• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Erfdgt

Här sätter vi igång tillverkningen av likör ikväll. Inte till oss, men som klappar.

Det blir en blåbär, en lingon, en kaffe och en lite mer julig variant med apelsin, kanel och nejlika. Förhoppningsvis ska dom bli bra :) Jag har aldrig gjort det förut, men det verkar ju inte alltför avancerat ;P

• lalasmama

Erfdgt: åh hur gör du den juliga likören, låter som en rolig annorlunda julklapp

Nån annan som har roliga, annorlunda julklappstips på saker man gör själv?

• Erfdgt
    lalasmama skrev 2013-11-09 17:30:33 följande:
    Erfdgt: åh hur gör du den juliga likören, låter som en rolig annorlunda julklapp
    ½ kanelstång
    Skal och juice av 2 apelsiner
    3 kryddnejlikor
    2 dl socker
    70 cl okryddad sprit (brännvin special är bra)

Plus att jag nog kommer lägga till ett par korn kardemumma också :)

Man blandar allt i en glasburk, vänder den/skakar någon gång om dagen, och låter den stå 2-4 veckor. Sedan silar man allt först i en vanlig sil och sedan genom tex ett kaffefilter och ner i en glasflaska :)

Vi ska göra flera små flaskor, så att varje person får av varje smak. Dom hade jättefina glasflaskor på Rusta för 10kr/st.
  • Nincompoop

Jag sitter i photoshop och försöker få till årets julklappsetiketter. Hur brukar ni göra med juklappsetiketter? Köper ni färdiga, pysslar ni egna, skriver ni ut egna? Jag brukar försöka få till nya varje år men det är inte alltid lätt att komma på vad man ska göra. Ett åt såg de ut som pepparkaksgranar och ett annat gjorde jag rektangulära etiketter med en julbock i bakgrunden. Alltid med den vanliga texten "God Jul Namn önskar Namn". I år hade jag tänkt få till etiketter som ser hempysslade ut, tänk digiscrapping. Men jag har inte testat digiscrapping förut så det ska bli spännande. :)

• korfu08

Ja visst längtar jag till jul,men har så mycket fram till dess, att jag inte hunnit med att fundera så mycket kring jul

• Koppkaka

Jag köper färdiga etiketter. Jag har obscena mängder julklappsinslagningsgrejer. Snören, rosetter, säkert 40 rullar med papper (köper nya varje år men försöker göra slut på iallafall en om året ), etiketter och paketpynt!

Pyntar ni era paket?
    Det gör jag och mamma! Vi köper på mellandagsrean, minijulgranskulor, flerpack med olika små julpynt, klistermärken osv och sätter på paketen omsorgsfullt utvalt och matchat det är jätteroligt! Jag har många gånger fått kommentarer som "men Gud hur orkar du? Man sliter ju bara upp paketen ändå?"
    Och det kanske vissa gör, och även om någon inte bryr sig så har jag gjort mitt yttersta för att lägga lite extra kärlek i min gåva genom att smycka även utsidan och tagit mig den tiden! Sen är det många som uppskattar det också

• Erfdgt
    Koppkaka skrev 2013-11-09 22:32:46 följande:
    Jag köper färdiga etiketter. Jag har obscena mängder julklappsinslagningsgrejer. Snören, rosetter, säkert 40 rullar med papper (köper nya varje år men försöker göra slut på iallafall en om året ), etiketter och paketpynt!

Pyntar ni era paket?
    Det gör jag och mamma! Vi köper på mellandagsrean, minijulgranskulor, flerpack med olika små julpynt, klistermärken osv och sätter på paketen omsorgsfullt utvalt och matchat det är jätteroligt! Jag har många gånger fått kommentarer som "men Gud hur orkar du? Man sliter ju bara upp paketen ändå?"
    Och det kanske vissa gör, och även om någon inte bryr sig så har jag gjort mitt yttersta för att lägga lite extra kärlek i min gåva genom att smycka även utsidan och tagit mig den tiden! Sen är det många som uppskattar det också
    Jag försöker att pynta lite. Använder gärna spetssnören när jag slår in, lackstång i olika färger med olika sigill och jag har en vana att sticka små hjärtan i olika färger och sätta på paketen :) Det är roligare att öppna ett fint paket tycker jag :)
  • MamaPapa

Jag har också julklappspapper så det räcker i år framöver. I år har jag bestämt att INTE köpa nytt/mer. Själv tycker jag om nytt papper men det finns ingen i min familj som delar den förtjusningen...????. Pappret köper jag annars på mellandagsrean.

Jag kör färdiga etiketter. Det har jag också ett gigantiskt lager av - hittar billigt på eBay.

I år har jag också beställt runda bruna häng-etiketter som jag ska stämpla med min nyinköpta stämpel "Do not open until 25 December" (vi öppnar våra paket den 25/12 så det funkar bra för oss).

• Eliin80

Jag läser här varje dag men skriver sällan. Tycker att den här tråden är så himla mysig! Och idag slog det mig att det bara är tre veckor till första advent! Helt galet att vi faktiskt snart är där! Om två veckor tänker jag minsann hänga upp julgardinerna och sätta upp julbelysningen i trädgården!

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!