• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Eleonor01

Mama Mia

Varför inte trolldegsljusstakar :) barnsligt enkelt :)

Ljusstake av en bakpotatis klädd m folie å små klustermärken å sidenband

Marsipantomtar knäck eller någon annan sorts julgodis som man kam ge bort i någon fin ask/kartong

Stora pepparkakor m Kristyr att hänga i fönster m rött band

Dörrkransar av granris flörtkulor äpplen små tomtar etc m lite ståltråd är det fixat på ett kick

Eller samma krans fast som en ljusstake att ha mitt på bordet

• Eleonor01

Nu finns jul å vinter upplagd i Ikeas app. Det betyder ju faktiskt att julen har kommit till Ikea :) får nog bli en tripp i helgen :)

• Eena
    Frajda 80 skrev 2013-10-21 08:43:05 följande:

Jag vet inte riktigt om jag förstått rätt med vilka du menar men kanske att du menar dessa:
    www.jotex.se/jotex/julpaket/416860?N=1z13zknZ...
    Ah, ungefär såna. Fast allra helst såna fast större, typ en halvmeter breda som ska stå på golvet i ett mörkt hörn. Fast det kanske bara finns i min fantasi. Men tack ändå, kanske får bli såna istället.
  • LCG
    molly50 skrev 2013-10-21 14:34:48 följande:

Åh,nu blir jag ju ännu mer sugen på att beställa det där jag med!
    Ja det tycker jag att du ska göra! Dom är riktigt fina faktiskt
  • MamaPapa

Jag läste om en kul grej jag ska göra med mina barn i år. Den 1:a dec anländer en liten tomtenissefigur till familjen med ett brev där det står att han kommer från nordpolen och ska spendera dagarna fram till jul med familjen. Varje natt åker han tillbaks till Tomten o rapporterar vad barnen gjort (naughty or nice). Varje morgon när barnen vaknar sitter han på ett nytt ställe i huset och barnen kan leta efter honom. Typ hänger i gardinen, sitter i bokhyllan etc. Man kan också hitta på att han lekt med barnens leksaker eller hittat på något annat bus (sitter bland tomma kolapapper tex). Om man googlar "Elf on the shelf" ser ni originalet och massa sidor vad man kan hitta på.
    Sedan på julafton (eller den 23:e i Sverige) så lämnar han familjen och tackar med en korg/säck med presenter som godis, spel etc. Jag tänkte lägga uppesittargrejer och julpyjamas etc i min säck.

• Frajda 80
    MamaPapa skrev 2013-10-22 08:15:00 följande:
    Jag läste om en kul grej jag ska göra med mina barn i år. Den 1:a dec anländer en liten tomtenissefigur till familjen med ett brev där det står att han kommer från nordpolen och ska spendera dagarna fram till jul med familjen. Varje natt åker han tillbaks till Tomten o rapporterar vad barnen gjort (naughty or nice). Varje morgon när barnen vaknar sitter han på ett nytt ställe i huset och barnen kan leta efter honom. Typ hänger i gardinen, sitter i bokhyllan etc. Man kan också hitta på att han lekt med barnens leksaker eller hittat på något annat bus (sitter bland tomma kolapapper tex). Om man googlar "Elf on the shelf" ser ni originalet och massa sidor vad man kan hitta på.
    Sedan på julafton (eller den 23:e i Sverige) så lämnar han familjen och tackar med en korg/säck med presenter som godis, spel etc. Jag tänkte lägga uppesittargrejer och julpyjamas etc i min säck.

Åh vilken mysig lek.
    Den ska jag försöka komma ihåh till den dagen vi har barn. 
  • molly50
    Erfdgt skrev 2013-10-21 19:06:31 följande:
    Och jag tjatar på om mina julgardiner.. men, finns det inga julgardiner för barn någonstans? Med tex snögubbar, renar eller liknande på. När jag var liten hade jag jättefina med nallar med tomteluva på som satt vid en pakethög. Försöker hitta något lite roligare och gulligare till dottern, men det verkar hopplöst.

Det letar jag också efter,till dotterns rum.

Till sonens rum hittade vi fina gardiner på Nisses. Men den butiken finns ju inte kvar längre så jag söker med ljus och lykta efter andra ställen som kan tänkas ha.  
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    lollsanT skrev 2013-10-21 18:57:39 följande:
    Hade planerat att vi skulle besöka julmarknad på Furuvik i år så har de lagt ner den

Nej,vad trist! Den hade jag också funderat på att åka till med barnen,annars.

Men vi funderar på att åka till Tomteland i Gesunda annars.
    http://www.santaworld.se/

• molly50
    LCG skrev 2013-10-22 07:42:19 följande:
    Ja det tycker jag att du ska göra! Dom är riktigt fina faktiskt

Ja,de ser faktiskt fina ut. Har tittat på de där och suktat ett längre tag.
  • molly50
    Erfdgt skrev 2013-10-21 19:06:31 följande:
    Och jag tjatar på om mina julgardiner.. men, finns det inga julgardiner för barn någonstans? Med tex snögubbar, renar eller liknande på. När jag var liten hade jag jättefina med nallar med tomteluva på som satt vid en pakethög. Försöker hitta något lite roligare och gulligare till dottern, men det verkar hopplöst.

Jag kom på att även här har ju faktiskt Lineahemma en del fina julgardiner som även kan passa barn. Att jag inte tänkte på det själv som så ofta brukar vara inne där och kika.

http://www.lineahemma.se/butik/default.asp?sidvarde=7s
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!