• Venna

När blir kronprinsessan drottning?!

När drottning Silvia dör, blir kronprinsessan Victoria drottning då?
    Blir hon i så fall drottning även om kungen fortfarande lever? Eller blir hon drottning den dagen kungen inte klarar att "sköta sina plikter" som statschef och Victoria tar över den posten?

Och den dagen hon blir drottning, blir prins Daniel kung då?
    Jag antar att han inte blir det, men då kommer alltså drottning Victoria vara gift med en prins, stämmer det?

Eller blir hon aldrig drottning?!

Var kungen redan kung när han gifte sig med drottning Silvia så att det var därför hon blev drottning och inte prinsessa?

Nån som vet hur det funkar, för jag och sambon har klurat på det här hela kvällen

• Svar på tråden När blir kronprinsessan drottning?!
  • lokisse
    Tusentand skrev 2010-06-21 13:59:44 följande:
    Vad tror ni skulle hända om, Kungen, Drottningen, Prins Carl Philip, Prinsessan Madeleine samt Kronprinsessan Victoria skulle förolyckas (tex flygolycka) men Prins Daniel skulle överleva?
    dom flyger aldrig tillsamans.
    Difficile est saturam non scribere
  • sofanda
    Päron1986 skrev 2010-06-21 14:01:16 följande:
    Daniel kan inte bli prins.

Victoria blir drottning den dagen då kungen avsäger sig sitt ämbete eller dagen då han avlider.
    Det är han redan!
    Mina barn är mitt allt!
  • FruSen
    Venna skrev 2010-06-20 23:03:05 följande:
    När drottning Silvia dör, blir kronprinsessan Victoria drottning då?
    Blir hon i så fall drottning även om kungen fortfarande lever? Eller blir hon drottning den dagen kungen inte klarar att "sköta sina plikter" som statschef och Victoria tar över den posten?

Och den dagen hon blir drottning, blir prins Daniel kung då?
    Jag antar att han inte blir det, men då kommer alltså drottning Victoria vara gift med en prins, stämmer det?

Eller blir hon aldrig drottning?!

Var kungen redan kung när han gifte sig med drottning Silvia så att det var därför hon blev drottning och inte prinsessa?

Nån som vet hur det funkar, för jag och sambon har klurat på det här hela kvällen
    Hon blir drottning när kungen (hennes pappa) dör.
    Drottning Silvia kommer då bli "änkedrottning", Victoria blir landets nya statschef. Prins Daniel kommer fortsätta vara prins, han blir aldrig någon kung.

"Jag antar att han inte blir det, men då kommer alltså drottning Victoria vara gift med en prins, stämmer det?" - Ja

"Var kungen redan kung när han gifte sig med drottning Silvia så att det var därför hon blev drottning och inte prinsessa?" - Ja.
    Vad tror ni skulle hända om, Kungen, Drottningen, Prins Carl Philip, Prinsessan Madeleine samt Kronprinsessan Victoria skulle förolyckas (tex flygolycka) men Prins Daniel skulle överleva?
    Kungafamiljen färdas aldrig gemensamt om de reser tillsammans. De reser tex i olika plan för att en situation som denna ej ska uppstå.
  • Tusentand
    sofanda skrev 2010-06-21 14:04:39 följande:
    Det är därför kungen och Victoria aldrig flyger tillsammans...
    Just det ja, det kom jag på nu. Men om dom alla förolyckas för att tex taket störtar in? Och Prins Daniel överlever för han var på toaletten säger vi?
  • Magrat
    Tusentand skrev 2010-06-21 14:09:59 följande:
    Just det ja, det kom jag på nu. Men om dom alla förolyckas för att tex taket störtar in? Och Prins Daniel överlever för han var på toaletten säger vi?
    Spelar ingen roll. Han är ingift och kan aldrig bli regent.
    I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • sofanda

Då kanske kungens äldsta syster får ta vid...men vet inte...inte Daniel iallafall..

Mina barn är mitt allt!
  • lokisse
    om jag har tronföljden riktigt i huvet gar da tronen till en av kungens systrar
    Difficile est saturam non scribere
  • Muffinsmamman

Då får vi hoppas att de redan fått barn :)!

• fruis
    Muffinsmamman skrev 2010-06-21 14:12:25 följande:
    Hmm, undrar vem som skulle få bli förmyndare om tronarvingen fortfarande var liten?
  • Superbia
    Muffinsmamman skrev 2010-06-21 14:12:25 följande:
    Som inte är med på flyget eller där taket rasar in..
    Morten & Vidar 091029
Svar på tråden När blir kronprinsessan drottning?!