• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Pigelinen

åh vilken rolig jullak med att bygga pepparkakshus, den ska jag införa på kompisgängets julfest. Varje år står vi där och har ingen lek el aktivitet och så blir det typ samma... Iår har jag dock busat till det då vi är två kompisgäng som krockar och kommer köra julfest samma kväll, så en ur andra gänget och jag har tagit på oss ansvaret för att kontakta tomten. O då har vi bestämt utan de andras vetskap att våra män ska byta fest... dvs hennes man till oss och så skulle min man till dom, men han har i sin tur bett en annan kopis att åka till den festen, så att även min kopis kommer få huvudbry. De flesta i det gänget känner nämligen inte den killen alls ;) I fjol gjorde min man tomten med finsk brytning vilket flera av dessa vet och denne kompis ÄR finne och bryter ganska mycket på finska... hoppas att det kommer gå hem ;)

• Carolaj83
    duntäcke-låter som en mysig jul...här kommer lite tips på julklappar, vet dock inte vilken budget du tänkte ha.
    bror och flickvän skulle jag gett något till bebisen...eller någon bra föräldra pryl, kanske barnläkarbok, barnens hus har muffar man sätter över barnvagns styret som man stoppar in händerna i när man kör så man inte fryser.

syster och pojkvän hade jag också köpt något gemensamt till kanske bio checkar och middag...eller någon rolig inrednings pryl
    Rasmus 061219*Nora 081209* Trean januari 2012
  • Pigelinen

just det... är ju farsdag på söndag. Min gubbe behöver ett par underställsbyxor som är varma. Någon som vet vart man hittar sånna till bra pris, men framförallt varma (han jobbar utomhus).

• Georg Billgren

Åååhhh vad mysigt att det snart är jul och här kan man ju få utlopp för sina känslor innan man kan med att köra igång på riktigt Tänkte fråga hur ni gör som brukar träffa andra och baka julgodis eller liknande tillsammans. Brukar ni baka var sin sort som man själv tar hem igen eller brukar ni göra stora satser och dela? Äh what the heck dela med er av era mysiga mat- och bakaktiviteter inför julen

Finska sämskskinn, det sämska som finsk...
  • tahira
    Georg Billgren skrev 2012-11-04 21:01:34 följande:
    Åååhhh vad mysigt att det snart är jul och här kan man ju få utlopp för sina känslor innan man kan med att köra igång på riktigt Tänkte fråga hur ni gör som brukar träffa andra och baka julgodis eller liknande tillsammans. Brukar ni baka var sin sort som man själv tar hem igen eller brukar ni göra stora satser och dela? Äh what the heck dela med er av era mysiga mat- och bakaktiviteter inför julen
    Vi brukar göra stora satser och dela :)

Idag var jag och sonen och tittade på julpynt. Han är 6,5 och blev helt lyrisk. Valde ut en stor snöflinga i glas, med kanske 20 cm i diameter, som han köpte till sitt fönster, och en massa kulor till granen
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Koppkaka

Jag funderar på att göra en snaps till jullunchen i år. Och för att förtydliga ordentligt innan någon eventuellt går i taket, så dricker sig aldrig någon full hos oss på julen. Här får man en nubbe om man vill till lunchen och glögg på kvällen (inte alltid ens med alkohol öht). Så nu har vi sagt det!

Men jag funderar på saffranssnaps, vad tror ni?

• duntäcke
    Carolaj83 skrev 2012-11-04 19:06:25 följande:
    duntäcke-låter som en mysig jul...här kommer lite tips på julklappar, vet dock inte vilken budget du tänkte ha.
    bror och flickvän skulle jag gett något till bebisen...eller någon bra föräldra pryl, kanske barnläkarbok, barnens hus har muffar man sätter över barnvagns styret som man stoppar in händerna i när man kör så man inte fryser.

syster och pojkvän hade jag också köpt något gemensamt till kanske bio checkar och middag...eller någon rolig inrednings pryl
    Jättebra förslag! :) Muffarna till barnvagnen kommer att inhandlas, och antagligen blir det något sådant till min syster. Tack!
  • molly50
    Koppkaka skrev 2012-11-04 22:13:36 följande:
    Jag funderar på att göra en snaps till jullunchen i år. Och för att förtydliga ordentligt innan någon eventuellt går i taket, så dricker sig aldrig någon full hos oss på julen. Här får man en nubbe om man vill till lunchen och glögg på kvällen (inte alltid ens med alkohol öht). Så nu har vi sagt det!

Men jag funderar på saffranssnaps, vad tror ni?

Vi brkar dricka öl och snaps till julen här med. Och lite glögg under dagen. Men ingen blir full här heller,så det är ingen fara.

Saffranssnaps låter intressant!   
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!