• Venna

När blir kronprinsessan drottning?!

När drottning Silvia dör, blir kronprinsessan Victoria drottning då?
    Blir hon i så fall drottning även om kungen fortfarande lever? Eller blir hon drottning den dagen kungen inte klarar att "sköta sina plikter" som statschef och Victoria tar över den posten?

Och den dagen hon blir drottning, blir prins Daniel kung då?
    Jag antar att han inte blir det, men då kommer alltså drottning Victoria vara gift med en prins, stämmer det?

Eller blir hon aldrig drottning?!

Var kungen redan kung när han gifte sig med drottning Silvia så att det var därför hon blev drottning och inte prinsessa?

Nån som vet hur det funkar, för jag och sambon har klurat på det här hela kvällen

• Svar på tråden När blir kronprinsessan drottning?!
  • Jessica24

När drottning Silvia dör, blir kronprinsessan Victoria drottning då?
    Svar: Nej, det blir hon inte. Så länge kungen lever och abdikerar, så är det han som är kung.
    Ett exempel är Hollands kungahus.

Eller blir hon drottning den dagen kungen inte klarar att "sköta sina plikter" som statschef och Victoria tar över den posten?
    Svar: Ja, om han avlider eller abdikerar, så blir hpon drottning.

Och den dagen hon blir drottning, blir prins Daniel kung då?
    Svar: Nej, han kommer fortsätta vara prins.
    Ett exempel är det Danska kungahuset.

Var kungen redan kung när han gifte sig med drottning Silvia så att det var därför hon blev drottning och inte prinsessa?
    Svar: Ja, han har varit statschef sen 1973.
    En kvinna som gifter sig med en kung/kronprinss, blir alltid drottning/kronprinsessa. Men en man som gifter sig med en drottning/kronprinsessa blir prins.

• Magrat
    Zixi skrev 2010-06-21 15:11:27 följande:
    Om jag har förstått det rätt så kan kungen inte fällas för några brott i Sverige och det kommer sen inte Viktoria heller när hon tar över makten. Men vad händer om Viktoria mördar kungen? Hinner hon bli ostraffbar eller inte?
    Juli - 2010
    Regeringsformen 5 Kap 7 §:
    "Konungen kan ej åtalas för sina gärningar. Riksföreståndare
    kan ej åtalas för sina gärningar som statschef."

Kungen kan alltså inte åtalas, vad han än gör.
    Men en riksföreståndare (vilket då borde vara vem som helst som inte har titieln kung, eller? Viktoria som drottning och kanske även en förmyndare till ett framtida barn) kan inte åtalas för gärningar som statschef, vilket borde innebära att sådant han eller hon gör som privatperson (t.ex. mördar någon) kan leda till åtal.
    Eller finns det någon annan tolkning?
    I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • Magrat
    Magrat skrev 2010-06-22 09:05:25 följande:
    Regeringsformen 5 Kap 7 §:
    "Konungen kan ej åtalas för sina gärningar. Riksföreståndare
    kan ej åtalas för sina gärningar som statschef."

Kungen kan alltså inte åtalas, vad han än gör.
    Men en riksföreståndare (vilket då borde vara vem som helst som inte har titieln kung, eller? Viktoria som drottning och kanske även en förmyndare till ett framtida barn) kan inte åtalas för gärningar som statschef, vilket borde innebära att sådant han eller hon gör som privatperson (t.ex. mördar någon) kan leda till åtal.
    Eller finns det någon annan tolkning?
    Jag ska rätta mitt eget inlägg, skriver innan jag tänker ibland. Cool 
    Riksföreståndare är ju enbart en ställföreträdande regent, så Viktoria kommer inte kunna åtalas för sina gärningar. Å andra sidan, även om det inte står uttryckligen i Regeringsformen så är det tydligen så att åtalsimmuniteten inte gäller civilrättliga frågor...
  • Buddha74

En fråga(har inte läst igenom hela tråden, kanske har varit på tal tidigare???).

Vad händer om Victoria och Daniel får tvillingar(som första barn)? Vem blir då arvinge till tronen? Har det hänt i nått kungahus tidigare? Nyfiken...

Gravid i vecka 32 med tvillingar
  • enlitenbitkaka
    Buddha74 skrev 2010-06-22 10:28:48 följande:
    En fråga(har inte läst igenom hela tråden, kanske har varit på tal tidigare???).

Vad händer om Victoria och Daniel får tvillingar(som första barn)? Vem blir då arvinge till tronen? Har det hänt i nått kungahus tidigare? Nyfiken...
    Den som tittar ut först blir tronarvinge :)
  • BillyX

En fråga till de kungliga experterna ;)

I Norge är ju det yngre barnet Haakon kronprins, före storasyster Märtha-Louise i tronföljden. Men när jag läser om Haakon så står det att hans dotter Ingrid Alexandra är tronarvinge. Ändrade det norska kungahuset lagen om successionsordningen ungefär samtidigt som det svenska? Eller hur kommer detta sig?

• enlitenbitkaka
    BillyX skrev 2010-06-22 11:55:57 följande:
    En fråga till de kungliga experterna ;)

I Norge är ju det yngre barnet Haakon kronprins, före storasyster Märtha-Louise i tronföljden. Men när jag läser om Haakon så står det att hans dotter Ingrid Alexandra är tronarvinge. Ändrade det norska kungahuset lagen om successionsordningen ungefär samtidigt som det svenska? Eller hur kommer detta sig?
    1990 ändrades successionsordningen i Norge men man valde att det skulle gälla för arvingar födda efter detta årtal. Dvs Haakon Magnus fick sitta kvar som tronarvinge. Här i Sverige var ju Carl Philip tronarvinge men detta togs ifrån honom när successionsordningen ändrades.
  • BillyX
    enlitenbitkaka skrev 2010-06-22 12:03:48 följande:
    1990 ändrades successionsordningen i Norge men man valde att det skulle gälla för arvingar födda efter detta årtal. Dvs Haakon Magnus fick sitta kvar som tronarvinge. Här i Sverige var ju Carl Philip tronarvinge men detta togs ifrån honom när successionsordningen ändrades.
    Okej :) Och så var vi mycket tidigare märker jag då
  • BillyX
    Betty Boop skrev 2010-06-22 00:41:33 följande:
    Men det blir ju i så fall inte två drottningar. Man kommer inte att säga Drottning Victoria och Drottning Silvia. Victoria blir drottning och Silvia ÄNKEdrottning eller drottningMODER. Vad är det som är lustigt med det?
    I Storbritannien fanns vid ett tillfälle TRE drottningar som levde samtidigt. Mary av teck avled i början av sondottern Elizabeth IIs regeringstid. Under en kort tid fanns det därmed tre drottningar i landet: Mary, hennes svärdotter drottningmodern och regerande drottningen Elizabeth II :)
Svar på tråden När blir kronprinsessan drottning?!