• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • vampyren

Hejhej här har ni en till som längtar till julen! Nu har jag köpt färdigt nästan alla julklappar, advendstjärnorna är uppe, gran inhandlad, lussebullar bakade och jag börjar känna mig redo ;) Granen får vänta lite dock (vi köpte en ny plastgran) ska nog pynta den runt lucia=)

• Starbaby

Spöregn i Sthlm idag - önskar det var snö Rynkar på näsan Nästan alla julklappar färdighandlade och inslagna. Jätteskönt att ha det mesta fixat innan det ens är första advent. Några få saker som ska beställas innan jul men det hinner vi. Sambon fyller år också första advent så det blid dubbla presenter att inhandla.

Hur har ni andra gjort? Har ni shoppat färdigt julklappar?

• Pigelinen
    Mama Mia skrev 2012-11-27 16:27:12 följande:

Usch, vad retligt! Jag tror jag minns dom. Var det inte vita längder (nåt mönster?) och så hade du väl sytt på knytband? Var knytbanden i nån avvikande färg? I så fall, kan det funka att sy på en bit tyg i samma färg som knytbanden, nertill? En tanke bara...

Men du är ju härlig, hur sjutton minns du;)
    http://antligenmamma.blogspot.se/2011/11/stake-och-tyget.html
    Här är en bild;) Är dock rädd att det kommer se rörigt ut, dessutom har de tappat styrseln ltie. Skulle behöva fålla sidorna, vilket jag inte gjorde ifjol och nu har jag ingen symaskin längre. Får nog bli att köpa nya :( Ska till Jönköping o IKEA imorgon, funderar på om IKEA kan ha snygga, annars hittade jag ett par fina i lokala butiken, men de var något dyrare...
  • nozpa

Nu blir det gögg och paketinslagning till paketkalendern. :)

• Mama Mia
    Pigelinen skrev 2012-11-27 18:57:36 följande:
    Men du är ju härlig, hur sjutton minns du;)

antligenmamma.blogspot.se/2011/11/stake-och-tyget.html

Här är en bild;) Är dock rädd att det kommer se rörigt ut, dessutom har de tappat styrseln ltie. Skulle behöva fålla sidorna, vilket jag inte gjorde ifjol och nu har jag ingen symaskin längre. Får nog bli att köpa nya :( Ska till Jönköping o IKEA imorgon, funderar på om IKEA kan ha snygga, annars hittade jag ett par fina i lokala butiken, men de var något dyrare...

Haha, jag visste inte själv att jag mindes förrän du nämnde dom. Men bra bildminne har jag och det fastnade kanske lite extra eftersom jag "känner" dig från januari-bebis-tråden och läst din blogg periodvis.

Kollade in bilden nu och du har nog rätt i att det inte blir så bra, det verkar ju vara rätt tunt tyg. Så lycka till i gardinjakten. Har ingen koll på Ikeas utbud för tillfället, men dom brukar ju ha humana priser iaf.
  • skruttarnas mamma

känns som att tiden springer iväg!
    idag har jag iallafall hunnit köpa två röda julstjärnor (blommor) och en liten engran, det blev så himla fint i fönstrena i år =D
    sen har jag julifierat min smartphone med =D numera har jag en bild på piff och puff när de går inne i musses gran och kikar på alla kulor och glitter och som ringsignal har jag jingle bell rock =) närmare jul kommer jag byta till bella notte men det känns lite för tidigt för den än =)  

• Cajza85

Min söta mormor o morfar har varit här o pyntat lite ute ;).
    Har även fått strykt alla gardiner o fått upp det sista paret  ;).  Vill med ha snö!!!!  

• molly50

Fluffig skrev 2012-11-27 14:34:32 följande:

^^ Jag orkade inte vänta med att plocka fram den. Men ska ställa mig och stryka sen. Nu har de förresten satt upp pyntet mellan husen här. Antar att de tänder dom till första advent.

Ja,det blir nog att stryka lite juldukar- och gardiner antingen imorgon eller på torsdag och gå ut och klippa lite tallris och ta in och pynta.
    GrimbartStrike skrev 2012-11-27 18:18:04 följande:
    NU har det börjat snöa här, värst vad långsamt det gått norröver, ingen blötsnö här iaf

Vad mysigt med alla bilder, ös på med flera så att man får lite inspiration  
    Ja,nu snöar det mer här och det verkar inte riktigt lika blött nu. Det er ut som att det ligger kvar litegrann. Och det ska visst snöa mer imorgon.  Hoppas att det blir lite kallare så att det ligger kvar också.

Vart i Dalarna bor du?   

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • GrimbartStrike
    molly50 skrev 2012-11-27 19:52:28 följande:
    Vart i Dalarna bor du?   

Jag bor i Falu Kommun, men ute i buschen .-D
  • molly50
    GrimbartStrike skrev 2012-11-27 19:57:01 följande:
    Jag bor i Falu Kommun, men ute i buschen .-D

Aha,oki. Jag bor i Smedjebacken,men är född och uppvuxen i Borlänge.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!