• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Pigelinen

Igår började jag julpyntan i ett stort visningsmonter på skolan jag jobbar på. Vi sätter upp saker eleverna gjort där o igår satte jag även in lite juliga där, var mycket uppskattat! Idag ska kompisgänget julbaka i hemkunskapsköket på skolan, kolla i min blogg i morgon för recept o bilder.

Tänkte höra om någon sett någon iPhone dockningsstation med radio i... Vill ha den i köket men min man har ingen ajfån så då vore det bra om hankande lyssna på vanlig radio. Elgiganten hade en sort men den var inte så snygg;) hälsat ska den vara billig också!

• eldfluga73
    Ann Lee skrev 2012-11-20 18:43:38 följande:
    Haha, kul!
    "Bjuder småfåglarna på julmat! Det är enkelt att smälta kokosfett, röra ner fågelfrön och klicka upp i små formar! Glöm inte snöret, behövs så att du kan hänga upp maten!"

Citerar direkt från min blogg...

Tack för tipset! Det ska jag pyssla med lilltjejen.

Jag har tyvärr inga fina foton, men Family Living hade ett roligt tips där de hade klätt en utomhusgran med färggranna kulor och pynt. Funderar på om man kan hänga upp sånt i ett vanligt träd kanske? Lite som att sätta ut påskris till påsk

Vi städer nog inte mer än vanligt till jul. Firar inte julafton här hemma och på juldagen åker vi till släkten i andra delar av landet och blir borta två veckor.
  • har 2 vill ha 3

Äntligen blev jag fördig med mammas pyntande igår, jag och min 17 åriga dotter har satt upp allt julpynt hos henne dvs ca 16 bananlådor :-0 hon samlar på tomtar och har gjort i alla år, sist vi räkna var där ca 1500+allt annat tingel tangel fick ju börja tidigt eftersom hon är bypass op för en månad sen och inte får lov att göra nåt och eftersom julen är hennes bästa högtid så klart man ställer upp för bästa mamman och så vill man ju ha upp sitt eget i tid med har ju också massor DOCK inte 1500 tomtar ))

• knightcat
    har 2 vill ha 3 skrev 2012-11-21 08:46:56 följande:
    Äntligen blev jag fördig med mammas pyntande igår, jag och min 17 åriga dotter har satt upp allt julpynt hos henne dvs ca 16 bananlådor :-0 hon samlar på tomtar och har gjort i alla år, sist vi räkna var där ca 1500+allt annat tingel tangel fick ju börja tidigt eftersom hon är bypass op för en månad sen och inte får lov att göra nåt och eftersom julen är hennes bästa högtid så klart man ställer upp för bästa mamman och så vill man ju ha upp sitt eget i tid med har ju också massor DOCK inte 1500 tomtar ))
    Jisses! Du skulle ha lagt upp ett kort på allt pynt och alla tomtar =)
  • FlitigaLis
    elinaehn skrev 2012-11-21 07:18:54 följande:
    Någon som vet om man kan köpa en julstjärna att hänga i fönstret som går på batteri?

Prata om det tidigare för jag undra också. Prata ev om att man kunde ta en batteridriven slinga och stoppa i en stjärna
  • molly50
    GossipGirl skrev 2012-11-21 08:16:24 följande:
    Samma här. Nästa fredag åker grejerna upp. :) Är ledig hela nästa vecka dessutom så då ska jag fortsätta packa upp här hemma och sedan toookstäda. Skrubba varje vrå. Och på fredagkvällen tänder jag ljusstakarna. :)

Julstädar ni? 

Jodå,det gör vi. Det brukar bli i samband med att vi plockar fram ljusstakarna och allt. Men man kan ju börja lite före också.
    Hoppas jag hinner bli frisk bara. Har blivit förkyld. Skrikandes 
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • kickan89

Jag är också sugen på att pynta! Men tycker det känns lite för tidigt än, sätter nog bara upp några stjärnor och ljusstakar till advent. Resten av pyntet och granen tar vi nog typ två veckor innan jul skulle jag gissa på.
    Till helgen ska jag i alla fall in till den stora staden och shoppa julklappar och lussebullar är jag sugen på att baka också! Känns som att det dyker upp bilder på lussebullar överallt just nu :P

• sassus
    Pigelinen skrev 2012-11-21 08:18:22 följande:
    Igår började jag julpyntan i ett stort visningsmonter på skolan jag jobbar på. Vi sätter upp saker eleverna gjort där o igår satte jag även in lite juliga där, var mycket uppskattat! Idag ska kompisgänget julbaka i hemkunskapsköket på skolan, kolla i min blogg i morgon för recept o bilder.

Tänkte höra om någon sett någon iPhone dockningsstation med radio i... Vill ha den i köket men min man har ingen ajfån så då vore det bra om hankande lyssna på vanlig radio. Elgiganten hade en sort men den var inte så snygg;) hälsat ska den vara billig också!
    De har en jättefin (enligt mig) retroradio på Åhlens, men dockningsstation. Den kanske är lite dyr, vet inte vad såna brukar kosta, men nu kostar den 995 kr som klubbmedlem, annars drygt 1200 kr. Skulle själv vilja ha en sån
  • molly50
    kickan89 skrev 2012-11-21 09:50:49 följande:
    Jag är också sugen på att pynta! Men tycker det känns lite för tidigt än, sätter nog bara upp några stjärnor och ljusstakar till advent. Resten av pyntet och granen tar vi nog typ två veckor innan jul skulle jag gissa på.
    Till helgen ska jag i alla fall in till den stora staden och shoppa julklappar och lussebullar är jag sugen på att baka också! Känns som att det dyker upp bilder på lussebullar överallt just nu :P

Jag tar nog inte heller fram allt till första advent. Men lite tomtar och pynt förutom stjärnorna och ljusstakarna blir det nog. Granen kommer in någon dag innan julafton.
    Sen tänkte jag plocka in lite talllris i år och sätta halmpynt och ev nå´n ljusslinga i.  
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Delphin80

Julskinka beställ av en vän som arbetar inom köttindustrie sen så har jag beställt sista julklappar till sonen. Maken julklappar beställer jag imorgon och på lördag ska  dagen tillbringas på lisabergsmarknad ihop med tjej kompisarna.

Längtar till julen nu. Ser fram emot mys och bak helg i göteborg med min bästa vän.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!