• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • GossipGirl

Testar lite olika varianter på adventsljusstakar. Har svårt att bestämma mig och har verkligen ingen tanke hur jag vill ha det. Har ni förberett era? Visa mig alla bilder ni har! Eller fjolårets.

Jag har precis tänt ett jul-ljus från Yankee Candle och sitter här och donar vid köksbordet. Mys.

• GossipGirl

Kategorin på Styleroom har jag redan kollat igenom massor av gånger men tycker många där är rätt fula faktiskt. Vill ha lite ha lite neat, men ändå mysigt. Naturligt och fint. Tänk Ernst! 
    Har hur mycket material som helst här hemma men för en gångs skull tycks inspirationen sina... 

• GossipGirl

Sorry, nu bombar jag tråden men jag kom på ett tips. 
    Var på Ikea Kungens Kurva igår och de sålde sina adventsljus (stora blockljusen med röda siffor 1-4) för bara 19:- till familymedlemmar. Ord pris 59:-
    Jag köpte på mig två uppsättningar och tänker behålla ena som den är och den andra tänker jag modifiera. Siffrorna gick jättelätt att skrapa bort om man inte vill ha.
    Tips till någon likasinnad Ikea-nörd kanske. :) 

De här ljusen alltså; www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00209622/

• skruttarnas mamma
    GossipGirl skrev 2012-11-28 18:56:57 följande:
    Testar lite olika varianter på adventsljusstakar. Har svårt att bestämma mig och har verkligen ingen tanke hur jag vill ha det. Har ni förberett era? Visa mig alla bilder ni har! Eller fjolårets.

Jag har precis tänt ett jul-ljus från Yankee Candle och sitter här och donar vid köksbordet. Mys.
    jag har ingen förmåga alls att göra egna adventsljusstakar, jag har en gammal mässingsstake med vanliga ljus i, det tycker jag är mysigt =) 

yankee candle är ju underbara, jag har köpt på mig massa småljus med kaneldoft =D  
  • molly50
    GrimbartStrike skrev 2012-11-28 13:58:28 följande:
    Åh, vi som skulle få så mycket sa dom tidigare, här har det bara kommit lite fint puder..
    Verkar vara mer österut. 

Nu har det kommit betydligt mer här. Och det snöar fortfarande. Men inte är det 5-10 cm som de hade sagt,heller. Men kanske 1-2 cm. Hela marken är täckt i alla fall.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • litengunnarolle
    Pigelinen skrev 2012-11-28 18:41:39 följande:

Skruv och plåster var ju jättekul, undra om de har någon första hjälpen låda????

Startset är inte aktuellt, han är inte de minsta sugen på att flytta ;) Han fick endel när han tog studeneten men han vart nog mer sur. han bor i en friggebod i trädgården hos syrran, rätt bortskämd så varför flytta;)

Pennor är hon för liten för, hon ritar på ALLT;) Pärlor vore ju något då de vi har dagligen åker upp i näsan...
    Ja, bland annat lagerhaus har ju söta första hjälpen-lådor och sedan är det bara att fylla den med lite smått och gott (och roligt)! :)
  • molly50
    GossipGirl skrev 2012-11-28 18:56:57 följande:

Jag har inte direkt förberett mina,men har planerat lite hur jag vill ha det.  Jag borde kanske kolla dem så de fungerar också,ifall vi behöver köpa fler ljus.
    Imorgon blir det nog att stryka juldukar och-gardiner och plocka in lite tallris och sätta halmpynt i. Ev så kommer det fram lite annat pynt också.  
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Gelis

Pepparkaksdegen vilar i kylskåpet och saffranet väntar på att bli använt, julgardiner uppe i vardagsrummet, sängkläder strukna och väntar på helgen... Det börjar lukta jul! Barnen springer runt med den dansande och sjungande tomten och är överlyckliga...

• Mammatilltvåprinsar

Har satt upp allt adventspynt och hängt upp 24 små paket i gardinstången (presentkalendervariant). Imorgon ska jag fixa adventsljusstaken, tänkte blockljus och polkagrisar. På fredag ska jag hämta barnen tidigt och baka pepparkakor, koka kola och göra blåbärsglögg. Längtar!

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!