• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • tahira
    sassus - Jag skulle absolut utnyttja att ni inte har en list i vägen, så antingen en stor ljusstake eller en stor stjärna.

Vi har inga fönsterkarmar i hela huset, så vi kan inte ha ljusstakar, vilket känns lite tråkigt. Jag tycker att det är SÅ fint i Sverige när man ser dem i i stort sett varje hus <3
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • GrimbartStrike
    sassus skrev 2012-11-28 10:23:16 följande:
    Då blir det nog en stor ljusstake i köksfönstret. Det röstade sambon också på Då är ju frågan, vart hittar jag en fin som inte kostar skjortan?
    Rusta har 11-armars för 299:-
  • GrimbartStrike
    molly50 skrev 2012-11-28 13:05:01 följande:
    Idag snöar det här,ganska mycket. Hoppas det får ligga kvar också.  
    Åh, vi som skulle få så mycket sa dom tidigare, här har det bara kommit lite fint puder..
    Verkar vara mer österut. 
  • lollsanT

Herregud människor vad ni skriver Har bara varit in och slöläst lite då jag legat dunderförkyld har en del att läsa ikapp känner jag Ska uppdatera med lite bilder senare då vi fuskat och satt upp alla julgardiner och stjärnor/ljusstakar.

• sassus
    GrimbartStrike skrev 2012-11-28 13:55:56 följande:
    Rusta har 11-armars för 299:-
    Ja, jag hittade den när jag googlade lite Ica Maxi har en också, som var lite snyggare, men vet inte hur stor den är. Sambon ska åka och kolla
  • Pigelinen

Läges rapport;)
    Köpt klart julklappar till gubben, han får en ny kontorstol och en regnmätare;)

Hans bror 23år ensam, får en jättefin stekpanna som jag snubblade över på Coop, medlemspris 149kr (ord 399?)... ser ut att vara en ordentligt. var sugen att köpa en till mig själv också men jag köpte en ny förra månaden;)

Sen har svärfars fru bestämt att vi inte ska köpa till varandra så det jag köpte till dom får istället svärmor o man;) Smidigt;)

Kvar har jag nu min mans andra bror 33år, sambo o en liten dotter. De önskar sig BARA pengar till ett staket. Jag VET att de kommer få pengar från både min mans mamma, hennes föräldrar och även min mans mormor... vi brukar köpa för ca 300kr så det känns ju inte så kul att ge 300kr i ett kuvert, går ju inte så stor skillnad. Vad sjutton ska vi köpa till dem istället? I fjol fick de en brandsläkare och det var de jätteglada över.

Sen har jag min systerson på 20år, bor hemma och har det mesta. jag brukar variera mellan att ge pengar el presentkort på kläder. Funderar på något annat iår.. vet bara inte vad;) Ev någon parfym el liknande...

Till vår dotter som blir 2år i februari köpte jag en yberfin gungko http://www.jollyroom.se/kampanjer/kampanj/lucia/jolly-gungdjur-ko.html Jollyroom hade någon kampanj på fb igår varje timme så jag köpte den för 299kr, har tittat på den ett tag så jag belv jätteglad!

Problemet är vad jag ska säga till släkten som undrar vad hon önskar sig... hon har ju massor efter storasyster o är man 2år så behöver man ju inte så mycket... några tips???

• Pigelinen

ja just det... det blev den glittriga rosa adventstaken på Rusta, dottern på 4år fick syn på den och blev kär... jisses vad många SNÄLLA mamma det kom... Har även hittat ett fint hjärta till vårt rum, kommer ett inlägg i bloggen ikävll.

• Starbaby

Jag har gått helt banans med julklappar till sambon i år, mest för att jag glömmer vad jag redan köpt hahaha. Det är rätt knäppt men jag glömmer verkligen bort.

Vi köper inte till vuxna runtomkring oss - det är onödigt byte av pengar. Men Iphone vantar är ett bra julklappstips som inte alls är dyrt.

www.iphone-vantar.se

• skruttarnas mamma
    Pigelinen skrev 2012-11-28 16:24:47 följande:

Läges rapport;)
    Köpt klart julklappar till gubben, han får en ny kontorstol och en regnmätare;)

Hans bror 23år ensam, får en jättefin stekpanna som jag snubblade över på Coop, medlemspris 149kr (ord 399?)... ser ut att vara en ordentligt. var sugen att köpa en till mig själv också men jag köpte en ny förra månaden;)

Sen har svärfars fru bestämt att vi inte ska köpa till varandra så det jag köpte till dom får istället svärmor o man;) Smidigt;)

Kvar har jag nu min mans andra bror 33år, sambo o en liten dotter. De önskar sig BARA pengar till ett staket. Jag VET att de kommer få pengar från både min mans mamma, hennes föräldrar och även min mans mormor... vi brukar köpa för ca 300kr så det känns ju inte så kul att ge 300kr i ett kuvert, går ju inte så stor skillnad. Vad sjutton ska vi köpa till dem istället? I fjol fick de en brandsläkare och det var de jätteglada över.

Sen har jag min systerson på 20år, bor hemma och har det mesta. jag brukar variera mellan att ge pengar el presentkort på kläder. Funderar på något annat iår.. vet bara inte vad;) Ev någon parfym el liknande...

Till vår dotter som blir 2år i februari köpte jag en yberfin gungko www.jollyroom.se/kampanjer/kampanj/lucia/joll... Jollyroom hade någon kampanj på fb igår varje timme så jag köpte den för 299kr, har tittat på den ett tag så jag belv jätteglad!

Problemet är vad jag ska säga till släkten som undrar vad hon önskar sig... hon har ju massor efter storasyster o är man 2år så behöver man ju inte så mycket... några tips???

svågern om han sk a bygga staketet själv så köp skruvar och plåster =)

systersonen - ikea startset med porslin eller annat som är bra när man snart ska flytta

dottern - förbrukningsleksaker typ pennor, pärlor, målarstaffli och färg, playdo lera osv

• Pigelinen
    skruttarnas mamma skrev 2012-11-28 16:49:17 följande:
    svågern om han sk a bygga staketet själv så köp skruvar och plåster =)

systersonen - ikea startset med porslin eller annat som är bra när man snart ska flytta

dottern - förbrukningsleksaker typ pennor, pärlor, målarstaffli och färg, playdo lera osv

Skruv och plåster var ju jättekul, undra om de har någon första hjälpen låda????

Startset är inte aktuellt, han är inte de minsta sugen på att flytta ;) Han fick endel när han tog studeneten men han vart nog mer sur. han bor i en friggebod i trädgården hos syrran, rätt bortskämd så varför flytta;)

Pennor är hon för liten för, hon ritar på ALLT;) Pärlor vore ju något då de vi har dagligen åker upp i näsan...
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!