har du nåt fint pynt- tomte/ängel/snögubbe som "ger" ett paket om dan. Är det till ett barn kanske ena änden av ett garnnystan sitter i sängramen o man måste följa garnet huller om buller i huset/rummet/lägenheten för att hitta något i andra. Det finns tusen roliga/fina sätt!

• MissFrost

Mama Mia: Jag använder julstrumpan och lägger i  ett litet paket varje kväll när hon somnat. Är paketet för stort för julstrumpan hänger jag fast paketet med en klädnypa på kanten av julstrumpan.

Har varken börjat att köpa saker till adventskalendern eller börjat att köpa julklappar än. Men blir nog av snart skulle jag tro. Solig 

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!