• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50
    LCG skrev 2013-10-21 14:31:42 följande:

Haha, bra smak ni har! Dom där bäddseten kom nämligen hem till mig i förra veckan!
    Är nu tvättade och klara och ligger bara och väntar på att det ska bli jul Tomte

Åh,nu blir jag ju ännu mer sugen på att beställa det där jag med!
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Frajda 80
    Pauliina skrev 2013-10-21 11:54:48 följande:
    Det är dem jag syftar på :) vey om att dollarstore har de varje år.

Spännande, jag ska dit idag och kika.
    Cool

Jag köpte igår två skålar på Biltema som hade 3 små skolar i en modell med en liten tomte mitt på.
  • lollsanT

Hade planerat att vi skulle besöka julmarknad på Furuvik i år så har de lagt ner den

• Erfdgt
    Aniiee skrev 2013-10-21 14:22:18 följande:
    Doftljus till jul ÄNTLIGEN inköpta =) Hoppas de kommer innan jul.....
    Vad är det för ljus? Vad luktar dom? :)
  • Erfdgt

Och jag tjatar på om mina julgardiner.. men, finns det inga julgardiner för barn någonstans? Med tex snögubbar, renar eller liknande på. När jag var liten hade jag jättefina med nallar med tomteluva på som satt vid en pakethög. Försöker hitta något lite roligare och gulligare till dottern, men det verkar hopplöst.

• Aniiee
    Erfdgt skrev 2013-10-21 19:05:06 följande:
    Vad är det för ljus? Vad luktar dom? :)
    Gigantiskt Votivljuspaket från Yankee Candle, blandade. De verkar plocka på random, för jag hörde av vänner att de alltid får olika, det enda de lovade var att det inte var dubletter. Plus Cinnamon Stick, Honey and spice, Merry marshmallow och Welcome Christmas i medium burkar.

Cinnamon Stick luktar kanel
    Honey and spice luktar honung, sockerm kanel och kakao
    Merry Marshmallow luktar marshmallows och vanilj
    Wecome Christmas luktar tall, citrus och söta bär

Allt enligt yankeecandles hemsida. Första gången jag köper yankeecandles och har bara luktat på två förut,  men de två luktade underbart (Cinnamon stick och River Valley)
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    Erfdgt skrev 2013-10-21 19:06:31 följande:
    Och jag tjatar på om mina julgardiner.. men, finns det inga julgardiner för barn någonstans? Med tex snögubbar, renar eller liknande på. När jag var liten hade jag jättefina med nallar med tomteluva på som satt vid en pakethög. Försöker hitta något lite roligare och gulligare till dottern, men det verkar hopplöst.
    Hittade jättemysiga på Brylane, men de skickar tyvärr inte till SWE. Kolla på potterybarn om de har något.
  • Mama Mia

Jag har fått i uppdrag att hålla i en liten julpysselkväll för kollegorna. Nu behöver jag lite tips på vad vi kan göra. Det ska passa för ett gäng "gamla" biblioteksnördar utan pysselvana, vara lätt att lära ut och inte vara allt för dyrt i materialinköp...

• Aniiee
    Mama Mia skrev 2013-10-21 21:17:06 följande:
    Jag har fått i uppdrag att hålla i en liten julpysselkväll för kollegorna. Nu behöver jag lite tips på vad vi kan göra. Det ska passa för ett gäng "gamla" biblioteksnördar utan pysselvana, vara lätt att lära ut och inte vara allt för dyrt i materialinköp...
    Smällkaramäller tänker jag omedelbart. Kräpp/silkepapper och gamla tomma toa- eller hushållsrullar och lite lim kostar inte många kronor.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!