• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Raggarbruden

lillebrors första pepparkaksbak idag (snart 3år) hans älskade storasyster förbereder sig på mjöligt kök o att familjens kissekatt blir mjölig om vi har otur

happy day

Eddie Meduza Lives Forever <3 raggarprinsessa forever
  • duntäcke

ÄNTLIGEN har jag hittat hit!
    Kan börja med att berätta om vår jul lite:
    Vi har ingen vidare kontakt med våra familjer, så vi firar inte med dom på julen; istället kommer några av våra kompisar hit, det har dom gjort i många år nu.
    Julafton börjar med att vi går upp, barnen hittar sina julstrumpor med minipresenter i, sen dricker varm choklad, käkar risgrynsgröt. Sedan tar en lång promenad med hundarna (om det inte är typ snöstorm). 
    När vi kommer hem börjar det bli dags att fixa fram lunch, och vid tolv kommer våra gäster. Vi käkar, och barnen får placera gästernas paket under granen (viktiga saker ju, det måste se myyyysigt ut) medan vi vuxna äter klart. Sen är det den obligatoriska bygga pepparkasslott/hus tävlingen; vi delatr upp oss i tre lag och sedan är det bara att börja bygga! Dom brukar bli väldigt tjusiga! Ibland behöver den avbrytas för kalleanka, men då fortsätter vi efteråt. När pepparkakshusen är färdiga, en vinnare utsedd (okej, vi lyckas inte alltid utse en vinnare efter som det är vi själva som är domare, höhö) och Kalleanka är slut så brukar det bli dags för julklappsutdelning. Vi öppnar en i taget, så att man hinner se vad alla får. Under tiden äts det massor med julgodis!! 
    OM vädret tillåter (om det är snö, här i skåne) går vi ut och har snöbollskrig och åker pulka innan vi kurar upp oss i sofforna och snackar skit, kollar på våra julklappar, det brukar bli något sällskapsspel (förra året körde vi twiser, det med en stor matta med prickar i olika färger som man ska stå på tills man ramlar. Vänster fot på lila etc.). 
    Om någon är hungrig käkar vi risgrynsgröt (märks det att vi älskar det??) och sen kollar vi på julfilm, typ sunes jul, och tar fram madrasser till vardagsrummet (där vi sitter) så att alla, vi och gästerna ska få plats att sova. Det är nog den bästa delen av allt. 

Nu har jag dock lite problem, julklapparna till vännerna/familjen är planerade sedan länge (såklart, hihi!), men jag måste ju köpa till familjen också…
    Såhär ser listan ut än så länge:
    Pappa: Brödkniv (dom har ingen, han klagar på det varje gång jag är där,vilket iof är sällan men ändå).
    Mamma: Något sällskapsspel, eller någon däckare.
    Bror: Närmar sig trettio, ska ha barn kring jul, nyinflyttad, och jag har INGEN ANING om vad han ska få. Tips?
    Brors flickvän: Exakt samma situation som min bror, tips på henne?
    Syster: Pluggar, bor i studentlägenhet med sin pojkvän… Inte jättemycket för smycken och så, utan något praktiskt som kan behövas.
    Systers pojkvän: Vi kommer inte överens speciellt bra, och jag har ingen aning alls. Vad kan en kille behöva? (vet inte så mycket mer om honom än så faktiskt.)
    TIPS ÄR VÄLKOMNA!

• litengunnarolle
    molly50 skrev 2012-11-03 23:12:54 följande:

Min mormor var expert på det där med rim och jag har försökt föra det vidare. Så behöver du hjälp så fråga så ska vi se om jag kan hjälpa dig.
    Åh, tack! Om jag kör fast ska jag definivt be om hjälp! :)
  • Gelis

Alltså pepparkakshustävling lät ju super kul! Hur lång tid brukar det ta för er? Har ni husen ihop satta och så bara dekorerar eller är det ihopsättning också?!

• duntäcke
    Gelis skrev 2012-11-04 10:32:07 följande:
    Alltså pepparkakshustävling lät ju super kul! Hur lång tid brukar det ta för er? Har ni husen ihop satta och så bara dekorerar eller är det ihopsättning också?!
    Det är faktiskt jättemysigt!:) Vi brukar börja vid halv/kvart i två, och blir ibland klara när kalleanka börja, ibland inte… 1,5 timme kanske.
    Vi köper massa sådana kit med fördiga delar MEN vi lägger allt i en hög så får man ta vad man vill ha, alltså blir det inte traditionella hus. Vi brukar köpa 7-8 pepparkakskit till tre lag, så att det räcker (resten kökar man ändå upp!). Vi har dessutom lite deg var, så att man kan lägga till detaljer om man vill. :) Det brukar bli jättefina hus!
    Det som bedöms är både hur dom är byggda, hur annorlunda dom är och naturligtvis pyntningen! :D 
  • molly50
    litengunnarolle skrev 2012-11-04 10:17:00 följande:
    Åh, tack! Om jag kör fast ska jag definivt be om hjälp! :)

Det blir bra det!
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • kickan89

Duntäcke vilken mysig jul ni verkar ha! imponerad över att ni hinner så mycket, jag tycker det känns som att tiden springer iväg på ätande och julklappsutdelning hos oss haha

• Raggarbruden

gaah nu börjare jag bli nervös för pepparkaksbaket undrar hur mycket mjöl de kommer vaöverallt.. jaja vi får städa sen spela roll bara vi har kul.

Var får mn tag på pepparkaksformar med pippi??

Eddie Meduza Lives Forever <3 raggarprinsessa forever
  • molly50
    duntäcke skrev 2012-11-04 10:06:09 följande:
    ÄNTLIGEN har jag hittat hit!
    Kan börja med att berätta om vår jul lite:
    Vi har ingen vidare kontakt med våra familjer, så vi firar inte med dom på julen; istället kommer några av våra kompisar hit, det har dom gjort i många år nu.
    Julafton börjar med att vi går upp, barnen hittar sina julstrumpor med minipresenter i, sen dricker varm choklad, käkar risgrynsgröt. Sedan tar en lång promenad med hundarna (om det inte är typ snöstorm). 
    När vi kommer hem börjar det bli dags att fixa fram lunch, och vid tolv kommer våra gäster. Vi käkar, och barnen får placera gästernas paket under granen (viktiga saker ju, det måste se myyyysigt ut) medan vi vuxna äter klart. Sen är det den obligatoriska bygga pepparkasslott/hus tävlingen; vi delatr upp oss i tre lag och sedan är det bara att börja bygga! Dom brukar bli väldigt tjusiga! Ibland behöver den avbrytas för kalleanka, men då fortsätter vi efteråt. När pepparkakshusen är färdiga, en vinnare utsedd (okej, vi lyckas inte alltid utse en vinnare efter som det är vi själva som är domare, höhö) och Kalleanka är slut så brukar det bli dags för julklappsutdelning. Vi öppnar en i taget, så att man hinner se vad alla får. Under tiden äts det massor med julgodis!! 
    OM vädret tillåter (om det är snö, här i skåne) går vi ut och har snöbollskrig och åker pulka innan vi kurar upp oss i sofforna och snackar skit, kollar på våra julklappar, det brukar bli något sällskapsspel (förra året körde vi twiser, det med en stor matta med prickar i olika färger som man ska stå på tills man ramlar. Vänster fot på lila etc.). 
    Om någon är hungrig käkar vi risgrynsgröt (märks det att vi älskar det??) och sen kollar vi på julfilm, typ sunes jul, och tar fram madrasser till vardagsrummet (där vi sitter) så att alla, vi och gästerna ska få plats att sova. Det är nog den bästa delen av allt. 

Nu har jag dock lite problem, julklapparna till vännerna/familjen är planerade sedan länge (såklart, hihi!), men jag måste ju köpa till familjen också…
    Såhär ser listan ut än så länge:
    Pappa: Brödkniv (dom har ingen, han klagar på det varje gång jag är där,vilket iof är sällan men ändå).
    Mamma: Något sällskapsspel, eller någon däckare.
    Bror: Närmar sig trettio, ska ha barn kring jul, nyinflyttad, och jag har INGEN ANING om vad han ska få. Tips?
    Brors flickvän: Exakt samma situation som min bror, tips på henne?
    Syster: Pluggar, bor i studentlägenhet med sin pojkvän… Inte jättemycket för smycken och så, utan något praktiskt som kan behövas.
    Systers pojkvän: Vi kommer inte överens speciellt bra, och jag har ingen aning alls. Vad kan en kille behöva? (vet inte så mycket mer om honom än så faktiskt.)
    TIPS ÄR VÄLKOMNA!

Låter som en jättemysig jul,tycker jag!
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Eena

Jag har ju lovat att lägga upp recept på pepparkaksbiscotti så här kommer det nu:

Sätt ugnen på 200°C.
    hacka 150 g valnötter grovt. Rör 150 g rumsvarmt smör, 2 dl socker och 1 dl honung poröst. Blanda i 1 ägg, nötterna, 1 tsk kanel, 1 tsk ingefära, skal från en liten citron och 1 msk vaniljsocker.

Blanda ner 350 g mjöl (knappt 6 dl) blandat med 2 tsk bakpulver. Forma 6 längder. Lägg på bakplåtspapper och grädda ca 15 minuter tills de fått lite färg.

Skär i sneda bitar, lägg med snittytan uppåt och grädda ytterligare ca 10 minuter.      

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!