• Venna

När blir kronprinsessan drottning?!

När drottning Silvia dör, blir kronprinsessan Victoria drottning då?
    Blir hon i så fall drottning även om kungen fortfarande lever? Eller blir hon drottning den dagen kungen inte klarar att "sköta sina plikter" som statschef och Victoria tar över den posten?

Och den dagen hon blir drottning, blir prins Daniel kung då?
    Jag antar att han inte blir det, men då kommer alltså drottning Victoria vara gift med en prins, stämmer det?

Eller blir hon aldrig drottning?!

Var kungen redan kung när han gifte sig med drottning Silvia så att det var därför hon blev drottning och inte prinsessa?

Nån som vet hur det funkar, för jag och sambon har klurat på det här hela kvällen

• Svar på tråden När blir kronprinsessan drottning?!
  • Björnmossa
    lokisse skrev 2010-06-21 14:12:16 följande:
    om jag har tronföljden riktigt i huvet gar da tronen till en av kungens systrar
    Så blir det inte eftersom tronen bara kan tillfalla nuvarande kungens ättlingar. Om hela kungahuset dör i en smäll blir vi republik, eller möjligen valkungadöme.
  • FruSen
    Björnmossa skrev 2010-06-21 14:16:55 följande:
    Så blir det inte eftersom tronen bara kan tillfalla nuvarande kungens ättlingar. Om hela kungahuset dör i en smäll blir vi republik, eller möjligen valkungadöme.
    Vilket är troligast då, att vi väljer en ny kung eller att vi blir en republik?
    Vi har inga grundlagar för en replubikansk stat, då måste dessa skrivas om.
  • Magrat
    lokisse skrev 2010-06-21 14:12:16 följande:
    om jag har tronföljden riktigt i huvet gar da tronen till en av kungens systrar
    Difficile est saturam non scribere
    Nej, när man ändrade så det kunde bli en kvinnlig tronarvinge skar man dessutom av tronföljden från kungens syskon, det är enbart kungens barn (och sedan deras barn) som numera står i successionsordningen.
    I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • Magrat
    Måste tydligen uppdatera en extra gång innan jag skriver ett inlägg så jag inte upprepar det någon redan sagt.
  • Björnmossa
    FruSen skrev 2010-06-21 14:19:48 följande:
    Vilket är troligast då, att vi väljer en ny kung eller att vi blir en republik?
    Vi har inga grundlagar för en replubikansk stat, då måste dessa skrivas om.
    Hoppas verkligen det skulle bli folkomröstning om en sån sak! Om inget beslut är taget redan, nån som vet?

Jag skulle egentligen gilla valkungadöme, så som vi hade förr. Då kan vi ha kvar Sverige som kungarike samtidigt som det blir helt demokratiskt allting. Det borde inte vara konstigare att välja en kung än att välja en president, och jag gillar hela grejen med en opolitisk statschef.

Dock kanske det inte blir så pampigt med kungahus om vem som helst kan bli vald. Förr var det väl bara förnäma män som hade chansen ändå. Å andra sidan finns det väl inget som säger att kungahuset måste vara pampigt och förnämt, jag är nog bara skadad efter all helgtv
  • Magrat
    I Regerinsformen 5 kapitlet, 4 § står:

4 § Utslocknar konungahuset, utser riksdagen en
    riksföreståndare att fullgöra statschefens uppgifter tills
    vidare. Riksdagen utser samtidigt en vice riksföreståndare.
    Detsamma gäller, om konungen dör eller avgår och tronföljaren
    ännu ej har fyllt aderton år. Lag (1994:1469).

Om detta skulle ske vore det nog rätt konstigt om man inte äntligen tog upp frågan om att avskaffa monarkin...
  • fruis
    Magrat skrev 2010-06-21 14:21:02 följande:
    Nej, när man ändrade så det kunde bli en kvinnlig tronarvinge skar man dessutom av tronföljden från kungens syskon, det är enbart kungens barn (och sedan deras barn) som numera står i successionsordningen.
    Var det som en framtida förberedelse för övergången till republik tro?
  • Muffinsmamman
    fruis skrev 2010-06-21 14:33:29 följande:
    Var det som en framtida förberedelse för övergången till republik tro?
    Inte mer än att det är en modern monarki där den förstfödda står på tur istället för första pojken... det är troligt att även (HKH) Prinsessan Birgittas barn och barnbarn ingår i successionsordningen, men det vet jag inte..
    Änding av statsskick är nog mer en fråga för regering/riksdag OM så skulle bli fallet...
  • Zixi

Om jag har förstått det rätt så kan kungen inte fällas för några brott i Sverige och det kommer sen inte Viktoria heller när hon tar över makten. Men vad händer om Viktoria mördar kungen? Hinner hon bli ostraffbar eller inte?

Juli - 2010
  • FruSen
    Zixi skrev 2010-06-21 15:11:27 följande:
    Om jag har förstått det rätt så kan kungen inte fällas för några brott i Sverige och det kommer sen inte Viktoria heller när hon tar över makten. Men vad händer om Viktoria mördar kungen? Hinner hon bli ostraffbar eller inte?
    Hahaha, vilka funderingar

Men borde hon inte både avsättas och straffas eftersom hon inte var regent när hon utförde mordet (därmed är hon väl straffmyndig vid dådet så att säga)
    ?
Svar på tråden När blir kronprinsessan drottning?!