• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • lollsanT
    sassus skrev 2012-11-29 07:51:52 följande:
    Åh, nu fick jag ångest. Hemskt va alla putsar, stryker och donar Hjälp, jag kommer ju inte hinna det här! Har ingen energi alls. Vill bara sitta under en filt och mysa, och se hur någon annan gör all förberedelse. 

Vi har fuskat och lejt bort fönsterputsningen Värt varenda öre!!!!
  • Delphin80

Julstakarna åkte fram igår men fundera på löja ut fönster putsningen till ett företag. Inhandlat allt till advenstfika och ikväll ska det bakas i massor till fikat på söndag.

Snön faller och jag längtar hem att pyssla med jul.

• molly50
    Eena skrev 2012-11-29 06:44:16 följande:
    Jag kör vita blockljus med siffror i metall, rustiga hjärtan som jag köpt på Panduro och bundit fast runt ljusen. Sen har jag enris, hasselnötter, ett par kottar och någon stängel med låtsasbär, röda som är frostade. Har tyvärr ingen bild... Men tyckte den blev supermysig och lantlig som jag ville ha den. 

Sen har jag en annan traditionell med svart stake i metall, fyra vanliga ljus, grön mossa och flugsvampar.  

Låter jättefint!

Idag ska jag och sonen börja lite smått med pyntandet hade jag tänkt. Ljusstakarna och stjärnorna och lite annat småt och gott kommer fram imorgon.  

Idag har vi ett riktigt vinterlandskap här med snö överallt så det känns riktigt stämningsfullt!  
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • nozpa

Idag när jag och dottern var ute så började det snöa! Äntligen! :) Har påbörjat projektet att stryka alla gardiner som ska upp. Inser att det blir endel. Köpte nya till hela huset i år förutom till dotterns rum. Hon fick nya förra året, och jag gillar dom som tusan så dom får hon ha i år också. :)

Imorgon ska min make få hänga upp alla gradiner, och sedan ska jag sätta fram alla ljusstakar och stjärnor. Blir även en runda och inhandla julblommor imorgon.
    Utegranen tänder vi nog på lördag. Hade tänkt att vänta tills på söndag, men nu när det snöar så...  

• skruttarnas mamma
    Pudel skrev 2012-11-29 10:41:50 följande:
    Har Rut-storstädning här hemma idag, mycket skönt att gosa med spädbarn istället för att fara runt i lägenheten som en furie och tokstäda.  
     vilken lyx! =) 

jag ska stryka dukar och ta fram tomtar i morgon när äldsta sonen kommer hem till oss (vv boende) ska bli himla mysigt =) på söndag har vi adventsmys med några vänner så då ska allt vara klart hoppas jag =)  
  • saronica

Imorgon tänkte jag ta fram allt och överraska familjen när dom kommer hem från jobb/ skola. Så det blir jul bestyr hela dagen.
    Hade tänkt köpa en ny ljusstake men den kostade 700kr och det kändes lite dyrt så det fick bli en ny stjärna istället. Har köpt massa nytt i år.

• molly50

Här har jag tagit in lite tallris och pyntat med halmpynt och tagit in plastriset med belysning i och tänt.
    Och så har jag strukit juldukar och gardiner,och imorgon ska det upp!

Ikväll blir det nog lite glögg och mys med maken när han kommer hem från jobbet.    

• kickan89

Igår kväll/natt fick vi första riktiga snön här i Södertälje med :) imorgon är det adventsfika på dagis och sedan blir det nog hem och rota lite bland julsaker och se om vi kan få fram någon ljusstake och stjärna jag gravidcrejvar dessutom julmat så har föreslagit ett litet julbord i helgen, får se om jag får napp haha.

• molly50

På onsdag är det julpysselkväll på dagis med barn och föräldrar. Ser fram emot det.

• tahira

Åh på tal om sådant. Jag längtar SÅ till nästa fredag då det är julkonsert/ julspel på sonens skola. Förra året var han vis man, i år skall han vara ko

Men det brukar vara så himla mysigt. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!