• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Mallas

Det är jag också sugen på att göra Lunah! Vad använde du för recept? Något du fått tips?

• Liten86
    molly50 skrev 2013-11-10 21:22:44 följande:
    Åh,ja den där kalendern skulle då mina barn vilja ha. Måste ju kika om den finns någonstans på affärerna häromkring eller om den finns att beställa på nätet. smile1.gif
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
    Jag kan inte se bilden men idag när jag var på Ica hade dem en kinder kalender för 59 kr.
  • Blackout
    molly50 skrev 2013-11-10 21:22:44 följande:
    Åh,ja den där kalendern skulle då mina barn vilja ha. Måste ju kika om den finns någonstans på affärerna häromkring eller om den finns att beställa på nätet.
    Nu hoppar jag in här men jag har sett sådan på Ica Maxi här i stan så en sådan borde du kunna hitta.
  • Eena

Åh, hörreni nu börjar det verkligen närma sig! I helgen var jag gräsänka och passade på att slå in julklapparna till sambon och även de till barnen. Satt med julmust, julmusik och bara mös. Jag tycker som vissa av er redan skrivit om att pyssla till paketen lite extra. I vår familj uppskattas det verkligen, både av barn och vuxna. Förra året körde jag gammaldags stil med mycket bruna och vita papper. I år blev jag sugen på guld och glitter så nu är det såna lyxiga tjocka papper som inhandlats. Och blanka snören.

Nästa helg åker vi till kanarieöarna en vecka och sen när vi kommer hem är det bara en vecka till advent! Så i veckan är det hög tid att sätta pepparkaksdegen så att den är redo när vi kommer hem. Som tur var är det stängningsdag på dagis hos oss den 25/11 så då blir det full fart på julbakningen  

• LCG
    Liten86 skrev 2013-11-10 23:20:07 följande:
    Jag kan inte se bilden men idag när jag var på Ica hade dem en kinder kalender för 59 kr.
    Det är nog inte samma för den jag köpte på båten kostade typ 160kr.
  • Elin 834

Hos oss får barnen paketkalendern av farmor och farfar. Dom får paket varje dag och där brukar det ligga kläder och leksaker i år så finns det bl.a. Hot wheels bana och bilar, geomag, pyssel och kläder. Vi var på gekås i helgen så jag får vara med och välja. Dom stora sakerna delas upp på flera dagar eller så får dom ngt billigare ngn annan dag. Jag fick också paketkalendern när jag var barn men då var det suddgummin och andra småsaker i;)

• molly50
    MissFrost skrev 2013-11-10 22:28:23 följande:

Ja det är synd att dom inte informerar om det på hemsidan.

Ja,verkligen!
  • molly50
    Mallas skrev 2013-11-10 22:59:59 följande:
    Tack för blomtips molly50!

Så lite så.

Har själv gjort en liten grupp med blommor som jag satt på ett träbord ute på vår altan.
    Jag har tänkt att lägga dit lite granris och sedan en tomte med lykta också.
    Men så här ser den ut just nu.

• molly50
    Liten86 skrev 2013-11-10 23:20:07 följande:

Blackout skrev 2013-11-10 23:36:32 följande:
    Nu hoppar jag in här men jag har sett sådan på Ica Maxi här i stan så en sådan borde du kunna hitta.

Ok. Ska kika på Ica här i stan först då och har de den inte här så får jag väl kika på andra Icabutiker då.

Tack för tipsen!   
  • TheElfa

OMG!!! Här är ju tråden jag sökt efter! LYCKA att hitta så många som är lika galna som mig!!!
    Jag är helt fullkomligt galen i julen och julmyser för fullt! Dock får jag inte fixa och dona så mycket här hemma än, men planerar för fullt!
    Den här julen blir dock lite speciell, då vi flyttar 16 Dec, in i vårt nyköpta hus! Det blir mycket upppackande, men alltså, julstjärnor och ljusstakar ska upp DIREKT när vi fått tillgång till huset...Och sen en massa bakande och fejande, för det kan jag ju inte göra innan vi flyttar...Vanligtvis har jag gjort en MASSA innan dess...
    Men denna julen blir lite knasig...men så mysig oxå, då vi på juldagen kommer att ha julmiddag och flera släktingar kommer! :) Härligt! Tomte

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!