• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • lollsanT

här har det snöat idag igen och det låg 1dm ny snö när jag kom hem efter jobbet
    idag har jag börjat slå in julklappar för fullt och jag har gjort klart årets pepparkakshus

• Ann Lee
    lollsanT skrev 2012-12-04 23:16:30 följande:
    idag har jag börjat slå in julklappar för fullt och jag har gjort klart årets pepparkakshus

Fantastiskt pepparkakshus!
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • husbyggemama

Äntligen!!!! Min man och jag fixade isproppen i vattenröret nu ikväll. Det innebar att knata ner till bäcken och kånka upp två tiolitershinkar med vatten. Tre gånger. Sen filtrera det och värma det och hälla det genom en slang med tratt på. Efter ca två timmar med vattenhällande släppte så äntligen isproppen. Fy f-n vad gött!!!! Synd bara att vi inte provade detta först. Men men, ännu en lärdom i livet.

Idag var dessutom mäklarna här för att värdera om (uppð???) huset. Lagom kul när vattnet var fruset. Men här är så mysigt med allt adventspynt så det bådar gott i vilket fall. Barnen hann se på Pettson och Findus tomtemaskinen oxå.
    Nu ska jag sova riktigt gott. Kram på er

• Neo4ever

Gu så fintSkrattande
  • kickan89

Ingen som har koll på vad en gran brukar kosta? Vart ska man köpa? Har bara haft plastgran innan så behöver tips

• Blitz
    kickan89 skrev 2012-12-04 23:55:29 följande:
    Ingen som har koll på vad en gran brukar kosta? Vart ska man köpa? Har bara haft plastgran innan så behöver tips

Skulle tippa på 250 kronor och uppåt. Jag brukar köra silvergran eller kungsgran, brukar kosta runt 350-450 kr i sthlm.

Har följt den här tråden länge och känner att jag måste få vara med lite, ska försöka få upp nått kort här. Har kikat på allas fina bilder och blivit inspirerad att hitta på lite själv=)  

Idag kunde jag inte hålla mig längre och kokade chokladkola, råkade göra fel med sirapen så det blev en dubbel sats, men det gör absolut inget :D 
  • ems87

Oj vilket fint pepparkakshus! Du är ju proffs!
  • lollsanT

Tack

Här snöar det igen och det blåser en del. Fortsätter det såhär så har vi snart 1m snö

• Pigelinen

Halv snöstorm här, snöar och blåser så det driver bara igen. Hade så gärna velat åka till stan och köpa nya gardiner till köket eftersom vi ska ha gäster ikväll, men att klä på två barn och sen skotta utfarten för att komma ut med bilen känns för jobbigt. Snön har drivit så jag har en jättedriva mot garagedörren. Är dessutom dunderförkyld och trött efter min stockholmsresa så ajg får göra det bästa av det. Hade beställt en sovmorogn men lillan tyckte att 4.30 var lagom att gå upp... Ska ta o städa av undervåningen (där gästerna kommer att vara ikväll;) o så ska jag baka en pepparkakslykta så att det doftar gott. Resten får vara;) Funderar på att sätta upp någon gardin i matsalen... har beställt en gardin där från en butik men den är inte klar än... hoppas bara att den blir klar innan jul...

• nozpa
    kickan89 skrev 2012-12-04 23:55:29 följande:

Har sett ifrån 100kr för en vanlig rödgran, upp till 500 för kungs/ädelgran. Men knacka på hos någon bonde o fråga om du får hugga en gran.
    Är ju helt underbart att hugga sin egen gran. :) 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!