• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50
    Eliin80 skrev 2013-11-10 08:28:23 följande:
    Jag läser här varje dag men skriver sällan. Tycker att den här tråden är så himla mysig! Och idag slog det mig att det bara är tre veckor till första advent! Helt galet att vi faktiskt snart är där! Om två veckor tänker jag minsann hänga upp julgardinerna och sätta upp julbelysningen i trädgården!

Vi satte upp vår första ljusslinga ute igår faktiskt. I vårt uterum. Det blev jättemysigt!
    Tyvärr lite dåliga bilder. Tagna med mobilkameran och med skakiga händer då jag frös. 

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    Koppkaka skrev 2013-11-10 11:51:05 följande:
    Till vilken adress är det man skickar barnens önskelistor till tomten?

TOMTEN 173 00 Tomteboda  

[email protected]  

Kom ihåg att ange din postadress så att de kan svara.

Min son fick skriva till tomten  förra året men fick aldrig varken något brev eller någon gåva från tomten som utlovat. Så han blev ju såklart besviken efter att ha hållit utkik i brevlådan varje dag.

I år har både han och dottern fått skriva till tomten så vi får hålla tummarna för att de får ett brev och en gåva i år då.       

• molly50
    Koppkaka skrev 2013-11-10 14:36:46 följande:
    Vad tråkigt hoppas vi får svar! Tack för adressen :)

Ja,det var lite trist. De borde ju kunna informera på hemsidan om att de kanske inte hinner ge alla svar,eller att det är större chans att få svar om man skickar med snigelpost t ex.
    Så att barn slipper bli besvikna. 
  • MissFrost

Hm min dotter har alltid fått svar när hon har skickat sin önskelista till tomten. Vi har skickat det som vanligt brev och stoppat i röda brevlådan. I vår stad sätts det upp en speciell röd brevlåda som det står Tomtepost på. Dom breven går till Tomteboda. Ett år fick hon inte svar förräns närmre sommaren men hon fick ändå svar.

• Aniiee

Hej alla jultokiga! Hoppas ni inte blir sura för att jag klistrar in två länkar till två trådar jag just postade där jag frågar efter tips på julkortfilmer och tv-avsnitt.. (Och tipsar ett par själv)

Till kidsen
    Till vuxna 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • MamaPapa
    Koppkaka skrev 2013-11-10 08:09:11 följande:

Mamapapa, vad söker du på på eBay för att hitta etiketter?

På eBay UK - "christmas stickers labels tags"
  • fluu
    LCG skrev 2013-11-10 19:12:40 följande:
    Vi var på kryssning i helgen och i tax freen hittade jag en Kinderkalender! Perfekt till dottern som älskar Kinderchoklad  

Den skulle min(vuxna) sambo kunna döda för ;) Får nästan kolla om den finns i affärerna här .
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!