• MaC

    Igångsättning vid förlossningen efter änglabarnet

    En liten pojke har bosatt sig i min mage och är nu ca 20 veckor gammal. Det är ganska precis ett år sedan vi förlorade vår älskade Svala pga syrebrist under förlossningen.
    Jag känner mig ganska lugn i denna graviditeten, men tanken på den kommande förlossningen och hur jag kommer att hantera den kan skrämma mig.

    Svala visade inte att hon mådde dåligt. Åtminstone inte att hon mådde så dåligt som hon gjorde. Jag hade värkar hemma i 6,5 timme innan vi åkte in. På förlossningen låg jag med CTG i två timmar (hjärtljuden gick lite upp och ner men inget alarmerande) innan det plötsligt blev urakut kejsarsnitt och hon var ute på 3 minuter. Dock hade hon hunnit få så stora hjärnskador att hon bara fick leva i 8 timmar.

    Svala visade alltså inte hur dålig hon var vilket skrämmer mig inför den kommande förlossningen.

    Jag önsker bli igångsatt och vara inne på förlossningen från fösta sekund med full övervakning, med förhoppningen om att detta lilla liv ger tecken i från sig om han skulle må dåligt. Dessutom vill jag bli igångsatt innan v 40+0 för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd i magen.

    Min fråga är då till er som blivit igångsatta pga tidigare förlorat barn:
    Hur upplevde ni förlossningen?
    Hur tidigt blev ni igångsatta? 


    mamma till Smilla, Caspian & ängeln Svala
  • Svar på tråden Igångsättning vid förlossningen efter änglabarnet
  • MaC

    Tack för era svar!
    MinEmPsi:  Skönt att det gick bra med din förlossning och att den till och med startade av sig själv!
    Varför fick du tid för igångsättning redan vecka 37?
    Jag vill gärna bli igångsatt v 37 för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd i magen men är osäker på om förlossningsfolket går med på det. Var det läkaren som förslog v 37 eller fick du kämpa för det?

Svar på tråden Igångsättning vid förlossningen efter änglabarnet