• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • ems87

Vi hade inte paketkalender. Däremot en chokladkalender och julkalendern på tv. Jag håller på att broderar en julkalender som jag ska ha till en paketkalender till mina eventuella framtida barn. Men i den tänker jag inte bara ha paket i och godis. Det är redan sånt materiellt fokus under julen.
    Jag tänker varva paket och godis med upplevelser. Typ ett julkort som det står att idag ska vi åka pulka tillsammans, baka pepparkakshus, spela spel eller liknande. Göra nåt tillsammans hela familjen.

• Taninen
    ems87 skrev 2013-11-09 08:33:57 följande:

Vi hade inte paketkalender. Däremot en chokladkalender och julkalendern på tv. Jag håller på att broderar en julkalender som jag ska ha till en paketkalender till mina eventuella framtida barn. Men i den tänker jag inte bara ha paket i och godis. Det är redan sånt materiellt fokus under julen.
    Jag tänker varva paket och godis med upplevelser. Typ ett julkort som det står att idag ska vi åka pulka tillsammans, baka pepparkakshus, spela spel eller liknande. Göra nåt tillsammans hela familjen.

Det var en rolig ide att ha upplevelser också! Vi har paketkalender till dottern, en som hennes mormor gjort till henne. Jag hade en när jag var liten också :)

Denna tråden är så mysig! Får massa inspiration och längtar så jag blir tokig :) igår köpte vi en ljusstake som maken ska få på fars dag, hoppas jag kan sätta upp den direkt!!

• Enter Sandman

Nu behöver jag hjälp från er julproffs.
    Jag ska köpa glögg och jag är less på Blossa.
    Vilken tycker du är den godaste glöggen, jag tar tacksamt mot alla tips 
    Med eller utan alkohol är sekundärt, men gott måste det vara.
    Vad ska jag köpa, hjälp Glad

Ps: Jag håller med föregående talare, den här tråden är mysig, jag blir glad av att läsa här.       

• Mallas

Köpte på mig två nya jultidningar häromdagen och är nu extremt sugen på att planera inför julen men ffa veckorna innan. Första julmarknaden drar igång nästa helg och sedan rullar det bara på. Det blir absolut ett besök på Taxinge slotts julmarknad, Steninge slott och Sigtuna. Om det hinns med så tänkte vi besöka någon av de lokala också. Vi var på en förra året som hade pyssel för de små, dans runt granen mm. Det var toppen för hela familjen!

• Mallas

Någon som kan tipsa om bra utomhusblommor som blir fina att ha nu under vintern. Vill pynta trappen lite.

• molly50
    Erfdgt skrev 2013-11-08 09:42:14 följande:

Ju fler desto bättre :) Men jag behöver storlek 134 och det var inte lika lätt att hitta :P Blir nog att beställd från Marks and Spencer trots allt :)

Aha,oki. Jag trodde det var till en bebis.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Erfdgt
    molly50 skrev 2013-11-09 11:47:48 följande:

Aha,oki. Jag trodde det var till en bebis.
    Hehe jaha, då förstår jag. Det är inte alls lika svårt att hitta :)
  • molly50
    ugglan skrev 2013-11-08 10:22:17 följande:

Mycket pyjamas-snack här nu
    Jag kommer ha flera mjuka paket med gosiga pyjamaser under granen i år. Både sönerna och sambon får varsin rutig klassisk i flanell och jag tror det kan bli till några av kusinerna också..

För övrigt är jag lite deppig å har svårt att helt komma igång med planerna. Förändringar på G i formerna för firandet på julafton är inte uppskattade då jag verkligen älskar våra gamla traditioner..
    Nu kommer dock släkten delas upp mer och några (min mamma, moster och mormor) har valt att fira i lugn och ro själva och önskar inte dela julafton med mig och mina syskon samt kusiner med barn. Jag hade bjudit in till stort gemensamt firande hemma hos oss då det känns som det är "dags" för vår generation att ta över å våra föräldrar har haft lite hälsoproblem. Vi har dessutom plats så alla som vill kan sova kvar... men nä dom vill va kvar i sin lilla hemort (1 knapp timma från oss)
    Kommer dock känna att en hel generation saknas på julafton och det kommer inte alls bli samma sak. Dessutom är jag ledsen och lite sårad över att "mormor" inte är intresserad av att vara delaktig i barnbarnens "jul-magi"..    
    Tråkigt men man får ju respektera deras val..

Lite så könde jag med när jag flyttade hit till maken,c:a 5 mil från min hemstad.
    Men även de nya traditionerna blev bra och nu ser jag fram emot julen varje år.
    Framföralllt nu när båda barnen är lite större och är med mer.   
    Min mamma brukar alltid komma ner till oss på jul. Min gamle morfar var med ett tag,men nu är han så pass gammal (98 år) så vi respekterar om han inte orkar och vill åka. Men vill han så får han självklart vara med. Han är fortfarande väldigt pigg,men vill oftast vara hemma i lugn och ro ändå.Och det får man,som sagt,respektera.
    Vi brukar fira hemma hos svärföräldrarna och det brukar bli jättemysigt.   
  • molly50
    Taninen skrev 2013-11-09 09:13:57 följande:
    Det var en rolig ide att ha upplevelser också! Vi har paketkalender till dottern, en som hennes mormor gjort till henne. Jag hade en när jag var liten också :)

Denna tråden är så mysig! Får massa inspiration och längtar så jag blir tokig :) igår köpte vi en ljusstake som maken ska få på fars dag, hoppas jag kan sätta upp den direkt!!

Fin ljusstake!
    Enter Sandman skrev 2013-11-09 10:06:33 följande:
    Nu behöver jag hjälp från er julproffs.
    Jag ska köpa glögg och jag är less på Blossa.
    Vilken tycker du är den godaste glöggen, jag tar tacksamt mot alla tips 
    Med eller utan alkohol är sekundärt, men gott måste det vara.
    Vad ska jag köpa, hjälp Glad

Ps: Jag håller med föregående talare, den här tråden är mysig, jag blir glad av att läsa här.       
    Vi brukar köpa Blossa,oftast. Men igår kom maken ut från Systemet med en flaska Grythyttans skogsglögg.(Utan att jag bett honom.  ) Den är god och kan rekommenderas.
    Det blir nog att tjuvstarta litegrann  med den ikväll.  
    fluu skrev 2013-11-08 14:44:24 följande:
    Yay, Bamses julkalender är här!
    Ja,den kom här med igår. Sonen blev helt i extas och kunde knappt vänta tills han får börja öppna den.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!