• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Koppkaka

MASSOR med snö, adventsstakarna är uppe och imorgon ska vi bygga pepparkakshus och lyssna på julmusik. ÄLSKADE DECEMBER!!

• nozpa

Alla stakar och stjärnor är på plats. Nya gardiner i hela huset. Satte oss i soffan med julmust och godis precis lagom till ett päron till farsa firar jul. :)
    Nu är det supermysigt här! Hoppas på att det kommit mer snö tills imorgon så dottern kan få inviga sin pulka. 

• Fluffig
    Esmis skrev 2012-11-30 22:05:50 följande:
    Kan det ha kommit vatten i chokladen (om du smälte över vattenbad)? Då brukar chokladen se ut som en skum klump.

Vilka juliga bilder:)

Tror också det. Men det måste ha varit minimalt med vatten isf. Fick slänga 800 g choklad o_O
  • Esmis

Nej fy så tråkigt. Men smält i micron ist, gjorde det för första gången förra veckan, innan har jag varit rädd att det kommer sprängas :) men gick hur bra som helst

• litengunnarolle
    Esmis skrev 2012-12-01 06:21:16 följande:
    Nej fy så tråkigt. Men smält i micron ist, gjorde det för första gången förra veckan, innan har jag varit rädd att det kommer sprängas :) men gick hur bra som helst
    Ja, det tycker jag är så smidigt :) Man ska bara komma ihåg att ha låga grader, t.ex upptining, för annars blir det inte roligt.
  • MadHatter
    tahira skrev 2012-11-30 20:30:58 följande:
    Och just det, jag frågade i julgodis-tråden men jag tänkte fråga här också: Är det någon som har ett bra recept på hur man kan få saftiga lussekatter utan kesella? 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/

Mitt recept är princip samma son en vanlig vetebullsdeg fast med ett ägg i också. De blir väldigt goda i alla fall.
  • molly50

Nu är det mesta klart med pyntet. Alla stjärnor och ljustakar är uppe. Nu ska vi bara byta duk och pynta lite på ett ställe till sen är det klart.
    Idag blir det nog pulkatur med barnen efter lite lucköppning på deras adventskalendrar. Sen lite mys framför brasan med lite varm choklad eller kaffe.  

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • litengunnarolle
    Fluffig skrev 2012-12-01 09:25:38 följande:
    Är rädd att chokladen ska bli bränd i micron :-P Eller grynig.
    Det är ingen fara, jag smälter all choklad så :) Som sagt, ta på upptining (de flesta micror har det) och ta ut och rör om med jämna mellanrum :)
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!