• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • kickan89

Tack för tips om gran hugga egen är jag jättesugen på men tror inte jag för med sambon på det... Och gravid i vecka 32 och inget körkort gör det liksom lite svårt att fixa själv :P

• Pigelinen

Sitter o skriver Julkorten med dottern. När ska ni skicka iväg era?
    Har ifs endel kvar att skriva eftersom dottern på 4år skriver FAMILJEN el förnamnet på alla kuvert, och det tar ett tag;)
    Idag såg jag en kompis på FB som gjort pepparkaksrulltårta, så det måste ju testas i eftermiddag;)

• Koppkaka

Hemgjorda och enkla ljusstaken

Min mest dyrbara adventsprydnad. Ljusbågen som min pappa själv gjort Och den är lika stor som den ser ut

Såhär såg det ut utanför vår balkong för några dagar sen. Nu är grenarna fullständigt nertyngda av all snö <3

Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • nozpa
    kickan89 skrev 2012-12-05 14:49:46 följande:
    Tack för tips om gran hugga egen är jag jättesugen på men tror inte jag för med sambon på det... Och gravid i vecka 32 och inget körkort gör det liksom lite svårt att fixa själv :P

Oxå gravid. Jag väljer, maken hugger. :) Gick ut redan i oktober och valde ut granen. Och tur är väl det, hade inte orkat plumsa runt i snön nu.
    Mina föräldrar äger endel skog, så hugger alltid där. Och varje år är det folk som stannar till o frågar om dom får köpa en gran o hugga ner.
    Jag föreslog att dom skulle anordna julgranshuggning för en hundring. :P Folk kommer o betalar 100 spänn o tar en gran. :P   
  • kickan89

Haha det lät ju som en bra idé nozpa, nappade de inte? :P

• Pigelinen
    Fluffig skrev 2012-12-05 20:57:26 följande:
    När sätter ni upp granen och pyntar den?

Vi brukar ställa upp rung lucia, vi köper en kungsgran eftersom min maninte tål varken vanlig eller plast;) och de brukar ha lördagsförsäljning lördagr runt lucia... iår kommer den att vara nu på lördag så jag vet inte riktigt hur vi gör... köper vi inte nu så får vi åka ner på fredag nästa vecka men då jobbar min man så det innebär att jag får åka med två barn och en liten bil ensam, vet inte riktigt hur jag ska lösa det;)
  • ems87
    Fluffig skrev 2012-12-05 20:57:26 följande:
    När sätter ni upp granen och pyntar den?
    Jag sätter upp den nästa vecka, antagligen på måndag för då är jag ledig. Sen är det ju bara en och en halv vecka tills jag åker hem och firar jul Förvånad jag vill njuta av granen innan jag åker.
  • litengunnarolle
    Pigelinen skrev 2012-12-05 14:54:35 följande:
    Sitter o skriver Julkorten med dottern. När ska ni skicka iväg era?
    Har ifs endel kvar att skriva eftersom dottern på 4år skriver FAMILJEN el förnamnet på alla kuvert, och det tar ett tag;)
    Idag såg jag en kompis på FB som gjort pepparkaksrulltårta, så det måste ju testas i eftermiddag;)
    Jag skrev våra idag och ska skicka imorgon :)
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!