• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50

Varit på julskyltning idag. Den var en riktig besvikelse. Inte ens en tomte inom synhåll. Lite större förväntningar än så hade jag i alla fall haft.

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • husbyggemama

Ann Lee: du hjälpte mig med ett brödrecept en gång. Kul att träffa dig här nu oxå!!! Så fint du har med granriset i fönstret.

Idag när jag kom hem från jobbet tog det ca 10 min så konstaterade maken att vattnet frusit. ð??? Lagom kul när man är jättetrött efter en lååång jobbhelg. Vi har schaktat av i somras och beräknade att rören skulle ligga tillräckligt djupt ändå. Tydligen hade vi fel. Suck. Men nu ska vi sätta oss i soffan med adventsljusen och mysa en liten stund. Vi har gjort vad vi kan för idag. Kram och glad advent.

• Ann Lee
    molly50 skrev 2012-12-02 19:41:50 följande:
    Varit på julskyltning idag. Den var en riktig besvikelse. Inte ens en tomte inom synhåll. Lite större förväntningar än så hade jag i alla fall haft.
    Vad tråkigt!
    En klassisk skyltsöndag vill man ju ha om man nu går för det!
    husbyggemama skrev 2012-12-02 20:39:30 följande:
    Ann Lee: du hjälpte mig med ett brödrecept en gång. Kul att träffa dig här nu oxå!!! Så fint du har med granriset i fönstret.

Idag när jag kom hem från jobbet tog det ca 10 min så konstaterade maken att vattnet frusit. ðŸ˜? Lagom kul när man är jättetrött efter en lååång jobbhelg. Vi har schaktat av i somras och beräknade att rören skulle ligga tillräckligt djupt ändå. Tydligen hade vi fel. Suck. Men nu ska vi sätta oss i soffan med adventsljusen och mysa en liten stund. Vi har gjort vad vi kan för idag. Kram och glad advent.
    Aha! Det har jag tyvärr glömt! Granriset är inte äkta, köpte det på IKEA för två år sen tror jag att det var.

Usch, låter tufft med fruset vatten! Hoppas det snart ordnar sig!   

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Koppkaka

Hur ska man hinna med allt man vill göra? Baka, göra godis, pyssla, lyssna på julmusik tills öronen faller av, leka i snön, mysa framför julfilmer, pynta, julstäda, njuta av årstiden, fixa julmat... Et c.

• tahira

Hej och glad advent!

Så roligt att se alla bilder! 

Vi kom iväg till Ikea till slut, visserligen en dag sent, men ändå!

Och det fanns allt pynt vi ville ha ^^ så idag har vi fått upp allt möjligt pynt i huset, och vi har ordentligt till granen också. Så glad jag är, jag har ju oroat mig så

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • molly50
    Ann Lee skrev 2012-12-02 20:49:37 följande:
    Vad tråkigt!
    En klassisk skyltsöndag vill man ju ha om man nu går för det!

Ja,det var verkligen trist. Blir det ingen skärpning från kommunens sida till nästa år så blir det nog julskyltning i någon av grannkommunerna då. Om inte annat så för barnens skull. Det är ju de som blir mest besvikna.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • kickan89

Sambon kom upp med en enda futtig påse med julsaker igår, vet inte om han letade dåligt eller om vårt pynt fått ben :P blev i alla fall en sväng till plantagen för att köpa lite elljusstakar och stjärnor så det blev fint tillslut ändå nu hoppas jag bara att vi hittar resten sv. Pyntet för jag vet att jag hade två stora oöppnade förpackningar med röda julgranskulor som jag fick av min mormor för ett par år sedan. I år är första gången vi kör med rött eftersom jag alltid tyckt att rött skär sig mot vår övriga inredning, brukar mest ha silver och vitt till jul annars.
    Någon som vet vad en riktig gran brukar kosta? Vi har kört plastgran innan då vi antingen varit själva eller haft litet barn (nyfödd första julen och klåfingrig ettåring andra) så tänkte köra premiär med riktig gran också. Plastgranen råkade vi ändå ha sönder förra året så vi kan lika bra köra all in :P

I övrigt håller jag på att smälla av pga sug efter julskinka! Drömde till och med att vi fick en julskinka av vår hemska hyresvärd här om dagen :P

• GummiGutta

Vad fint ni har det! Här har badrumsrenovering, höggravididitet och en envis förkylning senaste veckan satt stopp för allt julfixande hittills men iallafall förkylningen är på bättringsvägen så snart sätter jag igång. Tänkte iallafall försöka handla julklappar till barnen idag . På nätet.

• skruttarnas mamma
    Ann Lee skrev 2012-12-02 18:57:16 följande:
    Japp, jag är Frostrosor!

Kul med en läsare här!  
    hahaha läste fros- trosor  och tänkte är inte det en lite privat blogg för att prata om i denna tråden

igår hade vi några vänner här och spelade kort och åt jansson, knäckte nötter och favoriterna ur aladinasken, på kvällen tog vi fram tomtarna och nu är det väl bara dukar och granen kvar men det får vänta någon  vecka till.
    snök vräker ner idag och det är några minusgrader så det är ljuvligt att titta ut =)  
  • Koppkaka

Idag ska jag baka saffransbullar med vit choklad, och kanske även skicka in en julskinka i ugnen ikväll

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!