• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Esmis

Stjärnor och ljusstakar åker fram nästa helg, men kommer nog inte sätta fram så mycket mer eftersom vi ändå ska flytta.

Sen har jag en massa tankar och planer för nya huset

• Eliin80
    Pigelinen skrev 2012-11-21 12:08:54 följande:
    Men vad trött jag blir på FL... poppar ju upp reklamruta som man måste klicka bort i mellan varje sida jag kollar på...

Håller med! Extremt irriterande!
    ♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • Eliin80

Nåt som också är irriterande är att mina kommentarer hamnar i citaten när jag surfar från ipaden...

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • sassus

Vad ska ni baka för saffransbullar? Jag velar mellan vanliga lussekatter, snurror med smör- och vaniljsockerfyllning eller runda saffransbullar med mandelfyllning.

Sen vill jag ha tips på en kaka som man kan ha på gottebordet efter maten. Jag har hittat ett recept i en gammal Matmagasinet på fryst lingoncheesecake med pepparkaksbotten. Eller så ska jag göra Leilas saffranskaka. Jag vet inte... Skulle som sagt var gärna vilja ha tips på nån smaskig

Är det nån mer än jag som tycker att tiden går lite för fort? Idag när jag var ute och gick såg jag flera ljusstakar och stjärnor i fönstren, och det slog mig att det faktiskt är advent nästa helg. Snart är den här underbara inför-tiden slut ju. Och snart är julen över me. Aah, stoppa tiden lite tack!

• Lind a

Tyckte jag var hysterisk tills jag läste här

Jag älskar också jul, stjärnor och stakar åker upp i slutet på nästa vecka, efter att vi storstädat huset på torsdag eller fredag. Men sen storstädar vi ju huset varje vecka innan helgen. Och en gång på fm dagen innan julafton.

Längtar efter att få börja pynta lite, att få ta fram utomhusslingan med ljus.
    Men mest längtar kg efter allt julbak ð???

• tahira

Jag börjar få panik! December närmar sig och vi har inte ett enda julpynt i huset! Alltså, vi äger ingenting!

Och jag mår fortfarande gravid-illa och har ingen ork att ta mig någonstans och handla allt.

Hur skall det här gå  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • GossipGirl
    tahira skrev 2012-11-21 13:06:47 följande:
    Jag börjar få panik! December närmar sig och vi har inte ett enda julpynt i huset! Alltså, vi äger ingenting!

Och jag mår fortfarande gravid-illa och har ingen ork att ta mig någonstans och handla allt.

Hur skall det här gå  
    Få inte panik! På något sätt kommer det gå bra. Du kan inte kolla upp lite grejer på nätet som din man/sambo/kille kan ge sig iväg och köpa? 
    Om du bodde i Sthlm, och inte i ett helt annat land, då hade jag hjälpt dig. :)

Och självklart förstår jag att man vill pynta, är min bästa tid på hela året, men när det känns tröstlöst så minns det här från Grinchen; "Maybe Christmas doesn't come from a store. Maybe Christmas perhaps means a little bit more."
    Så fint och viktigt att påminna sig om ibland.
    Ni får göra eget pynt, baka mkt och ha mycket tända ljus. I brist på annat. Så länge. :) 
  • GrimbartStrike
    GossipGirl skrev 2012-11-21 08:16:24 följande:
    Samma här. Nästa fredag åker grejerna upp. :) Är ledig hela nästa vecka dessutom så då ska jag fortsätta packa upp här hemma och sedan toookstäda. Skrubba varje vrå. Och på fredagkvällen tänder jag ljusstakarna. :)

Julstädar ni? 
    Jag hoppas hinna städa ordentligt innan nästa fredag då alla julsaker ska upp. Är hemma/pluggar distans med två barn varav en är fullständig galen för tillfället (2,5 åringar alltså, vad är grejen? ) och en 1,5 åring som är så där fantastiskt klåfingrig och alldels för liten för att förklara för
    Men det ska nog gå att få det hyggligt ändå, tvätta fönster måste jag göra iaf. 
  • GrimbartStrike
    tahira skrev 2012-11-21 13:06:47 följande:

Hur skall det här gå  
    Du kan inte klicka hem lite pynt då?

Åh vad jag inte saknar att vara illamående, men å andra sidan guud vad mysigt att vara gravid - grattis! :)

Angående bakning så tänker jag baka saffransbullar med mandelmassa och hackade nötter i helgen. Undrar om jag lyckas övertala maken om en glögg och Tomten är far till alla barnen också Skrattande
    (Jag har inte begåvats med en lika julkär man som många av er andra verkar ha
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!