• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50
    Mama Mia skrev 2013-10-21 21:17:06 följande:
    Jag har fått i uppdrag att hålla i en liten julpysselkväll för kollegorna. Nu behöver jag lite tips på vad vi kan göra. Det ska passa för ett gäng "gamla" biblioteksnördar utan pysselvana, vara lätt att lära ut och inte vara allt för dyrt i materialinköp...

Smällkarameller,pepparkakor med kristyr som kan hängas upp,pappershjärtan att hänga i granen,dörrkransar mm.
    De är ju alla ganska enkla saker att göra och materialet inte alltför dyrt.  
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    Eleonor01 skrev 2013-10-22 05:53:53 följande:
    Nu finns jul å vinter upplagd i Ikeas app. Det betyder ju faktiskt att julen har kommit till Ikea :) får nog bli en tripp i helgen :)

Åh,nu längtar jag ju ännu mer tills IKEA öppnar i Borlänge så man får titta där!

Såg att en granne till min mamma hade satt upp en ljusslinga på balkongen igår och då sa maken att vi kanske skulle åka till Clas Ohlsons när de öppnar i Borlänge och titta efter lite fler ljusslingor vi med.
    Har det börjat smittas,tro?   
  • molly50
    MamaPapa skrev 2013-10-22 08:15:00 följande:
    Jag läste om en kul grej jag ska göra med mina barn i år. Den 1:a dec anländer en liten tomtenissefigur till familjen med ett brev där det står att han kommer från nordpolen och ska spendera dagarna fram till jul med familjen. Varje natt åker han tillbaks till Tomten o rapporterar vad barnen gjort (naughty or nice). Varje morgon när barnen vaknar sitter han på ett nytt ställe i huset och barnen kan leta efter honom. Typ hänger i gardinen, sitter i bokhyllan etc. Man kan också hitta på att han lekt med barnens leksaker eller hittat på något annat bus (sitter bland tomma kolapapper tex). Om man googlar "Elf on the shelf" ser ni originalet och massa sidor vad man kan hitta på.
    Sedan på julafton (eller den 23:e i Sverige) så lämnar han familjen och tackar med en korg/säck med presenter som godis, spel etc. Jag tänkte lägga uppesittargrejer och julpyjamas etc i min säck.

Åh,det lät kul! Det ska jag försöka komma ihåg att göra med mina barn i år!
  • Koppkaka

Ser också fram emot ikeas öppning men kommer inte åka dit på ett bra tag ändå.. Det lär vara knökat i början..

• molly50
    Koppkaka skrev 2013-10-22 10:23:06 följande:
    Ser också fram emot ikeas öppning men kommer inte åka dit på ett bra tag ändå.. Det lär vara knökat i början..

Nej,det är samma här. Vi väntar nog tills den värsta öppningshysterin är över i alla fall.
  • lalasmama

Mama Mia: tips på enkelt pyssel, som vi brukar göra..
    Egna juletiketter till julklappar, det som behövs är papper i olika julfärger gärna lite tjocka.. Klistermärken, bokmärken, fina pennor, glitterlim och stämplar om man vill..

Flätade hjärtan, olika tunna papper.

Egna julkort, samma saker som till etiketterna.

Egna ljus, eller tvålar.. Ljusmassa/tvålmassa nåt att värma det i och formar och ljustråd..

Har ni stort bord, flera bord, och om ni är många kan man lägga materialet i olika stationer/högar så kan man flytta runt och pyssla det man vill..

• Koppkaka

Åh det påminde mig om lågstadiet när det var en hel dag som var vigd till julpyssel strax innan jullovet började! Man gick från klassrum till klassrum i mindre grupper och pysslade, allt från ljusstöpning till julkortspysslande

• LCG
    Koppkaka skrev 2013-10-22 12:34:48 följande:
    Åh det påminde mig om lågstadiet när det var en hel dag som var vigd till julpyssel strax innan jullovet började! Man gick från klassrum till klassrum i mindre grupper och pysslade, allt från ljusstöpning till julkortspysslande
    Ja! Så hade vi oxå i skolan, så himla mysigt ju
  • molly50
    Koppkaka skrev 2013-10-22 12:34:48 följande:

Ja,det hade vi med. Jättemysigt!

Numer får vi gå och pyssla med barnen på dagis. Vet inte hur de brukar göra i skolan. (Sonen går i förskoleklass)

Nu hade det kommit julsaker till Konsum här i stan också. Så myigt att gå omkring och titta och längta och planera!

Nu sitter jag och myser med en rykande het kopp kaffe och julpepparkakor och brasan sprakar i kaminen.
    Och ute är det riktigt ruskväder.      
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!