• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50
    LCG skrev 2012-11-21 14:47:09 följande:
    Tack tack Glad

Belysningen till pepparkakshuset är en liten batteridriven slinga från IKEA. Tror den kostade typ 19kr eller så.

Tittskåpet gjorde vi så här:
    Först letade jag upp en vintrig och fin bild på nätet att ha som bakgrund, skrev ut den på ett A4-fotopapper. Sen bad jag maken snickra ihop en låda efter måtten på bilden (han gjorde den av ett hyllplan till ett gammalt köksskåp). Limmade fast bilden i lådan, la in fetvadd i botten, köpte rådjur som finns bland bondgårdsdjuren på leksaksaffären, köpte "frostiga" piprensare på Panduro som vi gjorde träd av, köpte svampar och fejksnö, samt glittriga snöflingeklistermärken. Sen var det bara att placera ut allt där vi ville ha det. Sist hällde jag ut fejksnön över allting bara för att få det lite extra snöigt och frostigt :) Plättlätt!

Ok. Ja,det låter ju som et bra alternativ. Ett värmeljus skulle kanske få hela huset att smälta.

Ok,det låter ju inte så svårt.  
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • sassus
    Lajsa82 skrev 2012-11-21 13:50:36 följande:
    bakat snöbollar idag, bara för att kolla om dom var goda skall definitivt baka fler till jul

tahira: Vet ej om du kommer ihåg mig, hängde ju i januarimammor 06 tråden , vilken vecka är du i? ja är i vecka 14... 
    Var det dem som fanns i Buffé måntro?
  • GrimbartStrike
    LCG skrev 2012-11-21 13:47:01 följande:
    Jag har inte skrivit i tråden sen förra julen, dock läser jag den flitigt! Flört

Tänkte dela med mig några kort från förra och förrförra julen Tomte 

Julen 2010 firade vi i vårt hus i Norrland. Så härligt med en riktigt vit jul!

Dotterns pepparkakshus 2010

Julgranen 2010

Första advent hemma i Järna 2011

Eftersom vi inte fick någon vit jul förra året så gjorde dottern och jag ett vintrigt tittskåp :)

Förra årets julgran

Brasmys på julafton :)

Här har vi precis dukat upp för julaftonsfrukost framför brasan bestående av dopp i grytan, en liten tradition vi har med makens föräldrar :)

Längtar till julen nu så jag håller på att bli tokig! Så mycket att jag förra helgen provbakade en tårta som jag tänkte göra nu i jul =D

Superfina bilder!

Och till och med jag som är militant plastgranshatare tyckte att den där vita granen såg supermysig ut! Skrattande 
  • sassus

Vi har ett jättefint slagbord som står mot väggen i vardagsrummet. Det är i ek, och har en stenskiva på ovansidan. Jag vill ställa fina saker på det, för det andas verkligen jul om det bordet, men vet inte vad jag ska ställa på det. Just nu står ett ekfat på det med röda äpplen, det tänker jag kan stå kvar, men vad ska stå bredvid det? Amaryllis? Julgrupp? Kyrka? En tomte? Ljusstakar med röda ljus? Eller nåt helt annat? Nån som kan föreställa sig det framför sig, och kanske tänka ut vad som skulle vara fint

• LCG

Jag gillar inte heller plastgranar egentligen, men vi har en allergiker i familjen :)

• Koppkaka

Idag ska jag hämta ut mitt paket från hm innehållande bland annat julnappar till sonen, en julkökshandduk och ett julförkläde

• ems87
    sassus skrev 2012-11-21 18:20:05 följande:
    Vi har ett jättefint slagbord som står mot väggen i vardagsrummet. Det är i ek, och har en stenskiva på ovansidan. Jag vill ställa fina saker på det, för det andas verkligen jul om det bordet, men vet inte vad jag ska ställa på det. Just nu står ett ekfat på det med röda äpplen, det tänker jag kan stå kvar, men vad ska stå bredvid det? Amaryllis? Julgrupp? Kyrka? En tomte? Ljusstakar med röda ljus? Eller nåt helt annat? Nån som kan föreställa sig det framför sig, och kanske tänka ut vad som skulle vara fint
    En julby! Med figurer och olika hus, fejksnö...     Solig 

Eller en krubba med stall och figurer.
  • GrimbartStrike
    LCG skrev 2012-11-21 18:41:27 följande:
    Jag gillar inte heller plastgranar egentligen, men vi har en allergiker i familjen :)
    Jag reagerar också på gran, men bara om jag handskas med den. Har dock en äldre storasyster som inte klarade av gran, därför är jag uppväxt med tall och det har vi fortsatt med :)
  • molly50
    LCG skrev 2012-11-21 18:41:27 följande:

Jag klarar av granar ,men däremot inte hyacinter som jag älskar.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • sassus
    ems87 skrev 2012-11-21 18:56:42 följande:
    En julby! Med figurer och olika hus, fejksnö...     Solig 

Eller en krubba med stall och figurer.
    Ja, det skulle vara fint, men problemet är att jag är ganska urfattig nu innan jul. Min lilla föräldrapeng ska räcka till mycket julklappar
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!