• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • LCG

Jag har inte skrivit i tråden sen förra julen, dock läser jag den flitigt! Flört

Tänkte dela med mig några kort från förra och förrförra julen Tomte 

Julen 2010 firade vi i vårt hus i Norrland. Så härligt med en riktigt vit jul!

Dotterns pepparkakshus 2010

Julgranen 2010

Första advent hemma i Järna 2011

Eftersom vi inte fick någon vit jul förra året så gjorde dottern och jag ett vintrigt tittskåp :)

Förra årets julgran

Brasmys på julafton :)

Här har vi precis dukat upp för julaftonsfrukost framför brasan bestående av dopp i grytan, en liten tradition vi har med makens föräldrar :)

Längtar till julen nu så jag håller på att bli tokig! Så mycket att jag förra helgen provbakade en tårta som jag tänkte göra nu i jul =D

• Lajsa82

bakat snöbollar idag, bara för att kolla om dom var goda skall definitivt baka fler till jul

tahira: Vet ej om du kommer ihåg mig, hängde ju i januarimammor 06 tråden , vilken vecka är du i? ja är i vecka 14... 

ღLisa och Williamღ
  • tahira
    GossipGirl - Tack du Hjärta Du lugnade mig faktiskt lite. Får göra det bästa av det helt enkelt

GrimbartStrike - Tack! Vissa saker kan vi beställa, men eftersom det är mycket småsaker vi vill ha är det inte alltid det finns hemleverans av sakerna vi vill ha. Men det löser sig säkert, jag blev bara lite panikslagen och deppig där ett slag. I helgen kommer svärfar på besök och han har i alla fall med sig lite, som hela nejlikor och sådär.

LCG - UNDERBARA bilder! 

Lajsa - Åh vad roligt! Grattis! Jag är i vecka 15
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • molly50
    Pigelinen skrev 2012-11-21 12:08:54 följande:
    Men vad trött jag blir på FL... poppar ju upp reklamruta som man måste klicka bort i mellan varje sida jag kollar på...

Håller med!
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50

LCG:
    Vilka underbara bilder! Vad använde du för belysning till pepparkakshuset? Jag funderar på att göra ett pepparkakshus med barnen i år och det vore så mycigt med lite belysning i det.

Gillade också tittskåpet. Lite nyfiken på hur du gjorde det? Du verkar jätteduktig!   

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • LCG

Tack tack Glad

Belysningen till pepparkakshuset är en liten batteridriven slinga från IKEA. Tror den kostade typ 19kr eller så.

Tittskåpet gjorde vi så här:
    Först letade jag upp en vintrig och fin bild på nätet att ha som bakgrund, skrev ut den på ett A4-fotopapper. Sen bad jag maken snickra ihop en låda efter måtten på bilden (han gjorde den av ett hyllplan till ett gammalt köksskåp). Limmade fast bilden i lådan, la in fetvadd i botten, köpte rådjur som finns bland bondgårdsdjuren på leksaksaffären, köpte "frostiga" piprensare på Panduro som vi gjorde träd av, köpte svampar och fejksnö, samt glittriga snöflingeklistermärken. Sen var det bara att placera ut allt där vi ville ha det. Sist hällde jag ut fejksnön över allting bara för att få det lite extra snöigt och frostigt :) Plättlätt!

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!